Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fisker postaví novou továrnu na výrobu Karmy v Kalifornii

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 21. 6. 2015
56
Zobrazit náhledy (56)
BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW
Návrat Fiskeru pod křídly čínského Wanxiangu dostává jasnější obrysy. Plánuje stavbu nového výrobního závodu v Kalifornii, aby mohl přímo konkurovat Tesle Elona Muska.

Hybridní Fisker Karma, tedy vlastně oficiálně elektromobil s prodlouženým dojezdem, se představil coby prototyp už před sedmi lety. Sériovou verzi poháněla soustava o výkonu 300 kW, dvoulitrový čtyřválec Ecotec od Opelu zde fungoval jen v roli „range extenderu“, nikoli samostatně.. Výroba u finského Valmetu však v roce 2012 skončila, brány opustilo zhruba 2.600 vozů. Zakladatelé odešli, společnost Fisker Automotive následně předloni zbankrotovala. Na začátku roku 2014 koupil její torzo velký čínský výrobce a dodavatel dílů Wanxiang za 149,2 milionu dolarů (3,6 miliardy korun dle aktuálního kurzu).

Produkce se nově přestěhuje z chladného severu do Kalifornie, výrobní zařízení bylo v Uusikaupunki již před časem rozmontováno. Nynější společnost FATG (Fisker Automotive and Technology Group) sídlí v Costa Mesa, kde pro ni pracuje zhruba 200 lidí. Svůj závod chce postavit nedaleko. Konkrétně v Moreno Valley, zhruba na půlce cesty mezi Los Angeles a Palm Springs, konkrétně 100 km na východ od L. A.

V Kalifornii přece vyrábí svoje auta i Tesla Motors, Gigafactory však staví nedaleko nevadského Rena. I když se jedná o čisté elektromobily a nikoli plug-in hybridy, jejichž baterie lze dobíjet z běžní zásuvky, majitel Wanxiang firmu Elona Muska chápe pořád jako největšího konkurenta. Závod Fiskeru přinese 150 pracovních míst, což je sice v globálním měřítku zanedbatelné číslo, ale pro přijaté zaměstnance by mohlo představovat výhru.

Nový Fisker podporuje i stávající klientelu včetně servisních služeb a investuje do modifikací původního sportovního (pravda, skoro dvě a půl tuny vážícího) sedanu. Není stále jasné, kdy se upravená Karma objeví na výrobních linkách, FATG ji chce znovu uvést v polovině sezóny 2016, ovšem pod novou značkou Elux. Plány jsou to smělé, bude mít ale osm let staré auto šanci na trhu, navíc v tak úzkém segmentu, jaký představují elektromobily a hybridy?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku