Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?
Podle serveru iDnes Evropská komise upozorňuje, že Německo nedodrželo v letech 2010 až 2013 emisní limity oxidů dusíku na 29 místech po celé zemi. Porušilo tím nařízení evropské komise 2008/50/ES. Konkrétně se to týká měst Berlín, Mnichov, Frankfurt nad Mohanem, Kolína nad Rýnem a lokalit v Porúří.
Mohou za to diesely
Vznětové motory jsou v současnosti velice oblíbené. V porovnání se zážehovými vykazují mnohem nižší spotřebu. Ruku v ruce s tím jdou rovněž emise uhlíkových sloučenin, zejména "populární" oxid uhličitý. Od jím produkovaného množství se spolu s objemy motorů v Německu odvíjí výše silniční daně. Výchozí hodnotou je 95 g CO2 na ujetý kilometr. Každý gram oxidu uhličitého navíc znamená penalizaci ve výši 2 eura. Je to právě nízká spotřeba paliva a z ní pramenící nízké daňové zatížení, které zvyšují oblibu dieselů.
Honba za co nejnižším množstvím oxidu uhličitého se ale spíše než nástrojem na opravdové snížení emisí stala účinnou rukou marketingu. V zásadě dnes nenajdete technické údaje, kde by se automobilka tímto nechlubila.
Zde se dostáváme k současnému měřícímu cyklu NEDC. Používá se od 70. let 20. století a jeho procedura je na hony vzdálená praxi. To je hlavní důvod, proč spotřebu paliva, kterou automobilky uvádějí ve svých materiálech (a my přepisujeme do tabulek) nelze v praxi prakticky nikdy dosáhnout. Realita bývá o dost vyšší. S tím ale souvisí i produkce emisí, která je logicky také vyšší - úměrná skutečné spotřebě paliva, nikoliv té napsané.
Co však automobilky příliš nezmiňují, je produkce škodlivin oxidů dusíku. Až do příchodu současné normy Euro 6 totiž byly evropské orgány vůči produkci NOx poměrně benevolentní. S normou Euro 6 ale přichází jejich drastické snížení. Z 0,18 na 0,08 gramů na ujetý kilometr.
Jsou to právě dusíkaté sloučeniny, které stojí za výrazným znečištěním ovzduší v německých městech. A až dosud to nikdo moc neřešil. Zatímco s uhlíkovými sloučeninami se bojuje trochu nečestně měřícím cyklem NEDC, pevné částice odbourávají filtry pevných částic, s emisemi NOx si zatím hlavu výrobci aut moc nelámali. Ono také jejich snížení je mnohem obtížnější, než v případě výše uvedených sloučenin.
Jak jistě víte, žádný vznětový motor dnes neprojde normou Euro 6 bez dodatečného zařízení na odbourávání dusíkových sloučenin. V menších a lehčích autech postačí zásobníkový katalyzátor (Lean Nox Trap, případně LNT), u dražších a větších aut je už nezbytný katalyzátor využívající technologii AdBlue.
V září 2017 vstoupí v platnost norma označovaná jako Euro 6.2. S ní přijde také nový, mnohem přísnější měřicí cyklus WLPT (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedures), který nahradí zmíněný NEDC. Od této doby bude výrobci udávaná spotřeba paliva o dost vyšší než dnes, nicméně mnohem bližší realitě. A ruku v ruce s tím půjdou také uváděné hodnoty oxidu uhličitého.
Bude další plaketa?
Zmíněná opatření by měly vyřešit problémy v německých městech. Do té doby možná evropská komise zakáže vjezd starším dieselovým autům do jejich vybraných lokalit. Už nějaký čas platí v Německu emisní zóny. Ty jsou přísné zejména vůči vznětovým motorům, neboť sledují hlavně podíl pevných částic ve výfukových plynech.
Zatímco zážehový motor může získat nejvyšší zelenou plaketu už v případě, že splňuje normu Euro 1 jejíž podmínkou je funkční trojčinný řízený katalyzátor, tedy s lambda sondou, aby diesel toto získal, musí být vybaven filtrem pevných částic případně splňovat normu Euro 4.
Naftové motory splňující Euro 3 dostanou nanejvýš žlutou plaketu, Euro 2 červenou. V současnosti se tak hodně diskutuje o zavedení třetí plakety, modré. Tu by získala auta, splňující normu Euro 6. Zatím je to ale pouze ve fázi příprav.