Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP České republiky – Italský koncert

Miroslav Kudělka
Diskuze (1)
Dnešní GP České republiky přinesla za velmi teplého počasí vynikající bitvy ve 125, dlouhý souboj ve 250 a poněkud nečekaný výsledek ve třídě MotoGP.

Dnešní GP České republiky přinesla za velmi teplého počasí vynikající bitvy ve 125, dlouhý souboj ve 250 a poněkud nečekaný výsledek ve třídě MotoGP. Ve všech třídách se radovali z vítězství Italové, 125 vyhrál Lucio Cecchinello (Aprilia), 250 opanoval Marco Melandri (Aprilia) a v MotoGP se ze svého letošního prvního triumfu radoval Max Biaggi (Yamaha YZR-M1). Vůbec poprvé letos vyhrál jiný stroj než Honda RC211V.

125 - Veterán Cecchinello vyškolil mladé dravce

Do závodu nejslabší třídy startoval z první pozice Alex de Angelis (Aprilia), ale start se mu nevydařil a odjížděl až jako šestý. Naopak nejlépe zareagoval Dani Pedrosa (Honda) následován Simone Sannou, Arnaudem Vincentem a Pablem Nietem (všichni Aprilia). Pole se po dlouhou dobu drželo pohromadě a pouze Sanna se začal pomalu propadat ze své druhé příčky. Start se nevydařil ani Manuelu Poggialimu (Gilera), která začínal na konci první desítky, ale pomalu se propracovával blíž čelu pole. Tentokrát to ovšem nebylo tak jako vždy, protože se mu nedařilo proniknout až na samotné čelo. To trochu jinak se prodírali vpřed oba jezdci týmu Safilo Oxydo Race de Angelis a Cecchinello. Ti řádili jako černá ruka a v šestém kole již jeli na vedoucích dvou pozicích. Jakmile se závod blížil do poloviny, na čele se vytvořila osmičlenná skupinka, ve které většinu času diktovali tempo Cecchinello, Vincent a, k překvapení všech i sebe sama, mladíček Hector Barbera (Aprilia). Tato trojice se, především v závěrečných pěti kolech tvrdě přetahovala o vedení v závodě a nezřídka si vyměnili své pozice i třikrát během jednoho kola. V nájezdu do posledního kola se vedení ujal Cecchinello a naprosto čistou jízdou si vydobyl drobný náskok pár metrů a v relativním poklidu si již dojel pro své letošní třetí vítězství. O druhé místo se strhla v samotném závěru bitva mezi Vincentem a Pedrosou. Zkušenější Vincent se v nájezdu do posledního esíčka dopustil chybičky a zatáčku vyjel hodně zeširoka a mladý Pedrosa toho chladnokrevně využil a proťal cílovou čáru jako druhý. Poggiali v závěru trochu zaváhal a toho využil Barbera, aby mu sebral i čtvrté místo. Vedoucí muž průběžného pořadí tak dojel až pátý.

Naší jezdci si jeli svůj standard. Lukáš Pešek (Honda) si držel pozici v polovině třetí desítky, když pět kol před cílem havaroval. Zbylí dva, Igor Kaláb (Honda) a Matěj Smrž (Honda) se díky své technice pohybovali po celý závod na konci pole. Dojeli na 28. místě Kaláb a 30. Smrž.

V celkovém hodnocení se situace poněkud zdramatizovala. Poggiali si sice stáíle drží vedoucí pozici se 171 body, ale druhý Vincent se mu již přiblížil na rozdíl pouhých dvou bodů. Také třetí Pedrosa se 160 body nemá výraznou ztrátu. Dnešní vítěz Cecchinello, se posunul na čtvrté místo, ale vedoucí trojici již hodně ztrácí. Na kontě má 116 bodů.

250 – Melandri letos pošesté zvítězil

Střední třída se v posledních letech poněkud potýká s nedostatkem zájmu. Možný důvod jsme mohli vidět i v Brně. O vedení bojuje dvojice, či trojice jezdců a ostatní se jen z velké dálky dívají, jak na ně nemají.

Nejlépe odstartoval ze druhé řady Toni Elias (Aprilia) následován Sebastianem Portem (Yamaha), Marcem Melandrim (Aprilia) a Robertem Rolfem (Honda). Rolfo se však ještě v průběhu prvního kola posunul až na druhé místo. Zároveň se po nevydařeném startu rychle posouval vpřed Fonsi Nieto (Aprilia), který startoval z pole position. Již ve druhém kole se probil na vedoucí pozici. Poněkud se v prvních kolech propadl Porto, když ve čtvrtém kole jel až pátý. Páté kolo přineslo změnu na vedoucí pozici, když se na ni posunul Roberto Rolfo a začal diktovat velmi rychlé tempo. Zajel dvě nejrychlejší kola a poněkud se vzdálil dvojici Nieto – Melandri. Čtvrtý Elias již začal ztrácet a naopak musel čelit tlaku Porta. V dalších deseti kolech se na vedoucích pozicích nic nijak zásadně neměnilo. Rozestupy mezi jednotlivými jezdci se různě natahovaly a zkracovaly, ale nikdy spolu neztratili blízký kontakt. Velký třesk nastal v 16. kole, kdy Melandri zaútočil na druhého Nieta a odsunul jej na třetí místo. Nieta tento útok natolik rozhodil, že na stadionu udělal chybu a vyjel do bezpečnostní zóny. Situaci zvládl a vrátil se na trať, ale propadl na pátou příčku. Na čele tak zůstala již jen dvojice. V 18. kole se Melandrimu podařilo předjet prvního Rolfa a ujal se vedení. V témže kole se na třetí místo probil Porto přes Eliase. V předposledním 19. kole, Rolfovi podklouzlo přední kolo a poroučel se k zemi. Melandrimu se tak otevřela snadná cesta k cíli a šestému vítězství v řadě. Letos vyhrál již 7x. Pro vynikající druhé místo si dojel Porto, který dokázal v závěru ujet třetímu Eliasovi o více než sekundu. Na čtvrtém místě nakonec dojel Nieto, který se svou chybou připravil o slušnou porci bodů. Vynikající úspěch zaznamenal pátý Casey Stoner (Aprilia). Tento mladičký Australan letos jede první sezónu v MS a hned 250, a vede si velice dobře.

První závod Jardy Huleše ve 250 se vyvíjel poměrně slibně, když si držel 22. pozici, v době, kdy většina jezdců, kteří havarovali ještě jela. V 18. kole však musel pro technické potíže odstoupit ze závodu a tak cíl neviděl. Slibný první závod však naznačil, že Jarda má schopnosti silnější stroj zvládnout a uvidíme, jak se situace vyvine v nejbližších dnech, zdali pojede až do konce sezóny, nebo se bude nadále léčit.

V celkové klasifikaci se dnešní závod projevil pouze ve změnách bodových rozestupů. Vedoucí Melandri si upevnil pozici se 195 body. Druhý Nieto opět poněkud ztratil a od Melandriho již dělí 37 bodů. Na třetím místě se nezměnilo nic, protože Rolfo nedojel a tak je jeho konto stejné – 127 bodů. Čtvrtý Elias se k němu však již přiblížil na rozdíl 25 bodů. Dnes druhý Porto se již vyhoupl na páté místo s 94 body.

MotoGP – Biaggi vyhrál. Je to konec vlády jedné značky?

Start třídy MotoGP byl očekáván s velkým napětím. Brilantně odstartoval Max Biaggi následován týmovým kolegou Carlosem Checou (Yamaha YZR-M1), Lorisem Capirossim (Honda NSR500) a Daijirem Katem (Honda RC211V). Ovšem již ve třetí zatáčce prvního kola se na druhé místo prodral Valentino Rossi (Honda RC211V). První kolo také určilo pořadí na předních místech na celý závod. Kato se rychle posunul za Rossiho a Checa trochu začal ztrácet. Na čele se utvořila trojice Biaggi, Rossi a Kato a ta se začala vzdalovat. Čtvrtý Checa byl vystaven tlaku Tohru Ukawy (Honda RC211V), kterému v pátém kole podlehnul. Závod se na čele vyvíjel tak trochu podle scénáře z Formule 1. Všichni tři jeli velice rychle, Kato dokonce zajel rekord okruhu 2:00.605, čímž jej zlepšil o 0.8 sekundy, ale nic významného se nedělo. Pouze Kato jel chvíli těsně za Rossim a poté zase trochu ztrácel, aby o několik zatáček později zase jel v těsném kontaktu. Ukawa si jel osamělý závod, protože Checa na něj nestačil a vypadalo to, že ztrácí hodně, protože se na něj rychle dotáhl Sete Gibernau (Suzuki GSV-R). Gibernau se ani příliš nezdržel a v 11. kole Checu odsunul na 6. místo. To mu nestačilo a vydal se za Ukawou. I toho dokázal dojet, ale na víc již nestačil a poté co mu čtyři kola před cílem několikrát uklouzlo přední kolo, útoků se vzdal ve prospěch jistého dojezdu do cíle.

Blížila se poslední čtvrtina závodu a všichni napjatě čekali, co se stane. Nasadí Rossi svůj obvyklý trhák a udělá z Biaggiho jen pouhého statistu, jako již letos několikrát? Rozuzlení přišlo v 16. kole při nájezdu do Schwantzovy zatáčky. Z Rossiho stroje něco odpadlo, Ital musel prudce zpomalit a bylo po problému. Biaggi již měl na Kata náskok přes sekundu, Rossi zajel do boxů na výměnu zadního kola a vrátil se jako poslední, 18. Po třech kolech však Rossi zamířil do boxů a vzdal. Biaggi tak v poklidu dokroužil zbylých šest kol a mohl se, po více než roce, kochat z vítězství. Vynikající druhé místo vybojoval při svém prvním startu na čtyřtaktu Daijiro Kato a jeho výkon je velkým příslibem do příštích závodů. Je třeba připomenout, že Kato vyměnil nejen stroj, ale také dodavatele pneumatik, což je mnohdy podstatně větší problém. Pro třetí místo si dojel zničený Ukawa, který v dopoledním warm-upu absolvoval velmi těžký pád a po sesednutí ze stroje viditelně kulhal. Letošní nejlepší výsledek si vyjel čtvrtý Gibernau.

Co zbytek světa? Pátý Checa si odjezdil osamělý závod, který si jistě představoval poněkud jinak. Šestý Capirossi byl se svým výkonem spokojen, protože jeho ruka nebyla ve stoprocentním stavu a za daných podmínek se nedalo udělat více. Neodpustil si ale poznámku o Katovi. Jak řekl, Kato byl vždy za oběma stroji týmu West Honda Pons a jen dostal nový čtyřtakt, bojuje o vítězství. To hovoří samo za sebe o rozdílu v technice. Výborný závod zajel Jeremy McWilliams (Proton KR). Sedmé místo na motoricky tak náročné trati jako je Brno, je pro jeho tříválec pomalu jako vítězství. Co je mnohem zajímavější, dojel jako druhý mezi dvoutaktáři. První solidní úspěch v Brně si vyjel Norick Abe (Yamaha YZR500), který tady ve své kariéře ještě nikdy nic rozumného nedokázal a tak 8. místo je také velmi slušné. Zklamání naproti tomu zažil Alex Barros, který si v Brně vybral svůj tradiční černý závod sezóny. Nepodařilo se nastavení podvozku a 9. místo má cenu opravdu jen těch sedmi bodů. Desátý dojel Olivier Jacque (Yamaha YZR500) od kterého se v Brně také čekalo poněkud více, po výkonu na Sachsenringu. Malou útěchou jemu i dalším jezdcům na dvoudobých Yamahách může být fakt, že i přes zastavený vývoj této techniky dokázal zajet alespoň v první desítce.

Celkové pořadí nedoznalo žádných změn. Vedoucí Rossi i přes nulový bodový zisk stále disponuje obrovským náskokem. Na jeho 220 bodů ztrácí druhý Ukawa přesně 80 a třetí Biaggi se 134 ještě o šest více. Na čtvrté místo se posunul Checa s 96 body, když o dva přeskočil pátého Barrose.

Miroslav Kudělka
Diskuze (1)