Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?

Tomáš Dusil
Diskuze (46)
Množství emisí začíná být v německých městech neúnosné. Proto Evropská unie zvažuje, že zde zakáže vjezd starším dieselům.

Podle serveru iDnes Evropská komise upozorňuje, že Německo nedodrželo v letech 2010 až 2013 emisní limity oxidů dusíku na 29 místech po celé zemi. Porušilo tím nařízení evropské komise 2008/50/ES. Konkrétně se to týká měst Berlín, Mnichov, Frankfurt nad Mohanem, Kolína nad Rýnem a lokalit v Porúří.

Mohou za to diesely

Vznětové motory jsou v současnosti velice oblíbené. V porovnání se zážehovými vykazují mnohem nižší spotřebu. Ruku v ruce s tím jdou rovněž emise uhlíkových sloučenin, zejména "populární" oxid uhličitý. Od jím produkovaného množství se spolu s objemy motorů v Německu odvíjí výše silniční daně. Výchozí hodnotou je 95 g CO2 na ujetý kilometr. Každý gram oxidu uhličitého navíc znamená penalizaci ve výši 2 eura. Je to právě nízká spotřeba paliva a z ní pramenící nízké daňové zatížení, které zvyšují oblibu dieselů.

Honba za co nejnižším množstvím oxidu uhličitého se ale spíše než nástrojem na opravdové snížení emisí stala účinnou rukou marketingu. V zásadě dnes nenajdete technické údaje, kde by se automobilka tímto nechlubila.

Zde se dostáváme k současnému měřícímu cyklu NEDC. Používá se od 70. let 20. století a jeho procedura je na hony vzdálená praxi. To je hlavní důvod, proč spotřebu paliva, kterou automobilky uvádějí ve svých materiálech (a my přepisujeme do tabulek) nelze v praxi prakticky nikdy dosáhnout. Realita bývá o dost vyšší. S tím ale souvisí i produkce emisí, která je logicky také vyšší - úměrná skutečné spotřebě paliva, nikoliv té napsané.

Co však automobilky příliš nezmiňují, je produkce škodlivin oxidů dusíku. Až do příchodu současné normy Euro 6 totiž byly evropské orgány vůči produkci NOx poměrně benevolentní. S normou Euro 6 ale přichází jejich drastické snížení. Z 0,18 na 0,08 gramů na ujetý kilometr.

Jsou to právě dusíkaté sloučeniny, které stojí za výrazným znečištěním ovzduší v německých městech. A až dosud to nikdo moc neřešil. Zatímco s uhlíkovými sloučeninami se bojuje trochu nečestně měřícím cyklem NEDC, pevné částice odbourávají filtry pevných částic, s emisemi NOx si zatím hlavu výrobci aut moc nelámali. Ono také jejich snížení je mnohem obtížnější, než v případě výše uvedených sloučenin.

Jak jistě víte, žádný vznětový motor dnes neprojde normou Euro 6 bez dodatečného zařízení na odbourávání dusíkových sloučenin. V menších a lehčích autech postačí zásobníkový katalyzátor (Lean Nox Trap, případně LNT), u dražších a větších aut je už nezbytný katalyzátor využívající technologii AdBlue.

V září 2017 vstoupí v platnost norma označovaná jako Euro 6.2. S ní přijde také nový, mnohem přísnější měřicí cyklus WLPT (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedures), který nahradí zmíněný NEDC. Od této doby bude výrobci udávaná spotřeba paliva o dost vyšší než dnes, nicméně mnohem bližší realitě. A ruku v ruce s tím půjdou také uváděné hodnoty oxidu uhličitého.

Bude další plaketa?

Zmíněná opatření by měly vyřešit problémy v německých městech. Do té doby možná evropská komise zakáže vjezd starším dieselovým autům do jejich vybraných lokalit. Už nějaký čas platí v Německu emisní zóny. Ty jsou přísné zejména vůči vznětovým motorům, neboť sledují hlavně podíl pevných částic ve výfukových plynech.

Zatímco zážehový motor může získat nejvyšší zelenou plaketu už v případě, že splňuje normu Euro 1 jejíž podmínkou je funkční trojčinný řízený katalyzátor, tedy s lambda sondou, aby diesel toto získal, musí být vybaven filtrem pevných částic případně splňovat normu Euro 4.

Naftové motory splňující Euro 3 dostanou nanejvýš žlutou plaketu, Euro 2 červenou. V současnosti se tak hodně diskutuje o zavedení třetí plakety, modré. Tu by získala auta, splňující normu Euro 6. Zatím je to ale pouze ve fázi příprav.

Tomáš Dusil
Diskuze (46)
20. 7. 2015 14:06
Re: SOUHLAS - benzín EU1 = nafta EU4
„Už se těším, jak městské autobusy budou jezdit na benzín... "

Zážehový motor na CNG už v mnoha busech je a řidičům se s nimi jezdí lépe než s tupými a špatně ovladatelnými chrochtáky. CO2 propaganda se stává mantrou dieselofilů? Kam až jste klesli....
Avatar - CommonUser
20. 7. 2015 12:12
Re: kdo rozhoduje?my ne
Ano, priamovstrekove benziny maju sadze,hlavne turba. Citaj hore. To sa poriesit nepriamym vstrekom - kombinovat (Lexus, Toyota a uz aj VW), ci zaradenim Atkinsona (resp. Millera) do pracovneho cyklu. To DIESEL nikdy mat nebude. Benzin teda riesi pricinu, naftak len nasledky.
Benzen je svinstvo, ktore ale klesa v palivach. Diesle produkuje radovo vyssie NOx uz z prinicpu spalovania nafty.
To je ten zakladny rozdiel. Kapisto ?
Avatar - Blue Sun
20. 7. 2015 11:40
Re: kdo rozhoduje?my ne
Ale ta emisní norma řeší jen část problémů. Spoustu potenciálně škodlivých zplodin nikdo ani nezkoumá a neřeší je, prostě se berou jako "nutné zlo automobilismu". DPF budou brzy i u benzinů, přímovstřikové motory taky chrlí saze. A takové aromatické uhlovodíky... taky lahůdka.
Avatar - Barry Lyndon
20. 7. 2015 10:19
nejefektivnější řešení by bylo přes spotřební daně
Kdyby EU nakázala, že spotřební daně musí reflektovat množství škodlivin (nebo množství CO2), tak by smrduté nafťáky do 3,5t v EU nikdo nekupoval. Zatím jsou smrduté nafťáky nesmyslně daňově zvýhodněné k škodě všech zúčastněných (včetně majitelů oněch nafťáků, kteří sice možná něco málo ušetří, ale za cenu toho, že je normální lidé považují za howada).
20. 7. 2015 10:00
Re: SOUHLAS - benzín EU1 = nafta EU4
Ty jsi opravdu blábol Adooo!

Přijde Vám to absurdní? Mně také. Stejně jako plošný zákaz kouření v hospodách. Ovšem logika i argumenty těchto zákazů jsou velice podobné.

Tak se tedy do role dobrokáka zkusím trochu vžít:

Nezakazoval bych automobilismus jako celek, protože nevýhody automobilismu jsou menší než jeho výhody. Nezakazoval bych ani dieselové motory jako celek, protože nákladní doprava a pracovní stroje se bez dieselů neobejdou. Pouze bych zakázal dieselové osobní automobily, protože dieselové motory škodí zdraví a smrdí podstatně víc než benzínové, jezdí jich opravdu mnoho a osobní auta lze zcela stejně provozovat i v benzínu. A co, že to bude pro jejich majitele znamenat méně peněz stejně jako pro majitele hospod zákaz kouření? Oni to přece zaplatí. Budou holt muset a co bychom za jejich peníze neudělali pro své zdraví, ne?

A já sám přece stejně jezdím zásadně s benzíny a chodím do nekuřáckých restaurací, takže mne se ty zákazy vůbec nijak nedotknou ...

Fuj, až se mi z té představy, že jsem také dobrokák, udělalo úplně špatně a to smrad z dieselů opravdu nesnáším. Přitom do kuřácké hospody chodit vůbec nemusím, po ulicích plných emisí z dieselů bohužel ano.