Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta - První skutečně globální Ford

V pořadí čtvrtá generace Fordu Fiesta spojuje globální pojetí a tradiční hodnoty. Na základě Mazdy2 v Evropě vznikla nová Fiesta, zákazníci v Americe a Asii ale poprvé dostanou stejné auto, jen mírně upravené pro místní podmínky.

Nový Ford Fiesta bude v moderní éře prvním opravdu globálním modelem Fordu. Segment malých automobilů je momentálně celosvětově nejperspektivnější částí automobilového trhu, a tak americký koncern nabídne Fiestu postupně také zákazníkům v Severní Americe, Číně, Austrálii nebo Jižní Africe.

Poprvé měla veřejnost možnost seznámit se s tvary nové Fiesty v podobě konceptu Verve. Ford ho vytvořil na základě průzkumu mezi zákazníky v Evropě, Americe a Asii a reakce byly ve všech částech světa příznivé. Evropská, americká a čínská Fiesta se tak liší jen v detailech a zejména nastavení podvozku je přizpůsobeno požadavkům daného regionu.

I přes obvykle používané značení je nová Fiesta čtvrtou generací. První generace (Mk 1 a Mk 2) byla prvním Fordem s pohonem předních kol, druhá generace (Mk 3 až Mk 5) zase znamenala první spolupráci s Mazdou v tomto segmentu – od prvního faceliftu (Mk 4) byla Fiesta v mírně upravené podobě prodávána také jako Mazda 121. Předposlední generace pak stejně jako Ford Fusion vyjela na platformě tehdejší Mazdy2, stejný rodokmen má i nová Fiesta.

Ford Fiesta - srovnání vnějších rozměrů
Rozměr nová (4.) generace (Mk.7) 3. generace (Mk.6) rozdíl
Délka [mm] 3950 3925 + 25
Šířka [mm] 1722 1680 + 42
Výška [mm] 1481 1460 + 21
Rozvor [mm] 2489 2485 + 4

Současný styl svých modelů označuje Ford jako kinetický design. Poprvé se tento přístup objevil na konceptech Iosis a Iosis X, v praxi jsme se pak s ním už setkali mimo jiné u aktuální generace Mondea, nebo na faceliftovaném Focusu. Nová Fiesta je první aplikací kinetického designu na malém autě a výsledkem je mix sportovnosti a elegance. I přes minimální změny vnějších rozměrů (všechny vzrostly v rozpětí 2 až 5 cm) tak kinetická Fiesta zmohutněla.

ford design predstavujeme bosch siemens ford design predstavujeme bosch siemens
 

Přídi dominuje lichoběžníková maska chladiče zakomponovaná do nárazníku a nad ní umístěné oválné logo Fordu. Prolisy na kapotě i na dveřích dodávají vzhledu karoserie na dynamičnosti. Obloukovitá linie střechy a koncové svítilny částečně zasazené do zadních sloupků jsou pak mírnou reminiscencí typických designových prvků většího Focusu.

Pro novou Fiestu jsou charakteristické také vytažené blatníky a mohutný střešní spojler integrovaný do víka zavazadlového prostoru. V souladu s aktuálními designovými trendy ve třídě malých vozů je přechod mezi přední kapotou a čelním sklem plynulý a čelní sklo je velmi dlouhé a ploché. A-sloupek splývá daleko dopředu, až na úroveň osy předních kol, a opticky tak zkracuje přední převis. Menší okénko v A-sloupku pak profil vizuálně odlehčuje, zejména však zlepšuje výhled z vozu.

Pohled do interiéru odhalí, že Fiesta byla navržena jako auto pro mladé. Masivní volant zdůrazňuje sportovní charakter Fiesty. Palubní deska je tvořena velkými, téměř kolmými plochami. Ovládací prvky na středovém panelu, připomínající klávesnici mobilního telefonu, jsou soustředěny zhruba ve výšce volantu, což zlehčuje jejich dostupnost.

ford design predstavujeme bosch siemens ford design predstavujeme bosch siemens
 

V každé úrovni výbavy (Ambiente, Trend, Ghia, Sport a Titanium) nabízí Ford odlišné provedení interiéru a k tomu 11 různých barevných kombinací. Palubní deska je provedena vždy dvoutónově a je barevně sladěná s exteriérem – například verze Sport se vyznačuje kontrastním provedením, zatímco Ghia je pojatá více neutrálně a má palubní desku z měkčených materiálů. Vrcholné provedení Titanium je pak laděno do červena, včetně osvětlení interiéru světelnými diodami.

Ford si u svých modelů zakládá na kvalitním, sportovněji laděném podvozku a stejný přístup použil i při vývoji Fiesty. Řízení dostalo nový elektrický posilovač EPAS. Elektrické čerpadlo pracuje pouze v okamžicích, kdy je aktuálně zapotřebí posilovací účinek. Tradiční hydraulické čerpadlo naproti tomu běží pořád, je-li spuštěný motor. Toto řešení si ale zároveň vyžádalo více úsilí při naladění přesnější zpětné vazby. Zároveň byl upraven převod řízení, který je nyní strmější.

Nepřehlédněte
Ford Fiesta: První jízdní dojmy

Koncepce podvozku zůstala zachována – přední náprava má zavěšení typu McPherson, vzadu jsou vlečná ramena se zkrutnou příčkou. Zavěšení bylo zesíleno a úprav se dočkalo také uložení náprav, odpružení a tlumení. Konkrétní nastavení se bude lišit podle regionu –zákazníci v Evropě preferují sportovnější charakter, a tak je podvozek evropské Fiesty tužší, v Asii je naopak zdůrazňován komfort, takže naladění asijské verze bude odlišné.

ford design predstavujeme bosch siemens ford design predstavujeme bosch siemens
 

Fiesta Sport s motorem 1,6 Ti-VCT pak bude mít snížený, speciálně naladěný sportovní podvozek, který umožňuje lépe využít potenciál této pohonné jednotky.

Na ovladatelnost, ale také například spotřebu paliva, má pozitivní vliv snížení pohotovostní hmotnosti v průměru o 40 kg. Přitom nový model současně „přibral“ asi 10 kg bezpečnostní výbavy a zvukové izolace.

Známé motory prošly modernizací

Základní trojice benzinových motorů je známa už z předchozí generace – jedná se o motory Duratec o objemu 1,25 l (44 a 60 kW) a 1,4 l (71 kW). Nejslabší pohonná jednotka má kombinovanou spotřebu 5,4 l/100 km, zbývající dva pak 5,7 l/100 km. Motory se však dočkaly úpravy, a tak například základní Duratec 1,25 l potřebuje pro zrychlení z klidu na 100 km/h díky jinému naladění řídicí jednotky a lepší aerodynamice o 22 % méně času.

Novinkou je motor 1,6 Ti-VCT s dvojitým variabilním časováním ventilů určený výhradně pro verzi Sport. Tato pohonná jednotka má nejvyšší výkon 88 kW a přitom je úspornější než 74kW šestnáctistovka z předchozí generace. Kombinovaná spotřeba je tak jen mírně vyšší než u zbývajících benzinových motorizací – 5,9 l/100 km. Zatím není jasné, kdy se nejsilnější zážehový motor dostane ve Fiestě na český trh.

Ford Fiesta - přehled benzinových motorizací
Motor 1,25 1,25 1,4 (A) 1,6 TI-VCT
Zdvihový objem [cm3] 1242 1242 1388 1596
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 44/6000 60/5800 71/5750 88/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 109/3600 114/4200 128/4200 152/4040
Max. rychlost [km/h] 152 168 175 (166) 193
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,9 13,3 12,2 (13,9) 9,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4 5,7 5,7 (6,5) 5,9

Dvojice turbodieselů 1,4 TDCi (50 kW) a 1,6 TDCi (66 kW) je osazena vstřikováním common-rail, v případě slabšího motoru se jedná o piezo-elektrické vstřikovače Siemens, které dávkují palivo pod tlakem 1500 bar, silnější motor má vstřikovače Bosch s tlakem 1600 bar. Kombinovaná spotřeba je v obou případech 4,2 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 na úrovni 110 g/km.

Nová úsporná verze ECOnetic vychází z modelu s motorem 1,6 TDCi. Základní parametry motoru jsou shodné, prodloužen byl ale stálý převod. Dále má Fiesta ECOnetic snížený podvozek z verze Fiesta Sport, vylepšenou aerodynamiku a kola s nízkým valivým odporem. Stejně jako standardní verze 1,6 TDCi je motor vybaven bezúdržbovým filtrem pevných částic. Kombinovaná spotřeba je 3,7 l/100 km, emise CO2 tedy jen 99 g/km.

Ford Fiesta - přehled dieselových motorizací
Motor 1,4 TDCi 1,6 TDCi 1,6 TDCi EcoNetic
Zdvihový objem [cm3] 1398 1560 1560
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 50/4000 66/4000 66/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 160/1750 204/1750 204/1750
Max. rychlost [km/h] 162 175 -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,9 11,9 -
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 4,2 3,7

Všechny motory mají funkci ochrany proti zhasnutí. Protože je Fiesta často autem začínajících řidičů a navíc se pohybuje převážně v městském provozu, je u ní zvýšené riziko zhasnutí motoru při manipulaci se spojkovým pedálem. Řídicí jednotky všech motorizací byly upraveny tak, aby při sepnutí spojky došlo k nárůstu točivého momentu motoru. Řidič přítomnost této funkce nijak nezaznamená, nicméně jejím výsledkem je snazší a příjemnější manévrování při velmi nízkých rychlostech.

ford design predstavujeme bosch siemens ford design predstavujeme bosch siemens
 

Nové prvky bezpečnostní výbavy

K lepší pasivní bezpečnosti přispívá skelet vyrobený z 55 % z vysokopevnostní oceli. Torzní tuhost se tak zlepšila o 10 %. Zesíleny jsou především A-sloupek, střešní oblouk, B-sloupek a prahy. Tyto prvky jsou spojeny do jednoho celku a slouží k přenosu a lepší absorpci energie nárazu.

Kromě aktivních opěrek hlavy, čelních, bočních a okenních airbagů se v nabídce také poprvé objevuje kolenní airbag pro řidiče. Boční airbagy jsou tvarovány tak, aby chránily také hlavu a horní část trupu cestujících na předních sedadlech. Opěradla předních sedadel byla navržena tak, aby i bez aktivních hlavových opěrek poskytovala dobrou ochranu krční páteře.

Příď vozu, včetně například umístění stěračů, byla navržena s ohledem na ochranu chodců. Přední kapota tak například předchází kontaktu těla chodce s tvrdými částmi motoru. Tvar nárazníku zajišťuje, aby nohy chodce při střetu zůstaly ve svislé poloze a nesklouzly pod vozidlo.

Prodej nového Fordu Fiesta na českém trhu začíná v těchto dnech. Základní cena je stanovena na 259.900,- Kč za třídveřový a 274.900,- Kč za pětidveřový model ve výbavě Ambiente. Provedení 1,6 TDCi ECOnetic budou k dodání během roku 2009.

Ceník Ford Fiesta pro český trh (říjen 2008)
Ford Fiesta na českém trhu: Ceny startují na 259.990,-Kč