Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist

Jan Mička
Diskuze (4)
Systémy automatického brzdění jsou v osobních autech už celkem běžné. Ford jej nyní zavádí také do dodávek Transit a Transit Custom.

Systémy detekce chodců a automatického brzdění mají smysl. Řidiči jsou přece jenom také lidi a za chvilku nepozornosti mohou platit až do konce života, stejné je to ale také se samotnými chodci. V dnešní době, která mimo jiné patří mobilním telefonům, na přechodech často vídáváme lidi zahleděné do displejů a spoléhající na to, že mají na přechodu absolutní přednost, to už je ale na jinou diskusi.

Zatímco v osobních autech jsou systémy rozpoznávání chodců a automatického brzdění už celkem obvyklé, v dodávkách se teprve zabydlují. Jejich princip je vždy vesměs stejný – aktivní radar a kamera hlídají okolí a v případě potřeby dají povel k automatickému zastavení. Záleží pak hlavně na aktuální rychlosti vozidla, zda se střetu zcela zabrání, nebo „pouze“ zmírní jeho následky. Své o tom ví také automobilka Ford, která systém zavádí do modelů Transit a Transit Custom.

Systém Pre-Collision Assist pracuje s radarem v předním nárazníku a kamerou umístěnou za čelním sklem a neustále kontroluje oblast před automobilem. Údaje se porovnávají s databází „tvarů“ chodců, a je-li to potřeba, vůz sám zastaví. Ford systém testoval na polygonech s figurínami chodců v životní velikosti, které se před auta vrhaly na speciální pojízdné plošině. V ulicích velkých evropských měst si pak auta „odkroutila“ více než 10.000 kilometrů, aby byla zaručena také funkčnost systému v prostředí, které vedle chodců hemží také spoustou dalších elementů. Například stromy, keři a podobně.

„Může to být jen zlomek sekundy, kdy si řidič rozvážkové služby kontroluje adresu – a přesně v tu chvíli mu může nepozorný chodec vstoupit do cesty,“ říká Gregor Allexi, konstruktér systémů aktivní bezpečnosti ve Ford of Europe. „V takových případech umí detekce chodců zabránit nehodě, nebo zmírnit její následky,“ doplnil.

Jan Mička
Diskuze (4)
13. 8. 2016 07:24
Re: Další asistující vyfikundace
Hele, v něčem máš pravdu, ale na proškolení hloupého řidiče, jako se mi to stalo na cestě do MB je to účinná záležitost.

Jeli jsme s mladou, před námi kolona kamionů, tak je postupně hezky predjizdim, vždy na přehledném a bezpečném úseku. Tak předjedu asi 3. Následně predjizdim 4. ten ale začne schválně zrychlovat a zmenšovat mezeru před sebou na zařazeni. Jelikož mám malé auto, tak jsem se stejně vlezl no a co se nestalo. Tento protináryzový systém mě vyhodnotil jako překážku a zadupnul mu brzdy (byl to ten novej DAF). Tak se kamioňák začal rozčilovat a troubit atd. A zase na mě začal najíždět a zase ho to vybrzdilo >:D

Prostě u idiotů se to fakt hodí.
12. 8. 2016 22:20
Funkčnost
A bude to fungovat nebo to taky občas někoho přehlídne a jindy to zase bude brzdit zbytečně a jelikož na to lidi budou spoléhat tak mrtvých spíš přibude?
Avatar - JohnyRnR
12. 8. 2016 17:35
Další asistující vyfikundace
Proč ne, kdyby se to dalo jednoduše tlačítkem vypínat, jako třeba Start-Stop. Ale fakt se těším na to, až začne tenhle nesmysl kvůli chodci brzdit na sněhu nebo na ledě, samozřejmě proto, aby všechny a všechno ochránil a člověk skončí v hodinách v příkopě nebo pod protijedoucím kamionem a toho chodce ve finále stejně vezme s sebou... Zlatá a čím dál zlatější T4 - zámky na klíček, okna na kličku, manuální převodovka, manuální "klimatizace", manuální "multimediální systém", manuální tempomat, manuální nastavení sedadla řidiče s manuální pamětí, manuální senzor deště, manuální pre-collision assist, manuální asistent pro jízdu v pruzích, manuální asistent pro sjíždění kopců, manuální auto-hold, manuální ESP, dokonce i ABS je tu manuální :-) Jen posilovač řízení a brzd a je to parádní jízda, člověk ví přesně, co auto dělá, to třeba poslední Passat si jede tak nějak skoro sám a řidič neví od kol skoro nic. A jako bonus není potřeba až tolik koukat, kde zrovna radarem chrání pomahači, na dálnici rozhodně ne :-)
12. 8. 2016 17:28
Paráda
A bude obsažen v základu, nebo jako příplatek?