Ford a PSA: další dieselové novinky (2.2 HDI/TDCi 125 kW)

Společná cesta PSA a Fordu v oblasti vznětových motorů pokračuje od října 2005 čtvrtou fází. Přinášíme přehled dosavadního vývoje motorů se zkratkami HDI/TDCi a novinky, na které se mohou vyznavači nafty brzy těšit...
V září 1998 podepsaly automobilové skupiny PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company kontrakt pokrývající vývoj a výrobu čtyř rodin vznětových motorů se vstřikováním common-rail. Po třech úspěšně absolvovaných etapách je nyní skupina jedním z největších výrobců vznětových motorů na světě, když za poslední tři roky vyrobila čtyři miliony dieselů.
Etapa 1 se týkala vznětového motoru o objemu 1399 cm3, který Ford nabízí pod obchodní značkou 1.4 TDCi ve Fiestách a Fusionech, Peugeot ve 206 a později 307 a Citroën v C2 a C3, vždy jako 1.4 HDI. To se psal rok 2001. Součástí této etapy byl rovněž větší turbodiesel 1590 cm3, který je nyní již značně rozšířen napříč výrobními programy značek obou koncernů.
Etapa 2 měla za cíl zavedení nového čtyřválce 1998 cm3 se šestnáctiventilovou hlavou. To se bylo v roce 2003.
Etapa 3 - poprvé vedená Fordem, si vzala na mušku perspektivní segment vznětových vidlicových šestiválců. Čtyřiadvacetiventilový motor 2.7 V6 se od června 2003 postupně dostal do Jaguaru S-Type, Peugeotů 607, Land Roveru Discovery III, Range Roveru Sport a Jaguaru XJ. Zanedlouho stejný motor (principelně existují 2 verze přeplňované jedním nebo dvěma dmychadly) najde své místo v Peugeotu 407 Coupé a v Citroënu C6.
Etapa 4. V roce 2005 vede Ford Motor Company výrobu rodiny motorů o objemu 2,2 l pro užitková vozidla, PSA Peugeot Citroën zase chystá silný čtyřválcový motor 2.2 l pro vozy střední a vyšší střední třídy.
Nový čtyřválec 2.2 HDI/TDCI (115-125 kW)
Nový čtyřválec PSA-Ford, který je součástí čtvrté etapy spolupráce dvou výrobců, je určen zejména pro manažerské vozy střední a vyšší střední třídy. Jeho výrobu má na starost závod ve francouzském Trémery, které je, podle zprávy výrobce, v současné době největší motorárnou na světě, vyrábějící vznětové motory.
Výrobci zdůrazňují inovativní systém Extreme Conventional Combustion System (ECCS), který se podílí na snížení produkce škodlivin a současně ovlivňující vysoký výkon a nízký hluk motoru. Spalovací prostor s velkým průměrem (o 25% větší průměr než u předchozí generace) a malým kompresním poměrem (16,6:1) umožňuje rovnoměrnější tvorbu směsi, omezen je také vír vzduchu ve spalovacím prostoru, což snížilo tepelné ztráty stěnami spalovacího prostoru a nakonec i přispělo k celkovému zvýšení účinnosti motoru. Ta se projevuje dvouprocentním snížením spotřeby paliva a současně výrazným zvýšením točivého momentu v celém otáčkovém spektru.
Vstřikovací systém common-rail třetí generace (Bosch) produkuje nejvyšší vstřikovací tlaky až 1800 barů. Palivo je vstřikováno sedmiotvorovými vstřikovači s otvory o průměru 135 µm. Piezoelektricky ovládané jehly jsou schopny až šesti otevření během jednoho pracovního cyklu.
Všechny vozy vybavené tímto motorem budou vybaveny filtrem pevných částic, značky koncernu PSA budou nadále využívat systému s aditivy, Fordovy značky se budou spoléhat na systém bez aditiv.
Vrcholná verze tohoto motoru bude prvním sériovým vznětovým čtyřválcem, který bude přeplňován dvěma turbodmychadly. V roce 2003 představená studie Opelu Twin Turbo se dosud nedočkala sériové produkce. Malé turbodmychadlo je v novém čtyřválci naladěno na dodávku maximálních plnících tlaků v nízkých a středních otáčkách, od 2700 ot./min se k němu přidává druhé turbodmychadlo se shodnými rozměrovými parametry. Spolupráce turbodmychadel, opatřených elektricky ovládanými nastavitelnými rozváděcími lopatkami, je usměrňována řídící jednotkou motoru. Dodavatelem systému přeplňování je Honeywell Turbo Technology.
O nejvybranější chování se starají dva vyvažovací hřídele v bloku motoru, ale také rychlý systém ovládající škrtící klapku, která zabraňuje vibracím po vypnutí motoru.
Obě skupiny věří v úspěch nového motoru, protože dosavadní kapacita 70.000 motorů u předchozí generace motoru může být operativně zvýšena až na 200.000 kusů ročně.
Čtyřválec 2.2 HDI/TDCI - Základní technická data | ||
Zdvihový objem [cm3] | 2178 | 2178 |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] | 115-125/4000 | 125/4000 |
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min] | 400/2000 | 400/1750 |
Turbodmychadlo | 1x VGT | 2x |
Filtr pevných částic | ano | ano |
Dalším významným výsledkem spolupráce PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company je nový vznětový čtyřválec 2198 cm3 pro užitkové automobily, který bude vyráběn v pěti výkonových verzích, pokrývající rozsah 62,5 až 96 kW.