Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Facel II: Francouzská kráska na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 30. 4. 2015 • 23:34
2
Auta francouzského Facelu stála hodně už v době výroby, o dnešku nemluvě. Svébytné karoserie ukrývaly americkou velkosériovou techniku, takové bylo i kupé Facel II.

Pařížan Jean Daninos založil společnost FACEL (zkratka z Forges et Ateliers de Constructions d'Eure-et-Loir) v Colombes na severozápadním předměstí francouzské metropole už před druhou světovou válkou, v roce 1939. Nejdříve vyráběl nářadí, skútry, součástky pro letecké tryskové motory Rolls-Royce a dokonce kancelářský nábytek! Na počátku padesátých let minulého věku se však přeorientoval na automobilové karoserie. Oblékal zejména domácí podvozky: Delahaye, Ford SAF, Panhard i Simcu, „přešil" ale například také britský čtyřlitrový Bentley.

Poté přišly na řadu vlastní vozy, ovšem patřičně luxusní a drahé, později i změna názvu na Facel Vega. I když se jedná o v dějinném kontextu mladou značku, je dnes Facel neprávem pozapomenutý, přitom si rychle získal reputaci díky kvalitní, stylové a rychlé dvoustopé produkci. Ta v drtivé většině využívala relativně levné americké vidlicové osmiválce od Chrysleru, vynikala ovšem originálními a pohlednými tvary. Auta si kupovali boháči včetně králů, umělců, závodníků a celebrit. Za všechny třeba herečka Ava Gardner a její kolega Tony Curtis, „Brouk“ Ringo Starr a korunní princ formule 1 Stirling Moss.

Facel II je opravdovým zástupcem třídy GT, vozem pro „velké cestování“ a polykačem kilometrů na evropských dálnicích, tehdy ještě většinou bez rychlostních limitů. Vždyť se rozjel až na 240 km/h. Výkony včetně zrychlení z klidu na stovku za působivých 8,3 s si vyžádaly montáž čtveřice kotoučkových brzd. Ve své době stál více než konkurence od Aston Martinu a Maserati. Vznešené dvoudveřové kupé poskytovalo čtyřem cestujícím maximum komfortu a za časů aktivní kariéry bylo nejrychlejším vozem této kategorie na světě! Motor Typhoon V8 objemu 6,29 l s výkonem 261 kW se kombinoval s třístupňovým automatem, ke čtyřstupňovému manuálu Pont-à-Mousson se dodával výkonnější, s 287 kW. Rozhodoval počet karburátorů, slabší měl jeden dvojitý, silnější dva, spoustou síly však disponovaly oba.

Maska se čtveřicí podélných mřížek, jednu centrální a vodorovně orientovanými hlavními světly představuje výrazný stylistický prvek těchto nádherných, 4,75 m dlouhých a 1,5 tuny těžkých dvoudveřových automobilů s ostrými linkami. Karoserie vycházela z předchozích modelů HK500, byla prodloužena o 150 mm. Facel II se udržel v produkci pouhé tři roky (1961-1964), díky neúspěchu menšího modelu Facellia s nespolehlivým francouzským motorem značka zkrachovala. Nezachránily ji ani dotace, které přinášel Facel-Metallon, tam se vyráběly právě „šaty“ z lisované oceli.

Exemplář na videu od Petrolicious vlastnoručně zrestauroval jeho nizozemský majitel Jasper Beukenkamp. Musel, před dvanácti lety mu totiž kompletně vyhořela dílna... Všechny facely jsou dnes vysoce ceněny a vyhledávány, „dvojek“ vyjelo z manufaktury pouhých 180 kusů.

Související články

Témata
Avatar - pumpkin
1. 5. 2015 20:22
Mrazivá kráska
Facel Vega je krásne auto. Takéto európske "ameriky" mali celkom v obľube najmä Švajčiari.
Bohužiaľ, s Vegou sa mi vždy spája známa smrť francúzskeho existencionalistu Alberta Camusa. Viezol ho jeho kamarát Michel Gallimard keď z dodnes nezistených príčin zišli z rovnej cesty a v plnej rýchlosti vrazili do stromu. Camus bol na mieste mŕtvy, v jeho kabáte sa našiel lístok na vlak, ktorým mal pôvodne ísť. Gallimard skonal o dva dni neskôr v nemocnici, z jeho veľkého luxusného kupé doslova nič nezostalo...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku