Ford Transit Custom Sport Van: Rychlý náklad
Ford vyvíjí velkou snahu v prosazení nového modelu Custom, který nahradil nejmenší provedení předposlední generace Transitu. Za dobrý počin zcela oddělit dodávku s přibližně tunovou nosností od větších provedení obdržel prestižní titul Mezinárodní dodávka roku 2013. Posléze představil na co nejnižší provozní náklady zaměřenou verzi Econetic, kterou navázal na stejnojmenné varianty předposledního vydání velkého Transitu.
Poslední přírůstek do rodiny Custom tvoří zkoušená sportovní verze Sport Van. U Fordu to není nováček, protože Sport Van se již na trhu objevil v roce 2007 coby nejdynamičtější varianta bývalého Transitu L1H1. Poháněl ji čtyřválec 2.2 TDCi/103 kW, pětiválec 3.2 TDCi byl spojený pouze s pohonem zadních kol a většími karoseriemi.
Stačí 2,2 litru
Custom Sport Van tedy logicky obdržel nejsilnější provedení motoru 2.2 TDCi. Výkon 114 kW na van s celkovou hmotností 2,9 tuny je i z hlediska nároku na dynamickou jízdu velmi slušný, nicméně důležitější je točivý moment 385 N.m. Považovali jsme za zbytečné honit silný motor do vysokých otáček a kvůli silnějšímu zvuku zbytečně pálit spoustu paliva.
Dodávce o hmotnosti dvě tuny stačilo držet plný plyn při otáčkách motoru od 1400 min-1 (cca 350 N.m) a hnala se v rámci jízdního režimu lehkých užitkových automobilů jako zběsilá. Do všech verzí Customu dodávaná šestistupňová převodovka pracovala s příznačnou přesností.
Během tohoto radikálního stylu jízdy, jako bychom přepravovali načasovanou bombu, se spotřeba nedostala přes deset litrů na sto kilometrů. Trochu nás zpočátku brzdila prodleva motoru po prudkém sešlápnutí akcelerátoru, ale posléze jsme si na charakteristiku nástupu velkého turbodmychadla zvykli a počítali s ní.
Za osm
Běžný „dodávkový“ styl jízdy – tedy velmi svižný – si v testu vyžádal méně než 8 l/100 km. Pro furgon s objemem nákladového prostoru šest metrů kubických to je slušný výsledek. Defensivní způsob řízení by přinesl úbytek minimálně jeden litr. Pro silný motor bychom na dálnici volili raději trochu delší stálý převod než 4,19, protože agregát by si s nižšími otáčkami hravě poradil a majiteli několik deci ušetřil.
Custom Sport Van dostupný v rozměrech L1H1 však není typickým křižníkem evropských dálnic, ale spíše městských zásobovačem. Proto také výrobce volil poměr diferenciálu 4,19 a delší 3,94 vyhradil pouze pro úsporné provedení Econetic. U modelu Custom se můžeme setkat s kratším poměrem 4,71 pro verze L2 s celkovou hmotností od 3,3 tuny.
Vzhledový bonbonek
V posledních letech se do segmentu užitkových vozidel čím dál více tlačí důraz na vzhled. Pro dopravce jsou při výběru středního i těžkého vozidla rozhodující jeho užitné vlastnosti, ale přesto se pomalu vkrádá i hodnocení designu. O to více toto hledisko má svoji roli v segmentu lehkých užitkových vozidel, na jejichž přídi se s rostoucí intenzitou objevují vzhledové prvky osobních automobilů.
Ford si dal na sportovním Customu velmi záležet a udělil mu tradiční dvojici bílých pruhů odkazující na sportovní fordy čtyřicátých let.
Bílá dvojice u Customu sahá od horní hrany kapoty až zcela dolů na spoiler předního nárazníku pod úroveň mlhových světlometů. Nepřehlédnutelný prvek doprovázejí osmnáctipalcová kola s desetipaprskovými disky z lehké slitiny. Přední světlomety používají styl těch u osobních automobilů. Nástavce bočních prahů, zvětšené lemy podběhů kol a sportovní koncovka výfuku dotvářejí energickou vizáž Sport Vanu.
Změny uvnitř
Custom Sport Van se nabízí v jediném provedení L1H1 s celkovou hmotností 2900 kg. Vybavením vychází z nejvyššího běžného označení Trend, ke kterému kromě již zmíněných vnějších prvků přidává navíc například lakovaná vnější zpětná zrcátka, parkovací senzory vpředu i vzadu, moderní rádio se systémem Sync i čtveřicí reproduktorů a sadu pro lepší viditelnost Plus. V ní se mimo jiné nachází automatické přepínání tlumených a dálkových světlometů, což v žádném jiném Customu van nedostanete standardně a za příplatek pouze k vybavení Trend.
Sedadla jak víno
Sport Van nešetří ani na sedadlech. Částečně kožené čalounění považujeme spíše za imageovou záležitost, ale vyhřívání i sedačky spolujezdce a loketní a bederní opěrku pro řidiče jsme si pěkně užili. Rozhodně nebylo na závadu, že Sport Van spolu s úrovní Trend dostaly standardně klimatizaci.
Doslova za babku (4000 korun bez DPH) lze ke všem verzím získat tažné zařízení včetně stabilizace přívěsu. Ten může být u nejslabšího motoru 2.5 TDCi/74 kW těžký 2,3 tuny, prostřední i nejsilnější agregáty utáhnou 2,5 tuny. Jedinou výjimku tvoří Econetic s možností táhnout jen 1,35 tuny. Vzhledem k zadnímu převisu delšímu než metr považujeme stabilizaci přívěsu za velmi vhodný bezpečnostní prvek.
Plusy
- Silný motor
- Osobitý vzhled
- Štědrá výbava
Minusy
- Turboprodleva
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.2 TDCi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2198 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86 x 94,6 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 114/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 385/1700 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Stálý převod | 4,19 |
Pohon | předních kol |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,1/6,4/7,0 |
Emise CO2 (g/km) | 183 |
D/š/v (mm) | 4972/2080/1986 |
Rozvor (mm) | 2933 |
Přední převis (mm) | 1011 |
Zadní převis (mm) | 1028 |
Boční posuvné dveře (mm) | 1320 x 1030 |
Celková hmotnost (kg) | 2900 |
Užitečná hmotnost (kg) | 970 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2500 |
Objem nákladového prostoru SAE (m3) | 5,95 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 2555/1775/1406 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1390 |
Výška nakládací hrany (mm) | 533 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Cena (Kč bez DPH) | 642 600* |
*v rámci 15procentního cenového zvýhodnění |