Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Géniové zatáček: Výstava soutěžních vozů skupiny B v továrním muzeu Audi

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Ingolstadtská automobilka letos slaví, byť poněkud předčasně, 100 let od založení. K tomuto výročí připravila divize Audi Tradition specializovanou výstavu v továrním muzeu.

Výstava nazvaná Géniové zatáček: Soutěžní vozy skupiny B mapuje krátké, ale veleúspěšné období, které je bez nadsázky nazýváno zlatou érou tohoto sportu. Koná se od 12. srpna do 31. října v továrním muzeu v Ingolstadtu. Divize Audi Tradition, která má na starosti dějiny značky, zde předvede celkem dvanáct soutěžních automobilů, ale nejen se čtyřmi propojenými kruhy ve znaku, nýbrž i tehdejší konkurence. Mimochodem – jejich celkový výkon přesahuje 5000 koňských sil!

Sezony 1983-1986 byly asi nejslavnějším obdobím v rallye. Na začátku roku 1983 totiž vstoupila v platnost nová skupina B dle tehdejších řádů FIA, která postupem času přivedla na ledové, písečné, šotolinové i asfaltové tratě od Monte Carla přes Švédsko, Akropolis a Safari až po britskou RAC Rally opravdové bestie. Ty měly s výchozími modely jen pramálo společného, i když kvůli zmíněným předpisům musela být vyrobena homologační série dvou stovek kusů.

Celá prezentace v muzeu začíná ještě předchůdcem béčkových speciálů Audi, modelem Quattro Rallye skupiny A1 s výkonem asi 250 kW (340 k). Tento automobil vodila po tratích rychlostních zkoušek nejen rychlá dáma z Francie Michèle Mouton, ale hlavně létající Fin Hannu Mikkola, který se v témže roce stal mistrem světa. Dále je na výstavě k vidění o 20 koní výkonnější verze A2 z roku 1984, se kterou triumfoval ve světovém šampionátu pro změnu Švéd Stig Blomqvist, Audi tehdy patřil titul také ve značkách. Následuje již čistokrevný vůz skupiny B taktéž z roku 1984 – krátké Audi Sport Quattro, jehož výkon narostl již na 420 k (309 kW). To asi nejvíce proslavil Walter Röhrl, i když žádný další titul již pro čtyři kruhy nezískal, v letech 1985-1986 triumfoval konkurenční Peugeot. Nemůže pochopitelně chybět ani mohutně ospoilerovaná verze krátkého Sport Quattra s označením S1, která byla jeho posledním vývojovým stupněm.

Čtveřici vozů domácí automobilky doplňuje v muzeu Audi dobová konkurence – slavný Renault 5 Turbo, který měl sice jen pohon jedné nápravy, ale na korsickém asfaltu na něj auta s pohonem 4x4 měla málokdy. Zadokolku měla zpočátku k dispozici i Lancia – typ 037 Rally. Tu v závěru roku 1985 vystřídala Delta S4, obě jsou přítomny též. Následuje zuřivý Peugeot 205 Turbo 16, který vznikl podobným způsobem jako R5 Turbo – přeplňovaný čtyřválec byl umístěn před zadní nápravou. Na závěr se zmiňme o autě, které se ostatním konstrukčně trochu vymykalo. Nikoli umístěním motoru (v tom se lišilo hlavně Audi), ale jeho koncepcí – bylo poháněno třílitrovým vidlicovým šestiválcem bez turba. Řeč je o MG Metro 6R4.

Éra skupiny B skončila po tragické havárii posádky Henri Toivonen - Sergio Cresto s Lancií Delta S4 v Tour de Corse 1986. Smrt těchto dvou jezdců nebyla zdaleka ojedinělou, rok předtím se zabil Attilio Bettega a měli bychom vzpomenout také mrtvé diváky na několika podnicích. Při pohledu na dobové záznamy, kdy se jejich špalíry rozevírají až těsně před projetím soutěžního vozu, ovšem dnes běhá mráz po zádech. Tyto filmové materiály a fotografie jsou samozřejmě také součástí časově omezené expozice.

Jen připomeňme, že výkony soutěžních automobilů té doby vzrůstaly až nad hranici 500 k (368 kW) a z nuly na 100 km/h zrychlovaly vozy během tří sekund. Z automobilových soutěží, kde byly počínaje rokem 1987 nahrazeny skupinou A, se přesunuly do rallyekrosu. Dnes je můžeme vidět také v různých seriálech pro veterány a youngtimery, jeden Ford RS 200 jel dokonce letos slavný Závod do oblak Pikes Peak v Coloradu.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/qefKc-SPR-I&hl=cs&fs=1&" style="auto"}

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Avatar - white label
7. 8. 2009 14:26
Re: Čas silných strojů ...
Co by tam byl platný, to je úplně jiná koncepce s haldexem...
(kdy se podle potřeby "bleskově přidá zadek"...)
V S4 je "třídeferákový" systém 2+1Torsen se zákl. nastavením poměru P:Z 40:60... ;-)
Ale to asi víš...
7. 8. 2009 14:14
Re: skupina Rakev
Pokud tam nebude metrová zeď s ostnatým drátem, lidi nikdy neukočíruješ, vždycky se najde blbec, který pomalu ale jistě strhne dav. To by musel stát pořadatel na každym metru trati, navíc pravomoci nějakého brigádníka v žluté vestě jsou víš kde ;-)
7. 8. 2009 08:58
Re: Čas silných strojů ...
Pokud by do nové S3 šel zadní diferák z nové S4, bylo by lépe. Bohužel......
( A myslím, že to ani není doučasná filozofie Audi )
7. 8. 2009 08:56
Re: skupina Rakev
A je to problém pořád, i kdyby tam jezdili na tříkolkách...
7. 8. 2009 08:33
Re: Čas silných strojů
Myslel jsem si, že ho tam někam vecpu, ale nevešel se, článek je do news, takže jsem ho nechtěl psát extra dlouhý. Zmiňoval jsem se jen o autech, která jsou na výstavě plus o RS200. To bych mohl nakousnout i připravované projekty, které nikdy na soutěže nevyjely (Toyota MR2). BX4TC jel tuším třikrát. Článek o něm uveřejnil kdysi Vladi na svém blogu - [odkaz] Pak napsal ještě něco málo o Kadettu pro skupinu S - [odkaz] Prototypy skupiny S měla i Lancia (ECV1, ECV2), ale jak známo, té jsme se nedočkali...