Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Irizar i3le míří s hybridním pohonem na příměstské linky

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 17. 12. 2017 • 10:39
24
Zobrazit náhledy (24)
Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le Irizar i3le
Značka Irizar je spojována především s luxusním autokary pro dálkovou dopravu, ale vedle nich figurují v její nabídce i městské autobusy a elektrobusy. Jedním z nich je model s označením i3le.

Španělská karosárna Irizar, sídlící v baskickém Ormaiztegi (Gipuzkoa) se vedle svých zájezdových autobusů, mezi nimiž představují špičku zástupci modelových řad i6 a i8, věnuje i vývoji a výrobě městských autobusů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonným systémem.

Irizar i3le, který vychází z modelové řady i3, od níž se odlišuje především hybridním pohonným systémem, se ke své značce jasně hlásí svým designem, i když oproti zmiňovaným autokarům sází na oblejší linie své nízkopodlažní karoserie s velkou zasklenou plochou.

Autobus s hybridním pohonem pro městské a příměstské linky je nabízen ve dvounápravovém provedení s celkovou délkou od 10,7 přes 12,2 a 12,75 m až po 12,9 m a třínápravovém provedení s celkovou délkou 15 m. Pro všechny verze je společná šířka 2,55 m i výška 3,20 m, resp. 3,40 m s klimatizací.

Dvounápravové verze využívají ke svému pohonu řadový vznětový šestiválec Cummins ISB6.7L 300H o objemu 6,7 litru s nejvyšším výkonem 221 kW a točivým momentem 1200 N.m, který podporuje šestistupňová robotizovaná převodovka Eaton-Fuller spolu s kapalinou chlazeným elektromotorem EDRIVE o výkonu 65 kW.

Třínápravové provedení je vybaveno vznětovým motorem Cummins 8.9L OBD C, poskytujícím nejvyšší výkon 272 kW a točivý moment 1600 N.m. Tento motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Caterpillar a elektromotorem BAE o výkonu 110 kW a točivém momentu 800 N.m.

Elektromotor je u dvounápravových i třínápravového provedení autobusů i3le využíván pro startování vznětového motoru, pomáhá při akceleraci a může být na krátké vzdálenosti využíván i jako samostatná pohonná jednotka. Potřebnou energii elektromotoru poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 5,5 kWh, které jsou dobíjeny vznětovým motorem a rovněž i rekuperací kinetické energie.

Irizar uvádí pro nejdelší dvounápravové verze řady i3le v provedení pro nasazení na příměstských linkách možnost osazení interiéru až 45 sedadly a pro třínápravové autobusy pak nabízí až 57 sedadel.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku