EU se dohodla na kompromisním snížení spotřeby/emisí CO2 u aut
Zástupci členských zemí Evropské unie, Evropského parlamentu a Evropské komise dosáhli kompromisu ohledně snižování emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Emise by měly do roku 2012 klesnout u 65 procent nových vozů v průměru na 120 gramů na kilometr. Do roku 2015 by se měl tento limit postupně rozšířit na všechny nové automobily, napsala agentura DPA.
Dlouhodobým cílem by mělo být snížení emisí na 95 gramů na kilometr do roku 2020. V současnosti se emise pohybují kolem 158 gramů na kilometr.
Emise CO2 jsou ekvivalentem spotřeby paliva v kombinovaném cyklu. Je to jeden z produktů spalování uhlovodíkových paliv, která u osobních automobilů dnes převažují. Hodnota je relativně snadno měřitelná, jde o jeden údaj, který výrobci navíc již řadu let uvádějí a pro zákazníka je snadno zjistitelná a porovnatelná. Skutečný přínos zlepšení životního prostředí je ale velmi diskutabilní. Problém spočívá jednak v nereálnosti Evropského jízdního cyklu, který se od skutečných podmínek velmi liší, další otázkou je skutečná rizikovost této složky spalin. Bohužel také neplatí pravidlo čím nižší emise CO2, tím nižší emise nebezpečných nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého nebo oxidů dusíku. Automobil s velmi nízkými emisemi CO2 tak může vypouštět více HC, CO a NOx, než jeho konkurent, který ale z hlediska evropské legislativy vypadá díky nižším emisím CO2 jako ekologicky šetrnější.
"Dosáhli jsme něčeho pro ochranu podnebí," řekla předsedkyně průmyslového výboru Evropského parlamentu Angelika Nieblerová. Dodala, že návrh, který ještě musí schválit členské země EU a Evropský parlament, má dobré šance na přijetí.
Podle kompromisního návrhu musí automobilky zajistit, aby 65 procent jejich nových automobilů plnilo limit do roku 2012. V roce 2013 má tento podíl stoupnout na 75 procent, v roce 2014 na 80 procent a v roce 2015 na 100 procent. Pokud se to automobilkám nepodaří, budou platit pokutu za každý vyrobený vůz, jejíž výše bude záviset na míře překročení limitu.
Eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas původně prosazoval, aby limit platil pro všechna nová auta již od roku 2012. Automobilky by měly snížit emise na 130 gramů prostřednictvím změn v motorech. Dalších deset gramů by měly ušetřit energeticky úspornější technologie v autě, například klimatizace.
Dimasův návrh na omezení emisí u automobilů však podrobila kritice řada členských států Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Automobilky, zejména němečtí výrobci luxusních modelů, prosazovaly odložení termínu pro snížení emisí a upozorňovaly, že nová legislativa omezí jejich podnikatelské aktivity a povede k rušení pracovních míst.
Během dlouhého vyjednávání o snižování emisí u aut se obecně státy EU rozdělily na dvě skupiny. Na jedné straně byly země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, a které se snižováním emisí neměly problém. Na druhé byly země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří Německo a do určité míry i Česko.
Evropská komise minulý týden schválila záchranný plán pro hospodářství Evropské unie, v jehož rámci by mohly automobilky dostat nejméně pět miliard eur (téměř 130 miliard Kč) na vývoj vozidel šetrných k životnímu prostředí. Budou mít navíc možnost žádat o další půjčky od Evropské investiční banky (EIB).