Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus C-MAX - O půl generace dáll

Ladislav Čermák
Ford patří mezi poslední výrobce, kteří dosud neobsazovali strategickou kategorii minivanů a nevydali se bojovat o zbytky dosud nerozhodnutých mladých rodin. Zatímco Renault již šestým rokem sotva stačí vyrábět Scénicy a mnoho výrobců už se po...

Německá větev globálního výrobce totiž momentálně není v pozici, kdy by si mohla dovolit velkoryse riskovat, v Kolíně nad Rýnem se pár let musí hrát na absolutní jistotu, než se dobudou zpět pozice, ztracené donedávna přestárlým výrobním parkem. Na druhou stranu má ale Ford v míře nebývalé obsazeny téměř všechny ostatní kategorie, zaměřené primárně na dopravu osob, počínaje malým Fusionem a velkým Galaxy, mezi kterými dvěma je místo pro C-Maxe, přes Tourneo Connect, sedmimístného Mavericka, až po skutečný minibus Tourneo. Proč nejlukrativnější minivany přišly na řadu až na konci, lze jen spekulovat.

První minivan s modrým oválem svoje otálení musí zákazníkům vynahradit, k čemuž byl skvěle vyzbrojen. Kódovitý název vyplynul z významu písmene C - v první řadě se tak jmenuje segment trhu, do kterého míří, a již od dob konceptu se jedná zároveň o iniciálu třech základních nováčkových vlastností - Comfort, Confidence, Control (pohodlí, důvěryhodnost, ovladatelnost). Za základ posloužil celosvětový bestseller Focus, i po pěti letech výroby stále platící za etalon kvalitních jízdních vlastností díky zadní nápravě Control Blade - ve své třídě donedávna ojedinělému pokročilému víceprvkovému zavěšení. Podvozkové skupiny se tedy přímo nabídly, ačkoliv se neobešly bez modifikace - rozvor i rozchod narostl o několik cenných cm. K osvědčenému základu konstruktéři přimalovali karoserii, která se už téměř vůbec, ale zase ne docela, nepodobá svému genetickému otci. New Edge design je už zkrátka okoukaný a čím novější model, tím jemnější črty a více malých obloučků místo agresivních hran. Zdá se, že Ford konečně našel identitu, která je zároveň dostatečně originální i optimistická, s dekadencí Nových Hran se rozchází, ale ponechává si rafinovaně protáhlé tvary. C-Max navozuje dynamické pocity jinými prostředky, než "malý" Focus, jsou si podobní, přesto se odlišují; C-Max působí dospěleji. Tvary přídě byly předurčeny, na první pohled se hlásí ke svým. Působí vyváženě, zejména maska, zakrojená do nárazníku níže než světlomety, se povedla. Boky hrají dynamickou písničku, sólo drží stoupající spodní linie oken. Zejména při pohledu šikmo zpředu působí C-Max jako přikrčený tygr. V siluetě má hned druhý plán na starosti tvar střechy. Ten je těžko jednoznačně posuzovat, designéři zde obětovali užitečnosti trochu více, než je obvyklé, ovšem lidský vkus není zaškatulkovatelný. Střecha tvoří tradičně široký oblouk, takže zadní boční okénka působí proti těm v bočních dveřích téměř filigránsky. Záď hraje opět na jistotu, podobá se spíš nové Fiestě a zadní dveře vycházejí v souladu s dnešními trendy velmi nízké. Celkově působí exteriér uhlazeně, nevzruší, ale je nadčasový; Ford se vždy dobře připravoval na případnou dlouhou periodu obnovy modelů.

Nejdůležitější je ale interiér. Ten dokonale zúročil čas k dobru k dopracování každého detailu. Od architektury, která konečně dospěla k jasným výrazovým prostředků, díky čemuž vznikl pravděpodobně nejelegantnější vnitřek ze současných Fordů, až po promyšlenou variabilitu. Přístrojová deska je šitá na míru, nejedná se o žádný derivát a lépe plní potřeby vzpřímeněji sedícího řidiče. Ergonomii byla obětována volnost mezi předními sedačkami, ale odměna v podobě řadicí páky, umístěné přímo pod dlaní pohodlně opřené pravačky, je sladká. Mnoho bylo uděláno pro řidičův dobrý pocit a pohodlí, vše je při ruce a cestující jsou doslova obklopeni komfortem. Odkládacími prostory vůz přímo hýří, kromě těch obvyklých zaujme zejména velký box ve středové konzole, příplatkovou klimatizací změnitelný v příruční ledničku a obligátní šuplík pod spolujezdcem.

Největší trumf ale čeká v zadní polovině auta. Její variabilita je pojata nově a velkoryse. Topologové vyloučili třetí řadu sedadel, která je stejně ve své třídě víc marketingovým trikem, než čím jiným, a šli na to jinak. Vzadu jsou tři plnohodnotné sedačky, díky prostorovým dispozicím poskytující pohodlný azyl třem dospělákům. Pokud jich ale zrovna nebude v C-Maxu sedět všech pět, a to většinou nebude, dá se ta prostřední změnit na šikovný stolek, případně zcela zaklopit a dvě krajní křesla se posunou po diagonálních drahách směrem vzad a blíže ke středu vozu. Jednoduché a geniální řešení, zprostředkující čtyřem pasažérům skutečně znamenitý životní prostor. Dvě luxusnější provedení budou obsahovat tuto utilitku v základním provedení. Punc pak dodávají zakrytované úložné schránky v podlaze, dávající i druhé řadě sedadel prostor pro trochu organizovaného nepořádku. Zavazadlový prostor patří ke špičce ve své třídě, svoji vyšší podlahu omlouvá dvoupodlažním uspořádáním, pod vyjímatelnou desku se vejdou všechny provozní nezbytnosti i spousta příjemných zbytečností.

Použitá technika koresponduje s Focusem, je ovšem o půl generace dál. Už tak vynikající podvozek byl vycizelován novým předním pomocným rámem a díky standardní montáži minimálně 15palcových kol se našlo místo pro skutečně velké brzdové kotouče na všech kolech. Jízdní vlastnosti byly vyšší stavbou a hmotností ovlivněny jen minimálně, mj. díky nekompromisní tuhosti skeletu. Motorizace je tvořena prozatím třemi zbrusu novými motory, mezi kterými poprvé převažují diesely. V první řadě se jedná o další sladký plod spolupráce s PSA, vyspělý celohliníkový "ropák" 1.6 TDCi, se kterým je oprávněně počítáno jako s hitem nabídky. 81 kW, 240 Nm při 1.750 otáčkách, zrychlení 0-100 km/h za velmi dobrých 11.7 s a především spotřeba atraktivních 5 litrů na 100 km znamená ty nejlepší předpoklady. Sportovněji naladěným řidičům učaruje silnější dvoulitrový agregát, taktéž common-rail druhé generace, který si za svých výborných 99 kW (nejsilnější turbodiesel mezi minivany) a skvělých 320 Nm/2000 ot. žádá jen skromných 5,7 l/100 km. Podle nejnovější módy je nejsilnějším motorem v paletě právě vznětový, tomuhle pomáhá k dosažení pole-position turbo s variabilní geometrií lopatek VNT a přenos povelů plynového od plynového pedálu drive-by-wire. Spolupracuje se zcela novou šestistupňovou převodovkou, na kterou lze pohlížet i jako na nutnost, vzhledem k nižšímu rozsahu použitelných otáček. Výsledkem je sprint na stovku pod deset vteřin (9,6 s) a vynikající dynamika. Poprvé v roli spíše doplňku nabídky se ocitá jediný zážehový agregát, opět zcela nová, celohliníková osmnáctistovka (88 kW), sice bez high-tech prvků, zato dokonale optimalizovaná a zaměřená na maximální prodloužení servisních intervalů. Pro úplnost zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 11,1 s a na každých 100 km si řekne o 7,7 litrů benzínu.

Ford se posledních 8 let silně zaměřil na bezpečnost a pomalu získává pověst výrobce pevných vozů, výborně chránících měkké lidské schránky při kolizích. Této chvályhodné tendenci je učiněno zadost čtyřmi airbagy, z toho předními dvoustupňovými, protiponořovacími sedadly, pedály, při nehodě se uvolňujícími z úchytů, ABS, protiprokluzovým systémem a novými inteligentními omezovači tahu bezpečnostních pásů, vším jmenovaným ve standardní specifikaci. Pro některé trhy (Německo) je nedílnou součástí výbavy i ESP a hlavové airbagy, jinak dostupné samozřejmě za příplatek. Aktivní bezpečnost pak těží z velkorysého prosklení, velkých světlometů a chytrého komfortu pro řidiče.

Dle našeho názoru má novinka velkou naději na úspěch, je to totiž první zástupce své třídy, vzniklý až na základě analýzy trhu po velkém boomu, nikoliv během něj a je prostý uspěchaných nedotažeností některých svých kolegů. Ford to zkrátka s velkým comebackem myslí smrtelně vážně!



Ladislav Čermák