Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Transit Connect Taxi: Sériový taxík má premiéru v Chicagu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 11. 2. 2010
12
1
Zobrazit náhledy (12)
Ford Transit Connect Ford Transit Connect Ford Transit Connect Ford Transit Connect Ford Transit Connect Ford Transit Connect Ford Transit Connect
Ford Transit Connect, který známe důvěrně i u nás, si razí cestu také za moře. Ovšem zejména coby taxi.

Připomeňme, že koncept vozidla taxislužby pro americké zákazníky na bázi malého Transitu Ford představil již v březnu 2008 na autosalonu v New Yorku. Pod kapotou se tehdy nacházel zážehový dvoulitrový čtyřválec. Prototyp měl například panoramatické střešní okno a pasažéři uvnitř mohli využít služeb informačního systému, vyvinutého ve spolupráci s Microsoftem. Ten umožňoval zjistit, jaké bude počasí, přečíst si čerstvé zprávy nebo zaplatit za jízdu elektronickou cestou. Pro ty, kteří preferovali klasické placení bankovkami, byla uvnitř k dispozici jakási otáčivá koule, do níž cestující své papírové peníze vložil a řidič si je jejím otočením převzal.

Ohlasy na koncept byly zřejmě vesměs kladné, původně žlutošedý taxík dospěl tedy po dvou letech do sériové výroby. Produkční verze se představuje na autosalonu v Chicagu. Co se změnilo? Exteriér i interiér již nejsou tolik vzdáleny velkosériové realitě. Vpředu zůstal zážehový agregát dvoulitrového objemu, který ovšem může spalovat i stlačený plyn (CNG) nebo propan-butan (LPG). Je spřažen se samočinným převodným ústrojím.

Pohon na CNG již americká automobilka používá ve velkých vanech série E s motory 5,4 l a 6,8 l. Není také bez zajímavosti, že 87 procent jeho produkce vzniká přímo doma v USA. Provozovatelé taxislužeb, kteří zvolí plynové Transity Connect, dostanou od státu úlevy na daních, což by mělo motivovat další zákazníky.

Ani po instalaci nádrží na CNG za zadní řadu sedadel místo v interiéru nijak neutrpělo, pouze se decentně zmenšil zavazadlový prostor. Trojice sedaček ve druhé řadě byla navíc posunuta o asi 7,5 cm směrem vzad pro větší komfort cestujících. Optimální teplotu vzduchu i vzadu řídí klimatizace.

Taxi pojme také řidiče a případného spolujezdce, v USA je ovšem prostor pro zákazníky oddělen skleněnou stěnou pro větší bezpečnost, takže vpředu nesedí. Transit Connect nepřišel ani v této variantě o dvojici zadních posuvných dveří, podlaha zavazadlového prostoru je gumová.

Obdobný systém, jaký byl použit u konceptu, vyvíjí nyní Ford ve spolupráci s Creative Mobile Technologies. V blízké budoucnosti si budou moci pasažéři navolit na velkém osmipalcovém displeji aktuální zprávy, počasí, či sportovní výsledky, ale třeba i zajímavá místa na trase – restaurace, muzea a obchody. Samozřejmostí je také placení za služby kartami, případně v hotovosti.

Transit Connect Taxi se objeví na výrobních linkách ještě tento rok jako model 2011. Oba druhy pohonu, jak na CNG, tak i na LPG, jsou určeny i pro dodávkovou variantu s nákladovým prostorem přes 3,8 m3.

Ford také na základě severoamerické dodávky roku 2010 (North American Truck Of The Year) postavil elektromobil.

Témata

Diskuse: Přidat názor

Nevím proč
Petrko
| 12. 2. 2010
ale vybavil se mi Total Recall a ten taxík s tím srandovním gumovým řidičem. :-)