Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Punto: dvouapůltá generace

Ondřej Láník
První Fiat Punto představený v létě 1993, jako nástupce úspěšného Una, přinesl úspěch značce z italského Torina nejen v podobě šestého titulu Automobil roku (1995), ale hlavně v množství prodaných automobilů. Po šesti letech přišla v roce1999...

V očekávání modelové ofenzívy, která snad automobilku zachrání, přišla relativně nečekaně další evoluce druhé generace místo zcela nového Punta. Podle prvních reakcí na krátkou zprávu zveřejněnou o této novince se zdá, že stylistické změny nejsou to, co by se od italského výrobce automobilů čekalo. Fotografie mohou mnohá tvarová řešení zkreslit a tak než novou formu Punta odsoudíme, počkejme na první setkání "tváří v tvář".

Čtyři roky života druhé generace Punta přinesly Fiatu každoroční prodej půl miliónu vozů, když nejúspěšnějším trhem je přirozeně ten domácí italský. U nás se prodalo v jednotlivých letech 2504 ks (1999), 1468 ks (2000), 924 ks (2001), 976 ks (2002) a za první tři měsíce roku 2003 celkem 204 Fiatů Punto.

Máte-li před sebou fotografie nového Punta, první pohled směřuje většinou na novou přední část, která jakoby se pokoušela navázat na "německý styl" zavedený u většího Stila. Původně nízké originální obdélníkové světlomety druhé generace, jsou nyní nahrazeny většími reflektory sdruženými společně s ukazateli směru pod společným krycím sklem. Maska nepatrně vystupuje z profilu přídě a dále navazuje na jemně naznačené prolisy na kapotě motoru. Sportovnější třídveřová verze má v masce elipsoidní otvory, zatímco pětidveřové hatchbacky sází na chromované lišty. V novém mohutnějším nárazníku se třemi vstupními otvory pro přívod vzduchu jsou zabudovány také nové kruhové mlhovky. I na této dvouapůlté generaci Punta zůstává nezměněna poněkud těžkopádně působící partie kolem A-sloupku a umístění vnějších zpětných zrcátek. Třídveřové sportovnější verze mají strměji rostoucí linii oken a dynamiku karosérie z bočního pohledu dokresluje ještě další prolis na zadním blatníku. Pětidveřové modely jsou při pohledu na boční profil více "lineární", ale na tom se prakticky nic oproti minulému vydání nemění. Změna je naopak viditelná na zadních svítilnách, zabudovaných nyní nejen do sloupků karosérie, ale částečně zasahujících i do výklopného víka. Příslušnost ke značce zdůrazňuje velké logo o průměru 95 mm na zádi. Punto jezdí na 13, 14 nebo 15 palcových kolech, hliníková kola mají nový design. Vnější rozměry Punta nepatrně povyrostly až na současných 3,84 x 1,66 x 1,48 m u 3 dveřové varianty, resp.3,86 x 1,66 x 1,48 m u 5 dveřového Punta.

Uvnitř Punta zůstává nezměněn velkorysý vnitřní prostor pro pětičlennou posádku (rozvor náprav 2460 mm) a zavazadlový prostor 297 litrů (5 dv.) resp. 264 l (3 dv.). To jsou ve třídě malých vozů stále vynikající hodnoty, které se však od předchozí generace neliší. Několika drobnými změnami prošla přístrojová deska, kde jsou nyní odlišně podbarveny přístroje v kapličce a zejména nové barevné provedení hlavních dílů přístrojové desky ve světle a tmavě šedé barvě. Na středové konzole jsou u sportovních verzí použity stříbrně lakované prvky imitující hliník. Ve výbavě mohou být i prvky dříve dostupné jen ve vozech vyšších tříd: dvouzónová klimatizace, multifunkční počítač a volant, 5 různých audiosoustav, včetně verze s MP3 přehrávačem a navigačním systémem. Na volantu se nachází 6 tlačítek pro ovládání rádia, počítače, dešťového senzoru a tempomatu. V novém Puntu jsou použity nové materiály a odstíny čalounění a potahů sedadel.

Nabídka motorů v Puntu se rozrostla o několik novinek a je tak teď jednou z nejrozsáhlejších ve třídě malých vozů. Tři diesely a čtyři zážehové čtyřválce a navíc hnací jednotka schopná provozu na benzín a metan. To vše v kombinacích se dvěmi automatickými převodovkami (Speedgear and Dualogic) a čtyřmi manuálními převodovkami (tři pětirychlostní a jedna šestirychlostní).

Tři motorářské novinky slaví premiéru právě v novém Puntu. Revoluční vznětové motory 1.3 Multijet 16v, 1.9 Multijet a zážehová 1.4 16v Fire. Momentálně nejmenší a nejpokrokovější diesel, 1.3 Multijet 16 V, využívá technologii vstřikování common-rail druhé generace. Recept na tento "zázrak" je jednoduchý, vezměte všechny technologie a výsledky vývoje nejsilnějších verzí motorů 1.9 JTD jako např.16 ventilů, vícebodový vstřik, mezichladič a pro spalování nejvhodnější tvar spalovacího prostoru. Přidejte plastové sací potrubí, snižte objem, hmotnost a rozměry tak, abyste neztratili žádnou z výhod silných JTDček. Výsledkem je čtyřválec o objemu 1251 cm3 se čtyřmi ventily na válec s maximálním výkonem 51 kW při 4000 ot./min a točivým momentem 180 Nm při 1750 ot./min. Celý agregát je maximálně kompaktní: délka 50 cm, výška 65 cm, hmotnost 130 kg. Motor konstruovaný na životnost 250.000 km má prodloužené intervaly výměny oleje na 30.000 km a už dnes splňuje emisní normu Euro 4, která bude platit až v roce 2006. Nejvyšší rychlost Punta je s tímto agregátem 164 km/h, na stovku zrychlí za 13,4 s. Kombinovaná spotřeba nafty činí příznivých 4,5 l/100 km. Nový malý Multijet dodává nejlepší specifické hodnoty ve třídě nejmenších dieselů o objemu 800 až 1500 cm3: výkon 41 kW/l a točivý moment 144 Nm/l.

A copak že je to ten Multijet? Zásadní změnou je počet vstřiků paliva během jednoho cyklu. Dosavadní Unijet Common Rail technologie vstřikovala do válce ne jeden (jak by se mohlo soudit dle názvu), ale dva vstřiky. Jeden malý iniciační předvstřik a další hlavní dávku paliva. To se nyní mění. Druhá generace common-rail motorů s obchodním označením Multijet pracuje se 3 až 5 vstřiky na jeden cyklus ve válci. Funkce zůstává stejná. Iniciační předvstřik zvyšuje teplotu a tlak ve válci a zlepšuje tak spalování během vlastního pracovního zdvihu. Protože hlavní vstřik může být nyní rozdělen do mnoha menších dávek, je spalování dokonalejší, běh motoru je pak tišší, efektivnější a méně zatěžuje životní prostředí zplodinami.

Multijet se od Unijet common-rail systému liší vstřikovači a elektronickou řídící jednotkou. Vstřikovače jsou schopny kratšího intervalu mezi vstřiky, což byl dosud limit pro počet vstřiků během jednoho cyklu motoru (při vyšších otáčkách jsou přirozeně časy na jeden vstřik v řádu desítek milisekund). Inženýři Fiatu a GM snížili minimální vstřikované množství paliva na 1 mm3. Tyto změny si vyžádaly novou "chytřejší" řídící jednotku, která průběžně mění strategie vstřiků a režimů motoru dle zatížení, otáček a teploty chladící kapaliny motoru. Jednotka mění jak množství vstřikovaného paliva tak počet vstřiků do kterých je dávka rozdělena. Když je teplota motoru pod 60 °C a požadovaný točivý moment je malý, jsou aplikovány dva malé a jeden velký vstřik velmi blízko sebe. Se zvyšujícím se zatížením (požadovaným točivým momentem) se rozděluje dávka jen na dva vstřiky. Při vysokých otáčkách a zatížení je dodáváno palivo do válce pouze jedním vstřikem. Při teplotě motoru nad 60 °C je vše opět jinak... A výhody pro uživatele? Úspora paliva 10%, snížení škodlivin ve výfukových plynech 50%, nižší hladina hluku a vibrací, plynulejší chod, pružnější reakce motoru na sešlápnutí pedálu akcelerátoru.

Stokoňová 1.9 Multijet prošla důkladnou modernizační kůrou. Už tak dobrý motor 1.9 JTD první generace, který byl základem této varianty byl dále vylepšen, takže nyní je tišší (o 3 až 6 dB! dle otáček a okolní teploty) zejména během zahřívání na provozní teplotu, kdy se nejvíce diesely zvukově projevují. Výkon motoru 74 kW a točivý moment 260 Nm při 1750 ot/min, přičemž 90% maxima momentu je k dispozici od 1750 do 3250 ot/min.

V nabídce zůstává také starší 1.9 JTD Unijet se 63 kW a 196 Nm momentu. I tato nejslabší verze jede 173 km/h a na 100 km/h zrychluje za 12,2 s, to vše při kombinované spotřebě 4,9 l /100 km.

Z benzínových pohonných jednotek je nejzajímavější nový motor řady Fire s označením 1.4 16V. Objem motoru 1368 cm3, rozvod OHC, 16 ventilů, nejvyšší výkon 70 kW při 5800 ot/min a točivý moment 128 Nm při 4500 ot/min umožňuje zrychlit na stovku pod 10 s (za 9,9 s). Cílem vývoje byla nízká spotřeba a papírové hodnoty rozhodně nevypadají zle: kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km.

Nabídku zážehových motorů zahajuje na spodním konci spektra známý agregát 1.2 8V se 44 kW (kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km) a jeho 16 ventilová verze s 59 kW, která byla také modernizována. Vrchol zážehové palety motorů tvoří 1.8 16V s 96 kW při 6300 ot/min. Tato jednotka již našla své místo ve Stilu, Barchettě a je také montována do sportovních verzí nového Punta s označení HGT a Sporting. Plochá křivka průběhu točivého momentu udělá jízdu s Puntem pohodovou záležitostí. 90% maxima momentu (které je 164 Nm) je k dispozici v rozmezí 1800 a 6500 otáček. Zásluhu na tom má mj. variabilní časování ventilů a proměnná délka plastového sacího potrubí.

Již jsme se zmínili o široké paletě převodovek. Točivým momentům jednotlivých motorů jsou přizpůsobeny tři varianty 5stupňové manuální převodovky. Pro motor 1.4 16V je připravena do verze Sporting 6stupňová manuální převodovka, přičemž šestka není "dorychla" (což bývá voleno jako úsporný převod, pro snížení otáček motoru při vysokých cestovních rychlostech), ale tak jak tomu u sportovních vozů má být. Maximální rychlost automobilu tedy dosáhnete právě na nejvyšší převodový stupeň a odstupňování převodovky je zaměřeno na maximální dynamiku.

Zajímavé jsou také dvě automatické převodovky Dualogic a Speedgear, z nichž ani jedna není typickým automatem. Dualogic je automatizovaná mechanická převodovka dodávaná v kombinaci s motorem 1.3 16V Multijet nebo 1.2 8V. Serva ovládají jak spojku, tak řadící páku a vy se tak můžete rozhodnout mezi dvěma režimy: automatickým nebo poloautomatickým. Punto s Dualogikem nemá spojkový pedál a tak v poloautomatickém režimu je změna převodu dána pouze pohybem rychlostní páky vpřed nebo vzad. V automatickém módu "auto řadí samo" bez zásahu řidiče a to opět ve dvou režimech Economy a Normal. Druhá automatická převodovka s názvem Speedgear, byla v době svého uvedení na trh v roce 1999 unikátem ve třídě. Elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodem CVT, nabízí značný převodový rozsah, větší než u konvenčních automatů. I zde existuje možnost automatického režimu, nebo sekvenční volby převodů. U manuálního režimu je atraktivní možnost řazení simulovaných 6 rychlostních stupňů bez nutnosti sundání nohy z plynového pedálu.

Nové Punto je připraveno i po bezpečnostní stránce. V nabídce jsou nejmodernější elektronické systémy ABS (Bosch 8) s rozdělovačem brzdného účinku, ESP, ASR, brzdový asistent a hill holder, který při zařazené jedničce a sešlápnutých pedálech brzdy a spojky sleduje zrychlení automobilu a v případě, že jedete zpět, přibrzděním zasáhne a pomůže zvládnout rozjezd.

Novinkou v oblasti navigačních systémů je příplatkový systém Connect z rodiny tzv. off-board navigation (OBN). Navigační systém je založen na principu komunikace automobilu s centrálou přes GPS/GSM sítě, přičemž všechna data jsou získávána přímo s centrály v Arese. Ve vlastním automobilu žádná mapa není, nemusíte tedy kupovat poměrně drahá CD-ROM media s mapami, když jedete do zahraničí a také veškeré aktualizace jsou vyřešeny na centrále. Předávání informací řidiči probíhá buď obrazovými schématy na displeji, umístěném na středové konzole, nebo hlasovými příkazy. Stiskem tlačítka se můžete také nechat spojit s operátorem a v jednom ze 14 jazyků si nechat poradit, rezervovat místo v restauraci nebo si nechat najít nejbližší čerpací stanici. Protože CD mechanika zůstává prázdná (není tam navigační mapa na CD) můžete se nechat navigovat a současně poslouchat třeba hudbu z MP3 nahranou na CD.

Poslední novinkou, kterou bychom rádi zmínili je verze Punta na duální pohon: na metan a na benzín. Je to další příspěvek Fiatu k čistším automobilům dneška, protože již několik let jsou ve výrobě velkoprostorová Multipla Bipower, užitkové Ducato Bipower a nedávno bylo uvedeno i Dobló Bipower. Punto jezdí většinu času na metan a pouze při startu motoru spaluje benzín. To, na jaké palivo pojedete, můžete také určit stiskem tlačítka na přístrojové desce. Jedete-li na metan má motor 1.2 8V výkon 38 kW místo 44 kW a točivý moment 88 kW místo 104 Nm. S Puntem na metan můžete jet bez problémů do podzemních garáží. Ve městě spotřebuje automobil 5,5 kg metanu na 100 km, v kombinovaném cyklu pak 4,3 kg/100 km.

Dvě metanové láhve v zavazadlovém prostoru mají objem 65 litrů (=11 kg metanu) a dojezd činí 260 km v kombinovaném cyklu. Zásadní nevýhodou alternativních paliv v provozu je malá hustota distribučních míst, což Fiat řeší kooperací s italskou vládou a místními úřady ve velkých městech, které podporují vznik nových čerpacích stanic na metan. V tuto chvíli má italská distribuční síť 398 míst a do roku 2005 se má rozšířit na počet 750.

Nový Fiat Punto sice není úplně novým automobilem, jedná však o osvědčenou konstrukci, doplněnou o několik prvotřídních technických řešení. Důraz je kladen na vysokou užitnou hodnotu a dostupnost nových prvků široké veřejnosti. To jsou taky hodnoty, které oceňují mnohé poroty v soutěžích o nejlepší automobily a za tuto aktivitu patří Fiatu místo v automobilové historii i současnosti. V těchto dnech se se slevami doprodává druhá generace Punta a my jsme již velmi zvědaví na ceny a první setkání s novým modelem na počátku června.



Ondřej Láník