Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské prodeje v dubnu spadly o 7 %. Jaká byla příčina pádu?

David Bureš
Diskuze (29)
Většině automobilek na starém kontinentu minulý měsíc klesly prodeje. Mezi výjimky však patří Seat, Kia nebo Alfa Romeo.

Evropský trh s automobily v dubnu nezažil příliš povedený měsíc. Prodeje v meziročním srovnání klesly, výsledných 1.230.235 prodaných aut je o 6,8 % méně než před rokem. Informovalo o tom Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA), které eviduje prodeje ve státech Evropské unie mimo nedůležitou Maltu, doplněné o vybrané členy Evropského sdružení volného obchodu, jmenovitě Island, Norsko a Švýcarko.

Na výsledek měly důležitý vliv velikonoční svátky, které v letošním roce připadly právě na duben a nikoliv na březen jako loni. To znamenalo méně pracovních dnů, což prodeje aut obvykle ovlivní. Třeba v Německu se to odrazilo v osmiprocentním poklesu prodejů, což s ohledem na velikost tamějšího trhu muselo hrát roli.

To ale nebyl ten hlavní důvod dubnového poklesu evropských prodejů. Na britském trhu 1. dubna vešly v platnost upravené sazby spotřební daně (tzv. VED), kvůli čemuž tamější prodeje klesly o bezmála pětinu! Velká část zájemců o auto totiž nečekala na nové sazby v daních a raději auto koupila v minulých měsících. Analytici přitom odhadují, že britský trh bude letošní evropské statistiky významně ovlivňovat i v následujících měsících. A to kvůli brexitu, který v kombinaci s velikostí ostrovního trhu může do statistik hodně promluvit.

Pokles celkových prodejů je přitom dobře znát i na výsledcích jednotlivých značek. V nejlepší dvacítce automobilek jsou jen čtyři, kterým prodeje v dubnu neklesly. Jedná se přitom o převážně asijské značky, nárůst prodejů hlásí Toyota (+5,4 %), Kia (+8,1 %) a Suzuki (+11,4 %), které doplňuje jediný Evropan, Seat, s nárůstem o 15,4 %. Z menších výrobců se dařilo Alfě Romeo (+52,2 %) nebo Ladě (+37,7 %).

Velký dubnový pád naopak zaznamenaly Ford (-11,5 %), Opel (-13,1 %) nebo Nissan (-13,6 %), které spojuje silná pozice na britském trhu, jehož pád jejich výsledky notně poznamenal. Před Ford se kvůli tomu dostal Renault, zatímco před Opel se probojoval Mercedes-Benz, který je nejprodávanější prémiovou značkou na starém kontinentu. Škoda naopak byla poklesem zasažena méně než jiné značky, 56.814 prodaných vozů je o 5,4 % méně než před rokem.

Evropský trh v dubnu 2017: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 4/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen136.758-1411,1
2.Renault92.034-3,37,5
3.Ford78.470-11,56,4
4.Peugeot75.597-4,26,1
5.Mercedes-Benz72.338-0,75,9
6.Opel/Vauxhall71.375-13,15,8
7.Audi70.030-10,15,7
8.Fiat66.967-2,05,4
9.BMW63.823-6,05,2
10.Škoda56.814-5,44,6
11.Toyota51.616+5,44,2
12.Citroën48.168-6,23,9
13.Kia41.279+8,13,4
14.Hyundai39.520-10,33,2
15.Dacia37.647-2,13,1
16.Nissan36.079-13,62,9
17.Seat34.558+15,42,8
18.Volvo24.510-2,72,0
19.Suzuki18.228+11,41,5
20.Mazda15.711-8,41,3
-CELKEM1.230.235-6,8-

Jinak ale evropské prodeje aut letos zatím rostou. Za první čtyři měsíce roku se na starém kontinentu dle statistiky ACEA prodalo 5.487.695 vozů, o 4,5 % více než před rokem. Analytici přitom s ohledem na silnou ekonomiku předpovídají, že růst v následujících měsících vydrží a že se letos v Evropě prodá více automobilů než loni. Na rekordní čísla z roku 2007, kdy před ekonomickou krizí evropské prodeje vrcholily hodnotou 15.958.871 prodaných aut (loni se dle ACEA v Evropě prodalo 15.131.719 vozů) ale už statistiky asi nikdy nedosáhnou. A to kvůli obecně menšímu zájmu mladých o automobily nebo kvůli novým alternativám na pořízení auta, jako je car-sharing.

Za první třetinu roku zůstává největší automobilkou v Evropě Volkswagen, jehož prodeje však letos zatím klesají o 1,2 %. Naopak celkově šestý Fiat roste o výrazných 10,2 % a celkově desátá Toyota dokonce o 17,5 %. Právě úspěch japonského výrobce je důvodem, proč se mladoboleslavská Škoda v prvních měsících roku posunula na 11. příčku mezi nejprodávanějšími značkami v Evropě. Jejích 223.953 prodaných aut v období leden až duben je o 4,4 % více než před rokem.

Evropský trh v první třetině roku 2017: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 1-4/2017 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen564.481-1,210,6
2.Ford385.362+5,07,2
3.Renault380.040+7,87,1
4.Opel/Vauxhall341.634+1,16,4
5.Peugeot316.992+2,75,9
6.Fiat293.343+10,25,5
7.Mercedes-Benz286.785+8,45,4
8.Audi281.549-0,55,3
9.BMW270.910+3,55,1
10.Toyota234.414+17,54,4
11.Škoda223.953+4,44,2
12.Nissan208.761+6,23,9
13.Citroën205.774+3,63,9
14.Hyundai169.796+2,43,2
15.Kia162.947+12,03,1
16.Dacia145.863+6,12,7
17.Seat133.382+17,62,5
18.Volvo98.036+7,81,8
19.Suzuki79.770+25,81,5
20.Mazda76.534-4,61,4
-CELKEM5.487.695+4,5-

David Bureš
Diskuze (29)
Avatar - Emel
17. 5. 2017 12:56
Re: Zaujimave
Já mám radši ten pohled přes tržní podíl, ale budiž, ten základní obraz je pořád stejný - Fiat postupně spadl na cca. polovinu v roce 2014, od té doby se zvedá.

Pojďme se klidně bavit co je za tím.
- Ztráta pozic mainstreamu, zejm. ve střední třídě? Nemyslím, zrovna tohle se podle mě Fiatu moc nedotklo.
- Nástup korejské konkurence - ano, ale někteří jiní se s tím vypořádali lépe, proč to Fiat tolik zasáhlo?
- Modelové portfolio - je v pořádku, že se Fiat soustředil na 500&spol., nebo je chyba, že rezignoval na klasiku? Já se přikláním k tomu druhému, ale nakonec je cílem vydělat peníze a pokud to někdo umí lépe výrobou kulečníkových stolů... ;-)
Avatar - Ondore
17. 5. 2017 12:28
Re: Analýza dle ACZ
Veď to vysvetlili, v apríli / dubnu bola v Nemecku Veľká noc a to malo dopad na predaje. Počkaj - Ty ako myslíš, že Veľkú noc mali aj v iných krajinách?? >:-[] ;-)

Ja len doplním info k článku, nová VED v UK znamená, že ľudia, ktorí si kúpia auto od 1.4.2017, tak platia taxy podľa novej tabuľky (údaje podľa CO2) a zjednodušene: poplatky sú vyššie pre všetky autá s CO2 1-130g a potom 151g a viac. Čaká sa, že zaplatia za tri roky na daniach priemerne o cca Ł500 viac.

A späť k tabuľke - vie mi niekto povedať, prečo stúpa Toyota? Oproti vw len minimum nových modelov a takéto výsledky, čo je za tým?
Avatar - wakantanka
17. 5. 2017 11:39
Re: Zaujimave
To je presne to o čom hovorím aj ja Barikovi už dlho, že FCA všeobecne osekal ponuku modelov a značiek, vyrába menej kusov ale paradoxne zarába a zarába viac ako predtým. Proste Marchione razí cestu robiť a zarobiť a nie len robiť aby som robil. >:D
17. 5. 2017 09:28
Re: Zaujimave
No hlavně Fiat jde poslední dobou po linii vydělávat a nedělat auta jak housky a nic z toho. Takže sice prodávají míň, ale vydělávají více.

Prodeje 1990 vs 2016 Evropa
Fiat: 1.339mil - 740tis
Citroen: 639tis - 541tis
Peugeot: 1,08mil - 860tis
Opel: 1.55mil - 984tis
Ford: 1.54mil - 1.04mil
Kia: 38tis(97) - 430tis
Hyu: 150tis - 498tis
Škoda: 30tis - 655tis
Dacia: 0 - 412tis
VW: 1,4mil - 1,7mil
Audi: 369tis - 820tis
BMW: 363tis - 816tis
MB: 438 - 839tis

jen D3 zvýšila prodeje o 1,3mil!!
Avatar - speedfred
17. 5. 2017 09:19
Re: Analýza dle ACZ
to vieš,už aj redakcia by sa rada zapojila do ankety o "zlatý ventilek"