Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Irizar i3le míří s hybridním pohonem na příměstské linky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Značka Irizar je spojována především s luxusním autokary pro dálkovou dopravu, ale vedle nich figurují v její nabídce i městské autobusy a elektrobusy. Jedním z nich je model s označením i3le.

Španělská karosárna Irizar, sídlící v baskickém Ormaiztegi (Gipuzkoa) se vedle svých zájezdových autobusů, mezi nimiž představují špičku zástupci modelových řad i6 a i8, věnuje i vývoji a výrobě městských autobusů s hybridním nebo čistě elektrickým pohonným systémem.

Irizar i3le, který vychází z modelové řady i3, od níž se odlišuje především hybridním pohonným systémem, se ke své značce jasně hlásí svým designem, i když oproti zmiňovaným autokarům sází na oblejší linie své nízkopodlažní karoserie s velkou zasklenou plochou.

Autobus s hybridním pohonem pro městské a příměstské linky je nabízen ve dvounápravovém provedení s celkovou délkou od 10,7 přes 12,2 a 12,75 m až po 12,9 m a třínápravovém provedení s celkovou délkou 15 m. Pro všechny verze je společná šířka 2,55 m i výška 3,20 m, resp. 3,40 m s klimatizací.

Dvounápravové verze využívají ke svému pohonu řadový vznětový šestiválec Cummins ISB6.7L 300H o objemu 6,7 litru s nejvyšším výkonem 221 kW a točivým momentem 1200 N.m, který podporuje šestistupňová robotizovaná převodovka Eaton-Fuller spolu s kapalinou chlazeným elektromotorem EDRIVE o výkonu 65 kW.

Třínápravové provedení je vybaveno vznětovým motorem Cummins 8.9L OBD C, poskytujícím nejvyšší výkon 272 kW a točivý moment 1600 N.m. Tento motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Caterpillar a elektromotorem BAE o výkonu 110 kW a točivém momentu 800 N.m.

Elektromotor je u dvounápravových i třínápravového provedení autobusů i3le využíván pro startování vznětového motoru, pomáhá při akceleraci a může být na krátké vzdálenosti využíván i jako samostatná pohonná jednotka. Potřebnou energii elektromotoru poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 5,5 kWh, které jsou dobíjeny vznětovým motorem a rovněž i rekuperací kinetické energie.

Irizar uvádí pro nejdelší dvounápravové verze řady i3le v provedení pro nasazení na příměstských linkách možnost osazení interiéru až 45 sedadly a pro třínápravové autobusy pak nabízí až 57 sedadel.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)