Evropské prodeje v dubnu spadly o 7 %. Jaká byla příčina pádu?
Evropský trh s automobily v dubnu nezažil příliš povedený měsíc. Prodeje v meziročním srovnání klesly, výsledných 1.230.235 prodaných aut je o 6,8 % méně než před rokem. Informovalo o tom Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA), které eviduje prodeje ve státech Evropské unie mimo nedůležitou Maltu, doplněné o vybrané členy Evropského sdružení volného obchodu, jmenovitě Island, Norsko a Švýcarko.
Na výsledek měly důležitý vliv velikonoční svátky, které v letošním roce připadly právě na duben a nikoliv na březen jako loni. To znamenalo méně pracovních dnů, což prodeje aut obvykle ovlivní. Třeba v Německu se to odrazilo v osmiprocentním poklesu prodejů, což s ohledem na velikost tamějšího trhu muselo hrát roli.
To ale nebyl ten hlavní důvod dubnového poklesu evropských prodejů. Na britském trhu 1. dubna vešly v platnost upravené sazby spotřební daně (tzv. VED), kvůli čemuž tamější prodeje klesly o bezmála pětinu! Velká část zájemců o auto totiž nečekala na nové sazby v daních a raději auto koupila v minulých měsících. Analytici přitom odhadují, že britský trh bude letošní evropské statistiky významně ovlivňovat i v následujících měsících. A to kvůli brexitu, který v kombinaci s velikostí ostrovního trhu může do statistik hodně promluvit.
Pokles celkových prodejů je přitom dobře znát i na výsledcích jednotlivých značek. V nejlepší dvacítce automobilek jsou jen čtyři, kterým prodeje v dubnu neklesly. Jedná se přitom o převážně asijské značky, nárůst prodejů hlásí Toyota (+5,4 %), Kia (+8,1 %) a Suzuki (+11,4 %), které doplňuje jediný Evropan, Seat, s nárůstem o 15,4 %. Z menších výrobců se dařilo Alfě Romeo (+52,2 %) nebo Ladě (+37,7 %).
Velký dubnový pád naopak zaznamenaly Ford (-11,5 %), Opel (-13,1 %) nebo Nissan (-13,6 %), které spojuje silná pozice na britském trhu, jehož pád jejich výsledky notně poznamenal. Před Ford se kvůli tomu dostal Renault, zatímco před Opel se probojoval Mercedes-Benz, který je nejprodávanější prémiovou značkou na starém kontinentu. Škoda naopak byla poklesem zasažena méně než jiné značky, 56.814 prodaných vozů je o 5,4 % méně než před rokem.
Evropský trh v dubnu 2017: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 4/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 136.758 | -14 | 11,1 |
2. | Renault | 92.034 | -3,3 | 7,5 |
3. | Ford | 78.470 | -11,5 | 6,4 |
4. | Peugeot | 75.597 | -4,2 | 6,1 |
5. | Mercedes-Benz | 72.338 | -0,7 | 5,9 |
6. | Opel/Vauxhall | 71.375 | -13,1 | 5,8 |
7. | Audi | 70.030 | -10,1 | 5,7 |
8. | Fiat | 66.967 | -2,0 | 5,4 |
9. | BMW | 63.823 | -6,0 | 5,2 |
10. | Škoda | 56.814 | -5,4 | 4,6 |
11. | Toyota | 51.616 | +5,4 | 4,2 |
12. | Citroën | 48.168 | -6,2 | 3,9 |
13. | Kia | 41.279 | +8,1 | 3,4 |
14. | Hyundai | 39.520 | -10,3 | 3,2 |
15. | Dacia | 37.647 | -2,1 | 3,1 |
16. | Nissan | 36.079 | -13,6 | 2,9 |
17. | Seat | 34.558 | +15,4 | 2,8 |
18. | Volvo | 24.510 | -2,7 | 2,0 |
19. | Suzuki | 18.228 | +11,4 | 1,5 |
20. | Mazda | 15.711 | -8,4 | 1,3 |
- | CELKEM | 1.230.235 | -6,8 | - |
Jinak ale evropské prodeje aut letos zatím rostou. Za první čtyři měsíce roku se na starém kontinentu dle statistiky ACEA prodalo 5.487.695 vozů, o 4,5 % více než před rokem. Analytici přitom s ohledem na silnou ekonomiku předpovídají, že růst v následujících měsících vydrží a že se letos v Evropě prodá více automobilů než loni. Na rekordní čísla z roku 2007, kdy před ekonomickou krizí evropské prodeje vrcholily hodnotou 15.958.871 prodaných aut (loni se dle ACEA v Evropě prodalo 15.131.719 vozů) ale už statistiky asi nikdy nedosáhnou. A to kvůli obecně menšímu zájmu mladých o automobily nebo kvůli novým alternativám na pořízení auta, jako je car-sharing.
Za první třetinu roku zůstává největší automobilkou v Evropě Volkswagen, jehož prodeje však letos zatím klesají o 1,2 %. Naopak celkově šestý Fiat roste o výrazných 10,2 % a celkově desátá Toyota dokonce o 17,5 %. Právě úspěch japonského výrobce je důvodem, proč se mladoboleslavská Škoda v prvních měsících roku posunula na 11. příčku mezi nejprodávanějšími značkami v Evropě. Jejích 223.953 prodaných aut v období leden až duben je o 4,4 % více než před rokem.
Evropský trh v první třetině roku 2017: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-4/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 564.481 | -1,2 | 10,6 |
2. | Ford | 385.362 | +5,0 | 7,2 |
3. | Renault | 380.040 | +7,8 | 7,1 |
4. | Opel/Vauxhall | 341.634 | +1,1 | 6,4 |
5. | Peugeot | 316.992 | +2,7 | 5,9 |
6. | Fiat | 293.343 | +10,2 | 5,5 |
7. | Mercedes-Benz | 286.785 | +8,4 | 5,4 |
8. | Audi | 281.549 | -0,5 | 5,3 |
9. | BMW | 270.910 | +3,5 | 5,1 |
10. | Toyota | 234.414 | +17,5 | 4,4 |
11. | Škoda | 223.953 | +4,4 | 4,2 |
12. | Nissan | 208.761 | +6,2 | 3,9 |
13. | Citroën | 205.774 | +3,6 | 3,9 |
14. | Hyundai | 169.796 | +2,4 | 3,2 |
15. | Kia | 162.947 | +12,0 | 3,1 |
16. | Dacia | 145.863 | +6,1 | 2,7 |
17. | Seat | 133.382 | +17,6 | 2,5 |
18. | Volvo | 98.036 | +7,8 | 1,8 |
19. | Suzuki | 79.770 | +25,8 | 1,5 |
20. | Mazda | 76.534 | -4,6 | 1,4 |
- | CELKEM | 5.487.695 | +4,5 | - |