GM chce do konce června splatit vládní půjčky

Americká vláda poskytla GM celkem 52 miliard dolarů. Z této částky bylo 45,3 miliardy převedeno na akcie, takže nyní vláda v GM vlastní 61procentní podíl.
GM před několika měsíci opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků.
Whitacre upozornil, že jediným zbývajícím zájemcem, se kterým GM jedná o prodeji své švédské značky Saab, je nizozemský výrobce sportovních vozů Spyker. GM na počátku tohoto měsíce uvedla, že pokud nenajde do konce prosince pro Saab kupce, bude nucena činnost značky postupně ukončit. Tento týden oznámila, že prodala některá aktiva Saabu čínské firmě BAIC.
GM již letos nevyšel pokus o prodej značky Saturn firmě Penske Automotive Group. Automobilka se proto rozhodla, že výrobu vozů značky Saturn ukončí a postupně rozpustí i její distribuční síť. GM donedávna plánovala rovněž prodej německé divize Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank. Automobilka se ale nakonec rozhodla, že si divizi Opel ponechá a provede její restrukturalizaci sama.
Whitacre je předsedou správní rady GM. Dočasně převzal rovněž funkci generálního ředitele poté, co předchozí šéf GM Fritz Henderson začátkem měsíce rezignoval. Henderson tak údajně vyhověl žádosti správní rady, která chce pod novým vedením urychlit restrukturalizaci.
Whitacre dnes uvedl, že GM zatím nemá žádného kandidáta na nového generálního ředitele. Upozornil, že hledání nového šéfa komplikují vládní restrikce pro platy vedoucích pracovníků.
GM loni hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a předloni prodělala dokonce 43,3 miliardy dolarů. Celosvětová poptávka po autech je nyní slabá, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru. Americké automobilky navíc již dříve zasáhl odklon zájmu spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.
Společnost GM v loňském roce přišla o pozici největší světové automobilky podle objemu prodeje. O prvenství ji připravil japonský konkurent Toyota Motor. GM vládla světovému automobilovému trhu více než tři čtvrtě století.