Získá Fisker nakonec čínský výrobce dílů Wanxiang?
Ještě před pár dny to vypadalo, že torzo automobilky Fisker připadne hong-kongskému miliardáři Richardu Li a jeho Hybrid Tech Holdings LLC, s nímž jednal před časem i sám Henrik Fisker. Podnikatel za firmu s dluhem více než 139 milionů dolarů nabídl zaplatit 25 milionů dolarů, avšak včera, těsně před definitivním uzavřením aukce Fiskeru, se opět do hry vrátila nabídka čínského dodavatele autodílů Wanxiang Group Corporation.
Ta sice zní údajně na nižší částku 24,7 milionu dolarů, ale pro americké ministerstvo energetiky, které je největším věřitelem Fiskeru, je údajně zajímavá tím, že počítá jak se znovuobnovením výroby modelu Karma a spuštěním produkce lacinějšího modelu Atlantic, ale navíc se zavazuje převzít i některé další závazky Fiskeru.
Není přitom určitě náhodou, že právě společně s Wanxiang se před časem pokoušel převzít Fisker kontroverzní manažer Bob Lutz a co byste řekli - Číňané dnes ve svém plánu uvádí právě Lutzovu firmu VL Destino, vyrábějící Karmu s benzinovým V8 z Corvette, jako místo, kam se má postupem času veškerá výroba Fiskeru přesunout. Na důvěryhodnosti nabídky Wanxiangu dodá také fakt, že je majitelem americké firmy A123 Systems, která dodávala před svým bankrotem, díky němuž ji čínský kolos mohl převzít, Fiskeru akumulátory. Nabídka Wanxiangu (a tím pádem i Lutze) hovoří o plánu vyrobit a prodat v příštích 18 měsících v USA 1000 vozů Karma, respektive benzinového derivátu Destino a kromě toho také dalších 500 vozů v Evropě.
Fisker žádá soudce, aby čínskou nabídku odmítl. Jednání, na němž patrně padne i konečné rozhodnutí, bylo kvůli velké sněhové bouři na východním pobřeží odsunuto na příští týden. Ve světle našeho původního rozhovoru s Lucií Groene bude určitě zajímavé sledovat, jak celá kauza dopadne a zda nakonec zvítězí zmíněné politické tlaky.