Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Osekání emisních kreditů je nefér, říká Bill Ford

Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
40 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (11)

Nejen dotace spotřebitelům na pořízení elektromobilu, ale také výroba baterií coby zdroj emisních kreditů pro automobilky mají v budoucích letech skončit, dosáhne-li Donald Trump svého.

Cla jsou sice nejviditelnějším problémem, který Donald Trump automobilkám způsobil, ale to neznamená, že jsou problémem jediným. Jednou z dalších změn, kterou Trump navrhuje v rámci svého „Velkého krásného návrhu“ (orig. „Big Beautiful Bill“) kromě zvýšení registračních daní na hybridní a elektrická auta, je postupné ukončení federálního daňového kreditu pro spotřebitele ve výši 7.500 dolarů (cca 165 tisíc korun) při pořízení elektromobilu.

Tato částka de facto funguje jako dotace na pořízení elektrického vozu a fungování tohoto systému obnovil předchozí prezident Joe Biden. Trump naopak už v roce 2024 avizoval, že pobídku zruší. A nejen tu – také by automobilky po roce 2031 přišly o možnost získat emisní kredity za to, že vyrábějí baterie. Emisních kreditů musí mít dost, aby neplatily pokuty za nadlimitní flotilové emise CO2, ovšem můžou s nimi obchodovat, takže třeba výrobci elektromobilů jako Tesla je prodávají automobilkám, které elektroaut neprodaly za daný rok dost.

Bill Ford, výkonný předseda automobilky, kterou založil jeho pradědeček Henry Ford, nyní označil takové změny za neférové. „Není fér měnit pravidla poté, co všechny investice proběhly,“ řekl a dodal, že protože „kredity za výrobu to mají na hraně“, továrna Fordu na baterie elektromobilů v Michiganu je „v ohrožení“.

Tato továrna aktuálně zaměstnává 1.700 lidí a do března 2027 jich má přibýt dalších osm stovek. Jistou přítomnost v ní má i čínský bateriový gigant CATL – nikoliv na procesech či zaměstnancích, nýbrž na nástrojích a bateriových technologiích. Je klíčová k tomu, aby Ford zvyšoval svou kapacitu výroby elektromobilů – a pro její ekonomické fungování je zase klíčové, aby emisní kredity za výrobu baterií zůstaly beze změn.

„Politici spolu mohou souhlasit nebo nesouhlasit na tom, jestli jsou takové věci žádoucí,“ pokračoval Ford. „Ale neměňte pravidla poté, co se učinily investice, protože to podle mě je otázka férovosti a je to nefér,“ uzavřel. Nutno nicméně dodat, že rok 2031 znamená dva roky po konci aktuálního Trumpova volebního období a potřetí kandidovat nemůže, nezmění-li americkou ústavu.

Video placeholder
Dlouhodobá Škoda Enyaq 85x L&K naposledy: Zkušený elektromobilista nejen chválil • Zdroj: Auto.cz

Zdroj: TTnews | zdroj foto: Ford | zdroj videa: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (11)