Euro NCAP 2011: MG6 – Čtyři hvězd pro čínský liftback
Z laboratoří Euro NCAP tento automobil, který je v Evropě zatím nabízen jen ve Velké Británii, odjíždí se čtyřmi hvězdami.
Navzdory zcela novému designu není MG6 zcela novou konstrukcí, ale dokončením vývojového projektu RD/X60, na kterém pracoval ještě samostatný MG Rover od roku 2002.
Projekt ale zdržel nejprve krach vývojového partnera TWR a následně i krach samotného MG Rover. SAIC společně se značkou MG získala i duševní práva k nedokončenému modelu.
Automobil, jehož vývoj byl zahájen před devíti lety, na plný počet hvězd podle požadavků Euro NCAP pro letošní rok nedosáhl díky nedostatkům v ochraně dospělých cestujících. Prostor pro zlepšení je ovšem i v ochraně dětí a chodců.
Testován byl pětidveřový hatchback s přeplňovaným zážehovým motorem o obsahu 1,8 l. Vůz s pohotovostní hmotností 1490 kg měl volant na pravé straně.
Bezpečnostní výbava MG obsahovala čelní boční a hlavové airbagy, ESC, bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech a připomínač zapnutí pásů předních sedadel.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíčního dítěte pomocí úchytu Isofix a pomocného rámu instalována proti směru jízdy autosedačka Britax-Römer Baby Safe Plus, pro figurínu 3letého dítěte pak autosedačka Britax-ROMER Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Ačkoli údaje z figurín byly dobré, v airbagu nebyl tlak dostatečný k tomu, aby zabránil nárazu hlavy řidiče na sloupek řízení.
Údaje z figurín zaznamenaly velkou zátěž pro levé stehno, kterým byl během nárazu zlomen ovladač nastavení sloupku řízení.
crashtest mg euroncap |
Při bočním nárazu došlo ke kompresi žeber, ochrana řidičova hrudníku je tedy mezní.
Při nárazu do sloupu byla ochrana hrudníku a břicha odpovídající.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla mezní.
MG ukázalo, že vůz s levostranným řízením poskytuje stejnou ochranu jako ten s pravostranným.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 10,2 | 64% | 6,8 | 85% | 7,4 | 93% | 2 | 50% | 26 | 73% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb figuríny 3letého dítěte při čelním nárazu nebyl nadlimitní. Při bočním nárazu byly obě figuríny dostatečně obklopeny autosedačkou, což minimalizovalo možnost úderu do hlavy.
Airbag spolujezdce je možné pro umístění dětské sedačky vypnout. Informace o stavu airbagu není jasná.
MG6 se v současnosti prodává pouze ve Velké Británii. Pro tento trh je nebezpečí umístění dětské autosedačky na přední sedadlo bez vypnutí airbagu dobře vysvětleno.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 8,9 | 74% | 4 | 100% | 2 | 100% | 14,9 | 83% | - | - |
36 měsíční | 9,7 | 81% | 4 | 100% | 2 | 100% | 15,7 | 87% | - | - |
Vozidlo | - | 4 | 31% | |||||||
Ochrana dětí | - | 35 | 71% |
Ochrana chodců
Nárazník zajišťuje nohám chodcům dobrou ochranu a získal tak plný počet bodů. Na druhou stranu horní hrana kapoty nezískala ani jeden bod.
Většina oblastí možného nárazu dětského či dospělého chodce poskytuje špatnou ochranu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 9 | 38% | 0 | 0% | 6 | 100% | 15 | 42% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením MG6 je stabilizační systém splňující požadavky Euro NCAP.
Dále je standardem připomínání zapnutí pásu pro přední sedadla.
Omezovač rychlosti není pro MG6 dostupný.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
MG6 má velké mezery v ochraně chodců. Co zlepšovat má i v ochraně řidiče.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 26 | 73% | 35 | 71% | 15 | 42% | 5 | 71% | 66% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |