Ford C-Max a Grand C-Max: Podrobná technická data, včetně motoru 1,6 EcoBoost
S dvojicí modelů C-Max a Grand C-Max opakuje Ford strategii, která se úspěšně osvědčila u větších S-Max a Galaxy.
Výchozí C-Max je klasickým zástupcem kompaktních MPV, hraje na lehce sportovní strunu a nabízí pětimístný interiér s obvyklou využitelností.
Grand C-Max je větší variantou, nejedná se ale čistě o prodlouženou verzi. Rozvor i celková délka jsou o 140 mm delší, zároveň je ale větší ze sourozenců o 40 mm vyšší, má posuvné boční dveře a sedmimístný interiér.
Díky této politice dvou modelů, která se pomalu stává v populárním segmentu kompaktních MPV standardem, může Ford držet rozměry menší karosářské verze v obvyklých mezích. Nedochází tedy k razantnímu mezigeneračnímu růstu – naopak délka se prodloužila jen o 47 mm, šířka narostla o 33 mm a výška o 31 mm.
Ford C-Max - srovnání generací | |||
Model | C-Max (2003-2010) | C-Max (od 2010) | Grand C-Max |
Délka [mm] | 4333 | 4380 | 4520 |
Šířka [mm] | 1825 | 1858 | 1858 |
Výška [mm] | 1595 | 1626 | 1684 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2648 | 2788 |
Objem zav. prostoru [l] | 460/1620 | 432/1684 | 56/439/1706 |
Dvojice C-Max a Grand C-Max sice debutovala už před rokem na frankfurtském autosalonu, až nyní ale Ford zveřejňuje podrobné technické specifikace. Uvedení na trh předchází třetí generaci technicky spřízněného modelu Focus, který se k zákazníkům dostane na počátku roku 2011. Dohromady na nové podvozkové platformě vznikne 10 modelů, včetně hybridních verzí.
Nová generace má přídavnou integrovanou rozpěru v přední části karoserie a vyztužené uložení zadních tlumičů. Na podvozku se ušetřily cenné kilogramy neodpružených hmot – odlehčeny byly duté stabilizátory, spodní ramena, ale také pomocný rám přední nápravy. Zadní víceprvková náprava Control Blade je bohatěji dimenzována: nese větší tlumiče i ložiska s větším průměrem. Nastavení odpružení se mezi modely C-Max a Grand C-Max liší.
V případě nové generace se zkrátil převod řízení z 16:1 na 14,7:1. Řízení dále zpříjemní systém Torque Vectoring Control (TVC), který přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Tím se zlepší trakce, ovladatelnost i požitek z jízdy.
Ford C-Max - technická data zážehových motorů | ||||
Motor | 1,6 Ti-VCT | 1,6 Ti-VCT | 1,6 EcoBoost | 1,6 EcoBoost |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1596 | 1596 | 1596 | 1596 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/6000 | 92/6000 | 110/5700 | 132/5700 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 150/4500 | 159/4000 | 240/1600-4000 | 240/1600-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 188 | 204 | 217 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,6 | 11,5 | 9,4 | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 6,6 | 6,6 | 6,6 |
Provozní hmtonost [kg] | 1374 | 1374 | 1385 | 1385 |
Hlavní technickou novinkou je nicméně motor 1,6 EcoBoost SCTi. C-Max je prvním modelem značky Ford, kde se novinka dočká aplikace. Výkonové verze 110 a 132 kW jsou náhradou za klasický atmosférický dvoulitr, ve srovnání s ním dosahují až o 20 % nižší spotřeby paliva.
K hlavním konstrukčním rysům patří přímé vstřikování paliva, turbodmychadlo Borg Warner KP39 s malou setrvačností a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Kombinací těchto prvků se minimalizuje turboefekt a rozšiřuje pásmo využitelných otáček – 95 % maxima točivého momentu je dostupných mezi 1500 a 5500 min-1.
C-Max dostane také 1,6 Ti-VCT – atmosférický motor s variabilním časováním ventilů. Tento motor bude dostupný ve verzích 77 a 92 kW, nahrazuje 1,6 Duratec (74 kW) a 1,8 Duratec (92 kW). Stejně jako u přeplňovaných motorů je kombinovaná spotřeba 6,6 l/100 km.
Ford C-Max - technická data vznětových motorů | |||||
Motor | 1,6 TDCi | 1,6 TDCi | 2,0 TDCi | 2,0 TDCi | 2,0 TDCi |
Převodovka | 6M | 6M | 6DS | 6M (6DS) | 6M (6DS) |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1560 | 1997 | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/3600 | 85/3600 | 85/3750 | 103/3750 | 120/3750 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 230/1500-2000 | 270/1750-2500 | 300/1500-2200 | 320/1750-2750 | 340/2000-3250 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 184 | 185 | 201 (200) | 210 (207) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | 11,8 | 9,6 (10,1) | 8,6 (9,3) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,6 | 4,6 | 5,6 | 5,1 (5,6) | 5,1 (5,6) |
Provozní hmtonost [kg] | 1390 | 1390 | 1550 | 1488 (1550) | 1488 (1550) |
Vznětové motory Duratorq prošly pro novou generaci C-Maxu modernizací. Mají nižší kompresní poměr, větší průměr spalovacích komor a snížené víření směsi ve válcích. Nový systém vstřikování má vyšší pracovní tlak, turbodmychadlo Garrett má naopak menší lopatky s nastavitelnou geometrií a motory jsou osazeny uzavřeným filtrem pevných částic (cDPF).
Nový motor 1,6 TDCi bude dostupný ve výkonových variantách 70 a 85 kW, vždy s manuální převodovkou. Silnější provedení disponuje funkcí overboost, která krátkodobě zvýší točivý moment z 270 na 285 Nm.
Výkon 85 kW má také nejslabší provedení 2,0 TDCi se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Silnější verze se 103 a 120 kW pak nabídnou výběr mezi manuální a dvouspojkovou převodovkou.
Všechna uvedená technická data platí pro C-Max. Grand C-Max je zhruba o 100 kg těžší a má horší parametry zrychlení, maximální rychlosti a kombinované spotřeby.