Evropský trh v červenci 2016: Měsíc pádu. Propadl se Volkswagen i Škoda

Na evropském trhu se v průběhu července prodalo 1.157.889 automobilů, což je o 2,3 % méně než před rokem. Je to vůbec poprvé za 34 měsíců, kdy prodeje nových automobilů na starém kontinentu klesly. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
Evropský trh tak následuje ten český, kde rovněž minulý měsíc klesly prodeje. Český propad prodejů o 12,5 % je dokonce jeden z nejvyšších na starém kontinentě. Ze sledovaných trhů hůře dopadly jen Švýcarsko (-13,8 %) a Rumunsko (-38,5 %). Celkově JATO sleduje prodeje v 29 evropských zemích, z EU mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, z ostatních států jsou však v číslech zahrnuty prodeje z Norska, Srbska a Švýcarska.
Analytici však zatím před novým trendem poklesu prodejů nevarují, červencový pokles byl způsoben především tím, že letošní červenec měl ve většině evropských zemích kvůli svátkům a víkendům o dva pracovní dny méně než ten loňský. Na první pohled se to může zdát jako nepatrný rozdíl, prodeje automobilů ale tento faktor každoročně ovlivňuje.
„Navzdory poněkud neuspokojivým červencovým výsledkům se nezdá, že by celoroční statistiky byly nějak významně ovlivněny. Nižší tempo, jehož jsme aktuálně svědky, je patrně vyváženo vysokým růstem, který jsme v minulých třech letech viděli na největších trzích,“ tvrdí analytik Felipe Munoz ze společnosti JATO.
Když se podíváme na souhrnné statistiky za prvních sedm měsíců, zjistíme, že evropské prodeje letos zatím výrazně rostou. Od ledna do července se v Evropě prodalo už 9.250.318 nových aut, což je o 7,5 % více než před rokem.
Červencový pád je dobře vidět i na výsledcích jednotlivých značek. Volkswagen, Peugeot nebo Škoda si v červenci pohoršily o více než 10 %. Významněji rostly jen Mercedes-Benz (+3,7 %) a Fiat (+2,4 %), zatímco Ford (+0,5 %), Opel/Vauxhall (+1,6 %), Renault (+0,3 %) a BMW (+1,1 %) zůstaly víceméně na svém. Červencové výsledky také znamenají množství změn v pořadí značek. Renault se tentokrát musel spokojit až se čtvrtým místem (za sedm měsíců roku je zatím druhý), Peugeot se sedmým (letos je dosud pátý). Škoda si však navzdory pádu udržela místo v top 10.
Evropský trh v červenci 2016: Nejprodávanější auta podle značek | |||||
Poř. | Značka | Prodej 7/2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodej 1-7/2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen | 136.630 | -10,6 | 1.042.522 | -1,0 |
2. | Ford | 84.082 | +0,5 | 653.511 | +3,4 |
3. | Opel/Vauxhall | 76.194 | +1,6 | 616.050 | +7,3 |
4. | Renault | 71.260 | +0,3 | 666.474 | +13,2 |
5. | Audi | 66.574 | -5,2 | 509.290 | +8,2 |
6. | Mercedes-Benz | 66.153 | +3,7 | 493.274 | +13,3 |
7. | Peugeot | 63.438 | -10,5 | 543.849 | +4,4 |
8. | BMW | 58.397 | +1,1 | 483.809 | +12,6 |
9. | Fiat | 58.222 | +2,4 | 469.431 | +15,3 |
10. | Škoda | 49.501 | -10,5 | 398.907 | +6,5 |
- | CELKEM | 1.157.889 | -2,3 | 9.250.318 | +7,5 |
Podobná situace je i mezi nejlepšími modely. Čtvrtým nejprodávanějším modelem se totiž stal Opel/Vauxhall Astra s meziročním nárůstem o 26 %. Renault Clio se naopak propadl na pátou příčku, a to kvůli propadu prodejů o 11,4 %. Nejvíce však mezi nejlepšími ztratily volkswageny – Golf se propadl o 21,6 %, Passat dokonce o 22,6 %. Přesto golf (který čeká brzy na facelift) zůstává nejprodávanějším autem v Evropě, zatímco Passat v červenci uzavíral nejlepší desítku.
Škoda Octavia se tentokrát musela spokojit s 11. místem, i díky propadu prodejů o 17,9 %. Do nejlepší dvacítky se pak dostala i celkově devatenáctá Škoda Fabia, i ta však hlásí pokles, o 13,6 %.
Evropský trh v červenci 2016: Nejprodávanější auta podle modelů | |||||
Poř. | Model | Prodej 7/2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodej 1-7/2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Golf | 36.540 | -21,6 | 305.649 | -4,8 |
2. | Volkswagen Polo | 24.632 | -6,1 | 191.562 | +3,3 |
3. | Ford Fiesta | 22.179 | -3,3 | 181.760 | -7,9 |
4. | Opel/Vauxhall Astra | 20.954 | +26,0 | 150.763 | +26,5 |
5. | Renault Clio | 20.167 | -11,4 | 193.669 | +2,5 |
6. | Opel/Vauxhall Corsa | 19.183 | +9,2 | 166.754 | -1,0 |
7. | Nissan Qashqai | 18.373 | -6,9 | 144.503 | -0,2 |
8. | Peugeot 208 | 17.985 | +1,7 | 156.426 | +12,5 |
9. | Ford Focus | 17.543 | -12,3 | 138.114 | -6,7 |
10. | Volkswagen Passat | 17.124 | -22,6 | 128.890 | -3,5 |
11. | Škoda Octavia | 16.571 | -17,9 | 137.886 | +4,5 |
12. | Dacia Sandero | 15.869 | +30,5 | 107.988 | +15,8 |
13. | Toyota Yaris | 14.700 | +1,8 | 119.166 | +7,8 |
14. | Audi A4 | 14.614 | +14,3 | 100.012 | +26,9 |
15. | Fiat Panda | 14.602 | -3,1 | 124.338 | +16,6 |
16. | Volkswagen Tiguan | 14.373 | +0,2 | 87.210 | -3,0 |
17. | Peugeot 308 | 14.179 | -19,7 | 127.920 | +5,0 |
18. | Mercedes-Benz C | 14.168 | -8,2 | 102.629 | -3,5 |
19. | Škoda Fabia | 13.764 | -13,6 | 106.063 | +13,3 |
20. | Renault Captur | 13.660 | -3,8 | 132.225 | +8,7 |