Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 599 GTO: Gran Turismo Omologata se ukáže v Pekingu

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Ferrari představí na autosalonu v čínské metropoli Pekingu nejnovější verzi řady 599: GTO. Sama automobilka ji považuje za nejrychlejší vůz pro běžný provoz v její více než šedesátileté historii.

Označení GTO (Gran Turismo Omologata) evokuje vzpomínky na legendární 250 GTO z první poloviny šedesátých let, nebo na 288 GTO z osmé dekády minulého století.

599 GTO však nebude homologačním speciálem, ale supersportem pro normální smrtelníky, tedy jen ty, kteří na něj budou mít. Konstrukčně vychází z loňské ženevské studie XX, která na silnicích legálně jezdit nemůže. Dočká se jej stylových 599 zákazníků. O jeho rychlost si nemusíme dělat starosti, na testovací trati ve Fioranu dosáhlo času 1:24 min, čímž pokořilo i dnes již legendární Enzo.

Motor V12 s úhlem rozevření válců 65° má díky vrtání 92 mm a zdvihu 75,2 mm objem 5999 cm3. Z něj dává při kompresním poměru 11,2:1 nejvyšší výkon 500 kW (679 k) při 8250 min-1, točivý moment pak vrcholí 620 Nm v 6500 min-1. Klikový hřídel pochází z verze XX, kompletně nové je sání. I šestistupňová sekvenční převodovka F1 má stejného dárce, dokáže měnit rychlostní stupně během 60 ms a najednou přeřadit o dva dolů. Řadí se karbonovými pádly pod volantem.

Podvozek má rozvor náprav 2750 mm, vzdálenost mezi koly je vpředu 1701 mm, vzadu pak 1618 mm. Zavěšení disponuje novou generací elektrohydraulických tlumičů SCM2 s nastavitelným účinkem, změněn byl i příčný stabilizátor. Elektroničtí pomocníci jsou v takovém voze dnes nepostradatelní, zastupují je kontrola stability CST a trakce F1-Trac, ta je mimochodem vypínatelná. Multimediální rozhraní mezi řidičem a vozem je obohaceno o funkci Virtual Race Engineer (VRE), která pilotovi nabízí všechny potřebné informace o aktuálním výkonu.

Optimální deceleraci zajišťují karbon-keramické brzdy CCM2, které mají vpředu průměr 398 a šířku 38 mm, na zadní nápravě jsou menší (360 mm) a tenčí (32 mm). Ze stokilometrové rychlosti dokáží supersport zastavit (s pomocí ABS) na vzdálenost 32,5 m. Kontakt s vozovkou zprostředkovávají pneumatiky Michelin o rozměru 285/30 ZR20 vpředu, vzadu jsou širší 315/35 ZR20. Systém TPTMS umí hlídat nejen jejich tlak, ale i teplotu.

Automobil je 4710 dlouhý, 1962 mm široký a 1326 mm vysoký. Patřičná pozornost byla věnována také aerodynamice, například na předním spoileru najdeme další malé křídlo, které přivádí vzduch k olejovému chladiči., vzadu je pak nový difuzor. Auto váží bez náplní 1495 kg, připraveno k jízdě 1605 kg. Prošlo redukční dietou, které napomohla rozsáhlá aplikace karbonových a hliníkových dílů. Rozložení hmotnosti na obě nápravy je v poměru 47:53. Majitel a jeho půvabná spolujezdkyně nemusí brát s sebou na cestu jen obligátní kreditní karty, ale celých 320 l zavazadel.

Z 0 na 100 km/h dokáže 599 GTO vystřelit za 3,35 s (ano, Ferrari oficiálně udává sprint na setiny) a rozjede se až na 335 km/h (aby se to dobře pamatovalo). Maximální rychlostí tedy za zmíněným Enzem mírně (o 15 km/h) zaostává. Průměrně spotřebuje 17,5 l benzinu na 100 km, přičemž do nádrže se jej vejde 105 l. Evropské normy se týkají i supersportovních vozů, kde jsou ty časy, když se u F40 uvádělo prosté rozmezí 17-35 l, které toho určitě řeklo více...

Předpremiéra pro vybrané klienty se uskuteční 14. Dubna 2010 na vojenské akademii v Modeně, premiéra pak, jak už bylo napsáno v úvodu, na autosalonu v Pekingu koncem tohoto měsíce.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
12. 4. 2010 11:46
Re: GTO
Omologata je správně ;-)
12. 4. 2010 10:48
GTO
Jen k tomu nadpisu. Nemělo by to být spíš Grand Turismo Omologato a ne Omologata ?!
12. 4. 2010 09:47
desetina není setina...
Z 0 na 100 km/h dokáže 599 GTO vystřelit za 3,35 s (ano, Ferrari oficiálně udává sprint na desetiny)....řekl bych spíš že "NA SETINY", ale je to stejně o ničem, tak je to fuk - a ani já se v tom asi v životě nesvezu ... :-!
11. 4. 2010 13:01
F
další krásný kousek, který nikdy nebudu vlastnit..:-( i když dle mého názoru se jim 458 italia povedla víc..