Historie Seatu Leon: Třetí a nejlepší
Od roku 1999 vzniklo již více než 1,5 milionu leonů. Dnešní generace je ze všech tří nejúspěšnější.
Třináct let od představení prvního Seatu Leon se v roce 2012 světu ukázalo současné provedení, jež stejně jako předchůdci využívá techniku mateřského Volkswagenu. Od koncernových sourozenců (Audi A3, Škoda Octavia III, VW Golf VII) se liší především emotivnějším zevnějškem. Poprvé v historii modelové řady nabízí Seat vedle pětidveřového hatchbacku i třídveřovou variantu SC a též praktické kombi ST, které jsou k dostání i ve verzi Cupra s motorem 2.0 TSI o výkonu 206 kW (v zahraničí je k dispozici i slabší provedení se 195 kW). Technickou novinkou je příplatkový adaptivní podvozek, který nejsilnější verze jinak mají ve standardu. Leon byl také prvním neprémiovým modelem nižší střední třídy, který nabídl plně diodová hlavní světla.
Navzdory karoserii kratší o 5 centimetrů je hatchback v porovnání s předchůdcem prostornější, rozvor se totiž natáhl o 5,8 cm. Nechybí ani jízdní asistenty (pomoc při rozjezdu do kopce, hlídání jízdy v pruhu). Pohon všech kol zajišťuje haldex 5. generace, používaný napříč koncernem Volkswagen. Po vzoru technických sourozenců dostal leon koncem minulého roku také „terénní“ variantu s ochrannými plasty a vyšší světlostí s přídomkem X-Perience, již si můžete pořídit i pouze jako předokolku.
Již druhá generace nabídla alternativní pohon v podobě atmosférického čtyřválce 1.6 MPI spalujícího tekutý ropný plyn (LPG). Nástupce již sází na efektivnější zemní plyn (CNG) s vysokým cetanovým číslem, který pomáhá stlačit provozní náklady k jedné koruně za ujetý kilometr. Výhodou provedení 1.4 TGI (vychází z motoru TSI) je též benzinová nádrž s nezmenšeným objemem 50 litrů, díky čemuž se výrazně zvýšil akční rádius.
Globální prodeje Seatu Leon | |
1999 | 6 080 |
2000 | 93 123 |
2001 | 91 939 |
2002 | 93 606 |
2003 | 96 536 |
2004 | 90 850 |
2005 | 98 130 |
2006 | 126 511 |
2007 | 120 630 |
2008 | 96 761 |
2009 | 66 368 |
2010 | 79 462 |
2011 | 80 736 |
2012 | 71 295 |
2013 | 114 568 |
2014 | 154 100 |
Historie úspěšného modelu nicméně začala na sklonku tisíciletí, kdy první leon pojal za svou platformu PQ34 ze „čtyřkového“ golfu a nabízel se pouze jako čtyřdveřový hatchback. Vedle něj existovalo také toledo se stupňovitou zádí, které s leonem sdílelo nejen drtivou část mechanických komponentů, nýbrž i vzhled přední části.
Již od prvního roku výroby nechyběla v nabídce ani sportovní verze Cupra s motorem 1.8 T, jehož výkon postupem času narostl ze 132 na 165 kW (model Cupra R). Vedle přeplňované jednotky nabízela španělská automobilka také provedení Cupra 4 s atmosférickým VR6 o objemu 2,8 litru (150 kW), případně dieselem 1.9 TDI PD/110 kW. Jak název napovídá, standardem byl pohon všech kol, jenž byl řešen pomocí haldexu první generace.
Běžné verze využívaly výhradně atmosférické zážehové čtyřválce 1,4 až 1,8 litru, alternativou byly diesely, s výjimkou 1.9 SDI/50 kW všechny přeplňované. Pravděpodobně největší slávu si vysloužily legendární agregáty 1.9 TDI se 66 a 81 kW, jež se i dnes pyšní spolehlivým provozem a nízkou spotřebou a v očích fanoušků představují trefu do černého.
Ceník (KČ) | |
Seat Leon SC | od 312 900 |
Seat Leon 5dv. | od 312 900 |
Seat Leon ST | od 342 900 |
Seat Leon X-Perience | od 629 900 |
Seat Leon SC Cupra | od 737 900 |
Seat Leon Cupra | od 682 900 |
Seat Leon ST Cupra | od 712 900 |
S nástupem druhé generace v květnu 2005 přišla modernější technika v podobě platformy PQ35, na které mj. vyjížděla i Škoda Octavia II, širšího uvedení motorů TDI s technologií čerpadlo-tryska (PD) a přímovstřikových benzinů FSI, v případě jednotky 2.0 TFSI dokonce s turbem. Na rozdíl od předchůdce, o jehož kabát se postaral Giorgetto Giugiaro, se na vzhledu podílel jeho krajan Walter de Silva. Za atraktivní zevnějšek se zadními klikami schovanými v rámu dveří si Seat Leon mj. vysloužil i ocenění Red Dot (2006) za design. V prvních dvou „plnotučných“ letech výroby vyjelo z továrny ve španělském Martorellu takřka čtvrt milionu exemplářů, tedy téměř třetina celkové produkce v té době. Úspěšnější byla už jen ibiza.
Během let se v nabídce začaly postupně zabydlovat menší oturbené zážehové motory TSI (1,2 až 1,8 l), které tvořily alternativu ke klasickým jednotkám s atmosférickým plněním. Systém PD u dieselů byl nahrazen modernějším common-railem. Vznětové čtyřválce dostaly také filtry pevných částic. Vrcholný Seat Cupra včetně verze R adoptoval zmíněný dvoulitr TFSI s výkony od 177 do 228 kW v případě modelu Cupra R310, jenž se prodával výhradně na švýcarském trhu. Pár kusů se nicméně objevilo i v Česku, jeden z nich jsme prověřili i na našich silnicích (viz Auto Tip 26/11).
Mezigenerační srovnání Seatu Leon | 1. generace | 2. generace | 3. generace |
Delka (mm) | 4184 | 4315 | 4263 |
Šiřka (mm) | 1742 | 1768 | 1816 |
Vyška (mm) | 1457 | 1458 | 1459 |
Rozvor (mm) | 2513 | 2578 | 2636 |
Zavazadlovy prostor (l) | 340 | 341 | 380 |
LED světla
Hlavní světlomety složené výhradně z diod se pyšní nízkou energetickou náročností a svícením s barevnou teplotou 5500 kelvinů, která se blíží dennímu světlu. Pro oči je tak příjemnější než světlo z halogenů nebo xenonů. Seat platí za jednoho z pionýrů tohoto řešení, vedle leonu jej totiž nabízí i v modelu Toledo. Konkurence zatím sází na xenonové výbojky (vyjma Peugeotu 308), nicméně nový Opel Astra dostane pokročilejší řešení v podobě maticových diod.
Kde se rodí (nejen) Leony
V moderním komplexu Martorell o rozloze 3.000.000 m2 se vedle modelové řady Leon vyrábí též ibiza a Audi Q3. V závodě 30 km od Barcelony pracuje okolo 11.500 lidí, spolu s nimi pak 2883 robotů. Závodu dodává energii též obrovská solární elektrárna o výkonu 11 megawattů, jejíž stavba vyšla na 35 milionů eur (cca 956 mil. Kč). Vedle výroby sídlí v areálu také centrála divize Seat Sport, respektive technické, designérské a výzkumné a vývojové centrum značky.
Seat Leon a motorsport
V roce 2003 se konal první ročník značkového seriálu Seat Leon Supercopa. Premiérová generace upravená divizí Seat Sport dostala do vínku 184 kW. Nástupce se prosadil ve větší míře, zamířil totiž i do světového mistrovství cestovních vozů WTCC a v roce 2009 dokázal obhájit celkové vítězství, pod kapotou speciálu se přitom v obou případech nacházel naftový čtyřválec TDI. Aktuální provedení se angažuje především v šampionátech Seat Leon Eurocup a evropském mistrovství cesťáků ETCC, v němž za volantem španělského modelu bojuje i Čech Petr Fulín.
Systém VAQ
Díky uzávěrce na přední nápravě prakticky nedochází k nedotáčivosti v zatáčkách. Vrcholné modely Cupra disponují elektrohydraulickým závěrem předního diferenciálu, který simuluje klasickou „špéru“. Proaktivní systém je ve skutečnosti haldex páté generace umístěný mezi předními koly, který
na rozdíl od mechanické uzávěrky pracuje jen v případě potřeby, tj. při ztrátě přilnavosti. Proti řešení v podobě XDS+ nevytvářejí svorný efekt brzdy, nýbrž spojka. Uzavření údajně může dosáhnout až sta procent.