TEST Fiat Tipo 1.0 FireFly (74 kW) – Nedoceněný a přitom tak příjemný parťák
Kompaktní Fiat není dnes zrovna první volbou v populární nižší střední třídě. Týden s modernizovaným Tipem však odhaluje, že je to škoda. Tohle přehlížené auto umí zaujmout.
Design, interiér
Fiat na evropských trzích v posledních letech opustil své někdejší pozice. Zůstává sice silný v kategorii městských miniaut, kde Panda a 500 vévodí evropským prodejům segmentu A, jenže o miniauta kvůli rostoucím cenám dnes klesá zájem. V silném segmentu B malý hatchback po konci Punta v roce 2018 vůbec nenabízí. Mezi kompakty je dnes zastoupen modelem Tipo, primárně určeným pro méně náročné trhy mimo Evropu, který možná i kvůli tomu na starém kontinentu nedosahuje nijak zázračných prodejních čísel. Loni na podzim představený facelift by to rád změnil.
Jestliže původní Tipo z přelomu osmdesátých a devadesátých let získalo titul evropské Auto roku 1989 a bylo ve své době populárním vozem, aktuální generace je z celoevropského hlediska spíše přehlíženým automobilem. Vždyť z celoevropského pohledu byl za rok 2020 až patnáctým nejprodávanějším kompaktem na trhu, daleko za přímými rivaly jako je Kia Ceed či Renault Mégane. Podobně je na tom na českém trhu, za pět měsíců letošního roku Tipo ve svém segmentu drží až 13. příčku, daleko za ceedem, i30 nebo Scalou.
I proto není divu, že někdejší šéf Fiatu Sergio Marchionne před svojí smrtí naznačoval, že by Tipo zase po této generaci mělo skončit, protože se značce nevyplatí ho dále produkovat. Další plány současného vedení, kdy je Fiat součástí koncernu Stellantis, jsou zatím nejasné, zvlášť když italská značka plánuje do roku 2030 nabízet jen elektromobily. Než však případný nový kompaktní Fiat dorazí, je tu modernizace aktuálního Tipa.
Fešák, i za tu cenu
Poznáte ji už na první pohled, protože se Tipo dočkalo zcela přepracované přídě. Nový je jak nárazník, tak světlomety, dostupné nově ve verzi full-LED, nebo maska - právě ta novinku odlišuje jednoduchým nápisem Fiat, který střídá dosavadní logo výrobce. Celkový výraz je agresivnější než dosud a nutno podotknout, že Tipo i po letech dokazuje, že Italové pořád umí navrhnout krásné auto za rozumnou cenu, v tomto případě se základní cenovkou 345.900 Kč. Musím uznat, že i bez nějakých zásadních kudrlin je Tipo pohledný vůz, ne-li jedno z nejhezčích segmentu. Právě oceňovaný vzhled znamená, že celková vizáž je podobná jako dosud a třeba záď proměnila jen grafika koncových světel.
Jestliže zvenku svoji rozumnou cenovku Tipo skvěle maskuje svými povedenými křivkami, uvnitř je snaha o snížení nákladů přece jen znatelná, na tom facelift bohužel nic nezměnil. Mluvím především o levných plastech použitých ve výplních dveří, stejně jako třeba o levnějším digitálním přístrojovém štítu, který patří mezi novinky modernizovaného Tipa. Obraz sedmipalcového displeje není tak ostrý jako v jiných vozech segmentu a jeho začlenění do celku kapličky je poněkud násilné. Třeba palivoměr je až zbytečně obrovský. Podobně parkovací kamera má mizerné rozlišení, což kazí její použitelnost. Na to už jsme si přitom stěžovali před faceliftem, v rámci modernizace se s tím však bohužel nic neudálo. A multimediální systém stále není lokalizován do českého jazyka.
Na druhou stranu, celkové zpracování je na slušné úrovni, a tak máte pocit bytelného zpracování. Třeba na vrchu palubní desky se navíc objevují poctivé měkčené plasty. Hlavně je ale z kokpitu znát, že se myslelo na řidiče. Jeho sedadlo má široký rozsah nastavení, a tak si každý rychle najde vhodnou pozici s tím, že se dá umístit i velice nízko. Navíc je sedačka velice pohodlná.
Ovládání je pak logické, Tipo si i po faceliftu uchovává samostatné, klasické ovladače klimatizace. Tlačítka jsou navíc velká, a tak jsou pěkně po ruce. Snadno vypnete i stop-start systém nebo hlídání v pruzích, aniž byste tyto funkce museli hledat někde v podmenu infotainmentu. Stejně tak si můžete rovnou na volantu přepínat mezi adaptivním a běžným tempomatem.
Snad jen "tykadla" od směrovek či stěračů jsou trochu dál, než je zvykem - kvůli tlačítkům pro ovládání rádia z druhé strany volantu. S krátkými prsty je tak budete hůře nahmatávat. A vyhřívání sedadel je utopené poměrně nízko na středovém panelu.
Z hlediska prostornosti si však není na co stěžovat. Dnes už jsou sice na trhu prostornější kompakty, i dospělý si však vzadu bude hovět s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou. Potěší pak vysoko ukotvený sedák, pečlivě podpírající stehna.
Stěžovat si nebudete ani z hlediska zavazadelníku. Udávaný objem 440 litrů je v rámci kategorie pořád jedna z nejlepších hodnot. Plusem jsou pravidelné tvary, pod podlahu se vejde příplatková rezerva a nechybí ani dnes obligátní háčky na nákupní tašky. Snad jen nakládací hrana je spíše výše, kvůli snaze o dostatečně tuhou karoserii je zadní nárazník hodně vysoký. Uvnitř bych pak ocenil větší kapsy ve dveřích.
Motor, jízdní vlastnosti
Místo atmosféry turbolitr
Modernizace Fiatu Tipo vedle inovací vzhledu znamenala také zásadní proměnu motorové palety. Tipo se zbavilo atmosférických jednotek, stejně jako přeplňovaného čtyřválce 1.4 T-Jet (88 kW), a tak je dnes jedinou benzinovou volbou tříválec 1.0 FireFly naladěný na 74 kW. Doplňují ho dva turbodiesely, nadále 1.3 MultiJet (70 kW) a modernizovaný 1.6 MultiJet posílený na 96 kW.
Hliníkový motor nové rodiny FireFly byl už dříve uvedený v modelu 500X. Reaguje na aktuální motorové trendy v segmentu, a tak se jedná o turbodmychadlem přeplňovaný benzinový tříválec s přímým vstřikováním. Díky výkonu 74 kW je prezentován jako náhrada za atmosférickou čtrnáctistovku se 70 kW. Na druhou stranu, jeho točivý moment díky přeplňování turbem činí 190 N.m, o výrazných 63 N.m více než u dosavadní jedna-čtyřky.
Litr sice tříválcový ryk za akcelerace nezapře, po zahřátí je ale kultivovaný. Navíc jeho odhlučnění je na vynikající úrovni, a tak ho ve většině případů ani neuslyšíte. Třeba na dálnici se zpod kapoty ozývá jen jemné vrnění. Elán je pak ve výsledku slušný, motor ale musíte vytočit alespoň nad 1500 otáček, do tohoto pásma je vcelku mrtvý.
Bohužel je však agregát spárován výhradně s pětistupňovým manuálem. Chybějící šestka, která je dnes už v segmentu zcela běžná, tak znamená, že Tipo při 130 km/h točí rovných 3000 otáček. Naštěstí však díky zmíněnému pečlivému odhlučnění není motor moc slyšet. Delší zpřevodování pak znamená, že při popojíždění v kolonách se ve většině případů musíte spokojit jen s jedničkou, dvojka pomalé tempo moc nezvládá. Mechanicky je však řazení poctivé, ideálně kombinuje tuhost s jemností, páka se nijak nezadrhává a i kulisa má ideálně dlouhé dráhy.
Spotřeba je pak silně závislá na zvoleném tempu. Ve městě jsem se běžně pohyboval kolem 6,5 l/100 km, zatímco na dálnici si i vlivem pětikvaltu vůz řekl o 7,5 l/100 km. Klidnou, plynulou jízdou se však dalo dostat i na 5,5 l/100 km. Právě s měnící se spotřebou však bohužel neumí moc pracovat ukazatel dojezdu, který leckdy i během jediného ujetého kilometru ukazuje o desítky kilometrů různé hodnoty. Až si skoro připadáte jak v nějakém elektromobilu...
Slušná cenovka
Právě pohodová jízda je styl, který Tipu nejvíce vyhovuje. V českém prostředí se totiž opět potvrzuje, že i v Itálii mají spíše hrubé povrchy silnic, a tak tamější konstruktéři umí auta vyladit tak, že jsou pohodlná i u nás. Platí to rovněž pro Tipo, které navíc bylo primárně vyvíjeno pro Turecko a další země s méně vyvinutou dopravní infrastrukturou.
To je ale ve výsledku pozitivum. Tipo s nadhledem filtruje jednotlivé nerovnosti, díky své bytelnosti se přitom nebojíte rychle projíždět i vyloženě rozbité úseky. Rychlý průjezd zatáčkou ale znamená jisté náklony karoserie, vyšší tempo zase šum větru vanoucího kolem karoserie. Řízení je typicky pro Fiaty spíše lehčí a nepříliš komunikativní, celkovému charakteru vozu ale odpovídá.
V průběhu testu jsem několikrát zmínil dostupnou cenu, kolik tedy Tipo stojí? V základu 345.900 korun, což platí právě pro testovaný tříválec 1.0 FireFly (74 kW) kombinovaný s manuálním pětikvaltem.
Méně náročným klientům přitom už může takový model stačit, už v základu Tipu nechybí rádio s ovládáním na volantu, bluetooth handsfree, manuální klimatizace, zadní sedačky sklopné v poměru 60:40 nebo elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka.
Fiat Tipo 1.0 FireFly – srovnání s konkurencí | ||||||
Model | Fiat Tipo | Citroën C4 | Hyundai i30 | Kia Ceed | Renault Mégane | Škoda Scala |
Motor | 1.0 FireFly | 1.2 PureTech | 1.5i CVVT | 1.0 T-GDI | 1.0 TCe | 1.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1199 | 1498 | 998 | 999 | 999 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 74/5000 | 74/5500 | 81/6000 | 74/4500-6000 | 85/5000-5250 | 70/5000-5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 190/1500 | 205/1750 | 144/3500 | 172/1500-4000 | 200/2900-3500 | 175/1600-3500 |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M | 6M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 192 | 184 | 187 | 183 | 190 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 | 11,3 | 12,3 | 11,8 | 11 | 11 |
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,5 | 5,4 | 5,4 | 5,2 | 5,2 | 5,2 |
Základní cena [Kč] | 345.900 | 369.900 | 339.990 | 374.980 | 410.000 | 407.900 |
Druhý stupeň City Life pak s cenovkou 370.900 korun má už sedmipalcovou obrazovkou infotainmentu s funkcí zrcadlení chytrého telefonu, diody denního svícení, kožený volant, tempomat nebo elektrické ovládání zadních oken.
Testovaný kousek z přiložených fotografií s automatickou klimatizací, parkovacími čidly, adaptivním tempomatem nebo třeba sledováním mrtvého úhlu se pak stále s rezervou vešel do půl milionu. A to už se dnes bohužel moc nevidí.
Závěr
Závěr
Fiat přišel o své někdejší pozice v žádané kompaktní třídě, které mu vzala konkurence od korejských nebo francouzských značek, a tak je jeho Tipo dnes poněkud přehlíženým automobilem. Přitom má rozhodně co nabídnout, vedle atraktivní cenovky parádní vzhled, komfortní podvozek, kultivovaný tříválec nebo velký zavazadelník. Dojem trochu kazí vybrané detaily, dokazující levnější původ - ať už nepohledné plasty ve dveřích, mizerná kvalita parkovací kamery nebo jen pětistupňová převodovka. Cílové klientele ale celek bude vyhovovat, a tak jsou jeho stávající prodeje rozhodně nenaplněným potenciálem. Snad to tenhle facelift změní!
Nejlevnější verze modelu | 345.900 Kč (1.0 FireFly/74 kW Tipo) |
Základ s testovaným motorem | 345.900 Kč (1.0 FireFly/74 kW Tipo) |
Testovaný vůz bez příplatků | 395.900 Kč (1.0 FireFly/74 kW Life) |
Testovaný vůz s výbavou | 478.200 Kč (1.0 FireFly/74 kW Life) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Kultivovaný tříválec
- Dostupná cenovka
- Prostorná kabina
- Objemný zavazadelník
Minusy
- Levné detaily
- Nespolehlivý ukazatel dojezdu
- Jen pětistupňový manuál