Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Daily Blue Power 35S16: Další úspory

Ladislav Černý Ladislav Černý 19. 11. 2018
21
Zobrazit náhledy (21)
Iveco Daily Blue Power 35S16 Iveco Daily Blue Power 35S16 Iveco Daily Blue Power 35S16 Modrá je dobrá i na potazích sedadel a nápisech opěrek hlavy Vrchní část přístrojové desky se také nachází v barvě nebe Iveco Daily Blue Power 35S16 Šestnáctikubíkový nákladový prostor měl na bocích pečlivé obložení Šestnáctikubíkový nákladový prostor měl na bocích pečlivé obložení Nejsilnější úroveň životností proslulého čtyřválce 2.3 o výkonu 115 kW dokáže slušně pohánět i mnohem těžší varianty Daily, než jakou jsme měli v testu Iveco Daily Blue Power 35S16 Iveco Daily Blue Power 35S16 Modré disky kol z lehké slitiny zářily do dálky Iveco Daily Blue Power 35S16 Iveco Daily Blue Power 35S16 Z důvodu umístění zásobníku Adblue najdeme jeho hrdlo u pravých dveří Iveco Daily Blue Power 35S16
Iveco loni představilo nový model Daily Blue Power, který jsme si ve vznětové verzi půjčili z dealerství Komersia Auto.

Před čtyřmi roky došlo k odhalení současné generace modelu Daily. Karoserie furgonu převzala od svého předchůdce jen podlahovou oblast a několik prvků přídě, ostatní prošlo změnou, či vzešlo z vývoje jako nové. Ještě dodejme, že verze do 3,5 tuny dostaly nové zavěšení přední i zadní nápravy, což přineslo snížení hmotnosti i nakládací hrany o 55 mm. Testovaná novinka prošla navíc změnami pohonu, který ve verzi 2.3 splňuje budoucí emisní požadavky podle metodiky RDE platné od roku 2020. Přesněji řečeno Daily 2.3/100 kW RDE s naměřeným koeficientem shody NOX v hodnotě 1,2 s obrovskou rezervou splňuje budoucí legislativní požadavky metodiky RDE s limitním koeficientem 2,1. Nároky na AdBlue činí cca tři procenta z množství nafty, roztok močoviny je ve srovnání s naftou přibližně pětkrát levnější (náklady na AdBlue cca 2-3 Kč/100 km). Také díky tomu obdržela Daily Blue Power titul Van of the Year 2018.

Nejsilnější 2,3

Daily Blue Power poháněla nejsilnější verze 2,3litrového čtyřválce, která nově dosahuje 115 kW a nabízí velmi pěkný točivý moment 380 N.m.

Méně objemný motor 2.3 nabízí v nejsilnější verzi značných 115 kW a 380 N.m, které převyšují parametry základní verze třílitru 3.0/110 kW/350 N.m. Méně objemná a spořivější jednotka tak tvoří velmi zajímavou alternativu i pro plně vytěžovaná vozidla kolem 3,5 tuny a bude časem nabízena i pro pětitunové modely.

Zkoušená Daily RDE používá k dosažení extrémně nízkých emisí vysokotlakou recirkulaci výfukových plynů EGR v kombinaci s rozkládáním oxidů dusíku na vodu a molekulární dusík pomocí činidla AdBlue.

S Hi-matikem

Zkoušený furgon byl poháněn velmi příjemným spojením čtyřválce 2.3/115 kW a osmistupňové automatické převodovky. Mechanický základ tohoto ústrojí ZF najdeme v mnoha osobních vozidlech včetně Alfy Romeo Giulia či Maserati Ghibli. Vraťme se však k užitkové Daily.

V rámci loni odhalené řady Blue Power došlo k několika úpravám na motoru 2.3 jako optimalizace spalovacích prostorů, systému vstřikování a zavedení poslední generace EGR+SCR pro zpracování emisí. Díky tomu splňuje emisní normy Euro 6 s obrovskou rezervou. Nešlo však o pouhý přechod na nový systém dočišťování výfukových plynů.

Když Iveco vyvíjelo tuto verzi, dalo si za úkol splnit Euro 6 podle ještě přísnější metodiky RDE, která vstoupí v platnost v roce 2020. Vznikl tak speciální model Blue Power, který u vznětových motorů kromě menšího množství výfukových emisí také adekvátně spotřebuje méně nafty. Výrobce udává až sedm procent v závislosti na druhu provozu. Zejména poslední výhoda je pro dopravce mimořádně zajímavá, protože úspora nafty je každodenním tématem ve všech oblastech silniční dopravy ve střední a východní Evropě. Do řady Blue Power také patří elektrické a CNG provedení.

Posun nádrží

Pohled pod vozidlo ukázal instalaci nové nádrže AdBlue do schůdku u spolujezdce. Akumulátor se nachází na druhé straně pod řidičem. Sedmdesátilitrový objem naftové nádrže zůstal, její tvar je však složitější, což se také v testu projevilo tím, že ručka palivoměru zpočátku klesala rychleji, ale posléze se téměř zastavila. Průměrná spotřeba v testu činila u šestnáctikubíkového furgonu 8,9 l/100 km, přičemž jsme si užívali pohodlí automatického řazení. Neměli jsme starost ani o následné náklady na spojku, přestože z křižovatek jsme odjížděli řádně pod plynem.

Neustále nás uchvacovala tak velká rychlost změny převodových stupňů, že bychom u přímo řazené převodovce navzdory bývalé závodnické praxi nebyli rychlejší. Téměř celou dobu testu jsme jezdili na automatický mód Eco, který držel motor v ekonomických otáčkách. Pouze automatické řazení ze sedmičky na osmičku se nám jevilo až při příliš vysokých otáčkách cca 2500/min, proto jsme se jednoduchým pohybem volicí páky vzad dostali o manuálního způsobu a volili osmičku už při 1900/min.

Otáčky spadlé na cca 1600/min. motoru svědčily zejména spotřebě nafty, zároveň byl k dispozici plný točivý moment 380 N.m, a velký furgon i na osmičku živě akceleroval.

Kdo se zajímá o přímo řazenou šestistupňovou převodovku a nechce osmistupňový velmi rychle řadicí automat, musí se kvůli konstrukci přímo řazené převodovky spokojit s točivým momentem omezeným na 350 N.m. Více tato převodovka nepřenese.

Hi-matic ke všemu

Osmistupňová automatická převodovka řadila tak rychle, že mohla u méně zasvěceného řidiče vzbuzovat dojem, že jde o dvouspojkové ústrojí, u některých osobních vozidel označované například DSG. Není proto divu, že Iveco nabízí osmistupňový planetový automat z dílny ZF ke všem třem výkonovým úrovním menšího 2,3litrového motoru a samozřejmě také ke třílitrovému čtyřválci F1C ve verzích 132 a 154 kW (180 a 210). S třílitrem může celková hmotnost soupravy dosáhnout až 10,5 tuny, takže volba automatické osmistupňové převodovky s měničem předejde mnoha finančním nákladům za výměnu spojky manuální převodovky.

Blue Power

Speciální verze Daily Blue Power s mimořádně nízkými emisemi a zároveň sníženou spotřebou nafty se dle názvu vyznačuje mnoha modrými prvky ve standardní výbavě. Patří k nim například horní maska chladiče přesahující až k předním dveřím, modré hliníkové disky kol (nejsou povinné), části přístrojové desky a modré prošívání potahů sedadel. Nejpodstatnější ze všeho je pro dopravce fakt, že motor díky úpravám spotřebuje ve srovnání s běžným Euro 6 výrazně méně nafty, což také ukázal náš test.

Technické parametry
Motor2.3 VGT
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)2287
Největší výkon (kW/ot. za min)115/4000
Točivý moment (N.m/ot. za min)380/1500-2500
Emise normaEuro 6 (také dle RDE/2020)
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonzadních kol
D/š/v vozu (mm)7130/1996/2580
Rozvor (mm)4100
Celková hmotnost (kg)3500
Pohotovostní hmotnost (kg)2690
Objem náklad. prostoru (m3)16
D/š/v nákl. prostoru (mm)4680/1800/1900
Výška průchodu do nákl. prostoru (mm)1800
Nádrž paliva (l)70
Nádrž AdBlue (l)22

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku