Hyperauto z Dánska: Zenvo Aurora má dvanáctiválec a slibuje 451 km/h

Zenvo Aurora
Zenvo Aurora
Zenvo Aurora
Zenvo Aurora
33 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (0)

Hybridní hypersport Zenvo Aurora, který se odhalil zatím jako prototyp, nabízí až 1874 koní díky čtyřikrát přeplňované V12 a třem elektromotorům. K mání bude ve dvou variantách a cena je stejně ohromující jako výkony – začíná těsně pod 87 miliony korun.

Automobilka Zenvo nemá dlouhou historii, ale o to extrémnější jsou výkony jejích aut. Doslouživší TS1 nabízela až bezmála 1400 koní, novinka jménem Aurora to posouvá ještě o pořádný kus dál. Její pohonné ústrojí je vysoko nad megawattem výkonu – dává 1378 kW, tedy 1874 koní.

Ne za všemi z nich ovšem stojí spalovací motor. Ten sám o sobě je pozoruhodný – je to vidlicový dvanáctiválec o 6,6 litru objemu, dopovaný rovnou čtyřmi turbodmychadly. Sám se blíží magickému megawattu, dává 1266 koní, tedy 931 kW, a 1400 Nm – alespoň tedy podle odhadů automobilky. Jak byste takovou věc pojmenovali, pokud byste byli automobilkou ze severské země? Mjølner, což je v dánštině Mjollnir, Thorovo kladivo. Jak jinak.

„Pokud by mimozemšťané přistáli na závodní trati a slyšeli by několik našich dvanáctiválců, zježily by se jim vlasy a z očí začaly téci slzy. Jsme emotivní bytosti a zvuk má význam,“ řekl Jens Sverdrup, šéf automobilky. V současné době je podle něj poslední šance vyrobit takový extravagantní motor.

Aby vůz splnil emisní normu Euro 7, byl nutný přídavek hybridního ústrojí. To tu však není jen kvůli emisím – má formu třech elektromotorů po zhruba dvou stovkách koní. Jeden je integrovaný k motoru a převodovce uprostřed auta a pomáhá s pohonem zadních kol, dva zbylé patří každý jednomu přednímu kolu. Tahle kombinace podle Zenva dokáže auroru vystřelit na stokilometrovou rychlost za 2,3 sekundy.

Automobilka odhalila najednou dvě varianty aurory – Agil a Tur, od slov „agilní“ a „touring“. Ta druhá je luxusnější a určená spíš na cestování než na závodní okruhy. Je o něco těžší – suchá, tedy bez kapalných náplní a řidiče má vážit méně než 1,45 tuny – ale benefituje právě z oněch dvou elektromotorů na přední nápravě. Díky menšímu přítlaku a s ním souvisejícímu menšímu odporu vzduchu má také zvládnout nejvyšší rychlost 451 km/h.

Zenvo AuroraZenvo Aurora | Zdroj: Zenvo

Varianta Agil má být ostřejší a lehčí o ty dva přední elektromotory, což znamená suchou hmotnost pod 1,3 tuny. Dvanáctiválec jinak zůstává beze změny, takže celkový výkon je podle automobilky 1469 koní. S tím se pojí i o dvě desetinky horší zrychlení na stovku a kvůli přítlaku téměř devíti metráků v rychlosti 250 km/h je nejvyšší rychlost odhadnuta na 365 km/h.

Konkrétní data o kapacitě baterie Zenvo nezveřejnilo, ani zda je vůz plug-in hybridem či „jen“ tzv. full-hybridem. Dle toho, že má zvládnout až 34 km ujet na elektřinu, spíš by to vypadalo na tu první možnost. „Stává se čím dál méně společensky akceptovatelným v pět hodin ráno nastartovat dvanáctiválec,“ podotkl Sverdrup, zčásti vtipem.

Video placeholder
Zenvo • Zdroj: Zenvo Automotive

Navzdory ohromujícím hodnotám výkonů, zrychlení a maximálky ovšem podle něj aurora nikdy neměla být o těch číslech. „Je nám jedno, jak je rychlá na Nürburgringu, protože bude samozřejmě hrozně rychlá. Pro mě je důležitější, jestli se dá snadno nastoupit a vystoupit. To pro mě má větší cenu než sekunda v čase na kolo,“ uvědomuje si Sverdrup, že nastupování do hypersportů a zejména vystupování z nich je často akrobatická disciplína a že cílová skupina zákazníků neobsahuje jen mladé sportovce.

Podobně realistickým způsobem automobilka přistupovala k vývoji podvozku. Upřednostnila mechanický grip nad tím, že by adhezi pneumatik nějak výrazně pomáhala aerodynamika. „Nepotřebuji přítlak, když se v neděli ráno jedu projet,“ říká Sverdrup.

Přesto je aerodynamika pro auroru nesmírně důležitá. V obou provedeních vedou po stranách karbonového monokoku, tvořícího základ vozu, průduchy. Ty odhalují jak značné části monokoku, tak i některé díly zavěšení kol. „Nemáme co skrývat,“ říká Sverdrup.

Ohromný přítlak verze Agil je daný kromě zadního křídla také řadou dalších drobných změn oproti variantě Tur, která je zase uhlazená a elegantní. Obě spojují křídlové dveře, poznávací znamení nejednoho vrcholového hypersportu.

Zenvo AuroraZenvo Aurora | Zdroj: Zenvo

V interiéru je téměř všechno soustředěno k palcům řidiče na volantu. Centrální obrazovka zcela chybí, infotainment je místo ní promítán na jeden z displejů v kapličce přístrojů. Podpora Androidu Auto a Apple CarPlay je samozřejmostí. Co se rozdílů mezi verzemi v kabině týče, verze Tur je pohodlnější, s větším podílem koženého čalounění apod., verze Agil zase sází na lehkost.

Zenvo plánuje začít výrobu aurory v roce 2025 a chce vyrobit jen 50 kusů od každé varianty, celkem tedy 100 aut. Ceny mají začínat na 3,6 milionu eur (86,7 milionu korun) a možnosti personalizace budou, jak bývá u podobných aut zvykem, omezeny jen tloušťkou prkenice zákazníka.

Začít diskuzi