
Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist
Systémy detekce chodců a automatického brzdění mají smysl. Řidiči jsou přece jenom také lidi a za chvilku nepozornosti mohou platit až do konce života, stejné je to ale také se samotnými chodci. V dnešní době, která mimo jiné patří mobilním telefonům, na přechodech často vídáváme lidi zahleděné do displejů a spoléhající na to, že mají na přechodu absolutní přednost, to už je ale na jinou diskusi.
Zatímco v osobních autech jsou systémy rozpoznávání chodců a automatického brzdění už celkem obvyklé, v dodávkách se teprve zabydlují. Jejich princip je vždy vesměs stejný – aktivní radar a kamera hlídají okolí a v případě potřeby dají povel k automatickému zastavení. Záleží pak hlavně na aktuální rychlosti vozidla, zda se střetu zcela zabrání, nebo „pouze“ zmírní jeho následky. Své o tom ví také automobilka Ford, která systém zavádí do modelů Transit a Transit Custom.
Systém Pre-Collision Assist pracuje s radarem v předním nárazníku a kamerou umístěnou za čelním sklem a neustále kontroluje oblast před automobilem. Údaje se porovnávají s databází „tvarů“ chodců, a je-li to potřeba, vůz sám zastaví. Ford systém testoval na polygonech s figurínami chodců v životní velikosti, které se před auta vrhaly na speciální pojízdné plošině. V ulicích velkých evropských měst si pak auta „odkroutila“ více než 10.000 kilometrů, aby byla zaručena také funkčnost systému v prostředí, které vedle chodců hemží také spoustou dalších elementů. Například stromy, keři a podobně.
„Může to být jen zlomek sekundy, kdy si řidič rozvážkové služby kontroluje adresu – a přesně v tu chvíli mu může nepozorný chodec vstoupit do cesty,“ říká Gregor Allexi, konstruktér systémů aktivní bezpečnosti ve Ford of Europe. „V takových případech umí detekce chodců zabránit nehodě, nebo zmírnit její následky,“ doplnil.