Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské prodeje v dubnu spadly o 7 %. Jaká byla příčina pádu?

David Bureš David Bureš 16. 5. 2017 • 16:02
29
Většině automobilek na starém kontinentu minulý měsíc klesly prodeje. Mezi výjimky však patří Seat, Kia nebo Alfa Romeo.

Evropský trh s automobily v dubnu nezažil příliš povedený měsíc. Prodeje v meziročním srovnání klesly, výsledných 1.230.235 prodaných aut je o 6,8 % méně než před rokem. Informovalo o tom Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA), které eviduje prodeje ve státech Evropské unie mimo nedůležitou Maltu, doplněné o vybrané členy Evropského sdružení volného obchodu, jmenovitě Island, Norsko a Švýcarko.

Na výsledek měly důležitý vliv velikonoční svátky, které v letošním roce připadly právě na duben a nikoliv na březen jako loni. To znamenalo méně pracovních dnů, což prodeje aut obvykle ovlivní. Třeba v Německu se to odrazilo v osmiprocentním poklesu prodejů, což s ohledem na velikost tamějšího trhu muselo hrát roli.

To ale nebyl ten hlavní důvod dubnového poklesu evropských prodejů. Na britském trhu 1. dubna vešly v platnost upravené sazby spotřební daně (tzv. VED), kvůli čemuž tamější prodeje klesly o bezmála pětinu! Velká část zájemců o auto totiž nečekala na nové sazby v daních a raději auto koupila v minulých měsících. Analytici přitom odhadují, že britský trh bude letošní evropské statistiky významně ovlivňovat i v následujících měsících. A to kvůli brexitu, který v kombinaci s velikostí ostrovního trhu může do statistik hodně promluvit.

Pokles celkových prodejů je přitom dobře znát i na výsledcích jednotlivých značek. V nejlepší dvacítce automobilek jsou jen čtyři, kterým prodeje v dubnu neklesly. Jedná se přitom o převážně asijské značky, nárůst prodejů hlásí Toyota (+5,4 %), Kia (+8,1 %) a Suzuki (+11,4 %), které doplňuje jediný Evropan, Seat, s nárůstem o 15,4 %. Z menších výrobců se dařilo Alfě Romeo (+52,2 %) nebo Ladě (+37,7 %).

Velký dubnový pád naopak zaznamenaly Ford (-11,5 %), Opel (-13,1 %) nebo Nissan (-13,6 %), které spojuje silná pozice na britském trhu, jehož pád jejich výsledky notně poznamenal. Před Ford se kvůli tomu dostal Renault, zatímco před Opel se probojoval Mercedes-Benz, který je nejprodávanější prémiovou značkou na starém kontinentu. Škoda naopak byla poklesem zasažena méně než jiné značky, 56.814 prodaných vozů je o 5,4 % méně než před rokem.

Evropský trh v dubnu 2017: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 4/2017 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 136.758 -14 11,1
2. Renault 92.034 -3,3 7,5
3. Ford 78.470 -11,5 6,4
4. Peugeot 75.597 -4,2 6,1
5. Mercedes-Benz 72.338 -0,7 5,9
6. Opel/Vauxhall 71.375 -13,1 5,8
7. Audi 70.030 -10,1 5,7
8. Fiat 66.967 -2,0 5,4
9. BMW 63.823 -6,0 5,2
10. Škoda 56.814 -5,4 4,6
11. Toyota 51.616 +5,4 4,2
12. Citroën 48.168 -6,2 3,9
13. Kia 41.279 +8,1 3,4
14. Hyundai 39.520 -10,3 3,2
15. Dacia 37.647 -2,1 3,1
16. Nissan 36.079 -13,6 2,9
17. Seat 34.558 +15,4 2,8
18. Volvo 24.510 -2,7 2,0
19. Suzuki 18.228 +11,4 1,5
20. Mazda 15.711 -8,4 1,3
- CELKEM 1.230.235 -6,8 -

Jinak ale evropské prodeje aut letos zatím rostou. Za první čtyři měsíce roku se na starém kontinentu dle statistiky ACEA prodalo 5.487.695 vozů, o 4,5 % více než před rokem. Analytici přitom s ohledem na silnou ekonomiku předpovídají, že růst v následujících měsících vydrží a že se letos v Evropě prodá více automobilů než loni. Na rekordní čísla z roku 2007, kdy před ekonomickou krizí evropské prodeje vrcholily hodnotou 15.958.871 prodaných aut (loni se dle ACEA v Evropě prodalo 15.131.719 vozů) ale už statistiky asi nikdy nedosáhnou. A to kvůli obecně menšímu zájmu mladých o automobily nebo kvůli novým alternativám na pořízení auta, jako je car-sharing.

Za první třetinu roku zůstává největší automobilkou v Evropě Volkswagen, jehož prodeje však letos zatím klesají o 1,2 %. Naopak celkově šestý Fiat roste o výrazných 10,2 % a celkově desátá Toyota dokonce o 17,5 %. Právě úspěch japonského výrobce je důvodem, proč se mladoboleslavská Škoda v prvních měsících roku posunula na 11. příčku mezi nejprodávanějšími značkami v Evropě. Jejích 223.953 prodaných aut v období leden až duben je o 4,4 % více než před rokem.

Evropský trh v první třetině roku 2017: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-4/2017 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 564.481 -1,2 10,6
2. Ford 385.362 +5,0 7,2
3. Renault 380.040 +7,8 7,1
4. Opel/Vauxhall 341.634 +1,1 6,4
5. Peugeot 316.992 +2,7 5,9
6. Fiat 293.343 +10,2 5,5
7. Mercedes-Benz 286.785 +8,4 5,4
8. Audi 281.549 -0,5 5,3
9. BMW 270.910 +3,5 5,1
10. Toyota 234.414 +17,5 4,4
11. Škoda 223.953 +4,4 4,2
12. Nissan 208.761 +6,2 3,9
13. Citroën 205.774 +3,6 3,9
14. Hyundai 169.796 +2,4 3,2
15. Kia 162.947 +12,0 3,1
16. Dacia 145.863 +6,1 2,7
17. Seat 133.382 +17,6 2,5
18. Volvo 98.036 +7,8 1,8
19. Suzuki 79.770 +25,8 1,5
20. Mazda 76.534 -4,6 1,4
- CELKEM 5.487.695 +4,5 -

Související články

Témata
Avatar - Emel
17. 5. 2017 12:56
Re: Zaujimave
Já mám radši ten pohled přes tržní podíl, ale budiž, ten základní obraz je pořád stejný - Fiat postupně spadl na cca. polovinu v roce 2014, od té doby se zvedá.

Pojďme se klidně bavit co je za tím.
- Ztráta pozic mainstreamu, zejm. ve střední třídě? Nemyslím, zrovna tohle se podle mě Fiatu moc nedotklo.
- Nástup korejské konkurence - ano, ale někteří jiní se s tím vypořádali lépe, proč to Fiat tolik zasáhlo?
- Modelové portfolio - je v pořádku, že se Fiat soustředil na 500&spol., nebo je chyba, že rezignoval na klasiku? Já se přikláním k tomu druhému, ale nakonec je cílem vydělat peníze a pokud to někdo umí lépe výrobou kulečníkových stolů... ;-)
Avatar - Ondore
17. 5. 2017 12:28
Re: Analýza dle ACZ
Veď to vysvetlili, v apríli / dubnu bola v Nemecku Veľká noc a to malo dopad na predaje. Počkaj - Ty ako myslíš, že Veľkú noc mali aj v iných krajinách?? >:-[] ;-)

Ja len doplním info k článku, nová VED v UK znamená, že ľudia, ktorí si kúpia auto od 1.4.2017, tak platia taxy podľa novej tabuľky (údaje podľa CO2) a zjednodušene: poplatky sú vyššie pre všetky autá s CO2 1-130g a potom 151g a viac. Čaká sa, že zaplatia za tri roky na daniach priemerne o cca Ł500 viac.

A späť k tabuľke - vie mi niekto povedať, prečo stúpa Toyota? Oproti vw len minimum nových modelov a takéto výsledky, čo je za tým?
Avatar - wakantanka
17. 5. 2017 11:39
Re: Zaujimave
To je presne to o čom hovorím aj ja Barikovi už dlho, že FCA všeobecne osekal ponuku modelov a značiek, vyrába menej kusov ale paradoxne zarába a zarába viac ako predtým. Proste Marchione razí cestu robiť a zarobiť a nie len robiť aby som robil. >:D
17. 5. 2017 09:28
Re: Zaujimave
No hlavně Fiat jde poslední dobou po linii vydělávat a nedělat auta jak housky a nic z toho. Takže sice prodávají míň, ale vydělávají více.

Prodeje 1990 vs 2016 Evropa
Fiat: 1.339mil - 740tis
Citroen: 639tis - 541tis
Peugeot: 1,08mil - 860tis
Opel: 1.55mil - 984tis
Ford: 1.54mil - 1.04mil
Kia: 38tis(97) - 430tis
Hyu: 150tis - 498tis
Škoda: 30tis - 655tis
Dacia: 0 - 412tis
VW: 1,4mil - 1,7mil
Audi: 369tis - 820tis
BMW: 363tis - 816tis
MB: 438 - 839tis

jen D3 zvýšila prodeje o 1,3mil!!
Avatar - speedfred
17. 5. 2017 09:19
Re: Analýza dle ACZ
to vieš,už aj redakcia by sa rada zapojila do ankety o "zlatý ventilek"

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud