Iveco EcoDaily: Italské dodávky nyní i na plyn a elektřinu
Nové varianty a motory
Iveco Daily se v posledním provedení chlubí širokou škálou různých variant s objemem skříně od 7 do 17 m3 a užitečnou hmotností začínající na 2,8 t. Vynikající jsou i jízdní vlastnosti, slavná dodávka má standardně pohon zadních kol, ale v nabídce jsou i čtyřkolky vhodné do lehčího terénu. Motory jsou z vlastního vývoje, který má na starost divize FPT (Fiat Powertrain Technologies). Základní turbodiesel má objem 2,3 litru a kromě verzí s výkony 71, 85 a 100 kW je nově k dispozici i s výkony 78 a 93 kW. Slabší agregát disponuje točivým momentem 270 Nm, silnější má o 20 Nm více. Všechny motory splňují současnou emisní normu Euro 4. Totéž platí také pro větší třílitry se 108 a 130 kW. Celá paleta agregátů je navíc vybavena systémem recirkulace výfukových plynů.
Další novinkou jsou přeplňované vznětové třílitry, které byly vyvíjeny dle standardu EEV (Environmentally Friendly Enhanced Vehicle). Ten je přísnější než norma Euro 5, která začne platit od října letošního roku. Silnější motor se 125 kW se začíná nabízet zákazníkům, slabší se 103 kW přijde na trh na jaře příštího roku. Oba mají dvojité přeplňování a kromě systému EGR disponují také filtrem pevných částic.
Na plný plyn
Přichází také verze poháněná stlačeným zemním plynem (CNG) s třílitrovým motorem o výkonu 100 kW. Varianta Natural Power má navíc přídavnou čtrnáctilitrovou benzinovou nádrž jako rezervu. Daily s pohonem na zemní plyn je schopné již dnes plnit teprve připravovanou emisní normu Euro 6. Všechny vozy této řady jsou pak vybavovány šestistupňovou samočinnou převodovkou AGile s možností manuálního řazení.
Nulové emise
Iveco se zabývá rovněž vývojem užitkových automobilů s nulovými emisemi. V řadě Daily se mu věnuje již více než dvě desítky let a první elektromobil představilo v roce 1986. Nové modely jsou plně připraveny pro sériovou výrobu. Jejich srdcem je asynchronní třífázový elektromotor s nepřetržitým výkonem 30 kW (model 35S) a 40 kW (model 50C), přičemž maximálně je schopen dosáhnout dvojnásobku těchto hodnot. Je napájen z baterií NaNiCl2 (sodík-nikl-chlorid) vyvinutých firmou Zebra, které nesou označení Z5. Jejich plné nabití trvá osm hodin a vůz na něj ujede zhruba 90-130 km. Informace o stavu pohonné soustavy se řidič dozví prostřednictvím displeje CAN. Elektrické Daily má samočinnou převodovku AGile, senzory v pedálech plynu a brzdy spolupracují s trakčním invertorem. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 70 km/h.
Elektronické systémy
Přítomnost elektronických pomocníků je v současnosti běžnou záležitostí i v segmentu užitkových vozů. Kromě dnes již standardních prvků typu ABS a ASR je v řadě Daily k dispozici například elektronická stabilizace ESP. Ta je dodávána v základní výbavě a obsahuje dále třeba brzdový asistent HBA (Hydraulic Brake Assist), který zamezuje tzv. panickému brzdění, dále Hill Holder, tedy asistent při rozjezdu do prudkých kopců a v neposlední řadě Load Adaptive Control (LAC), který optimalizuje funkce ESP, ABS a trakční kontroly TCS při nerovnoměrném rozložení nákladu ve vozidle. Komunikaci řidiče například se zákazníky, nebo s kolegy v ostatních vozech usnadňuje příplatkové hands-free Blue&Me, které vyvinul Fiat ve spolupráci s Microsoftem.
Sedm tun
Od jara příštího roku se také začne prodávat největší verze řady Daily s užitečnou hmotností 7 tun. Bude nabízena jen jako podvozek k dalšímu karosování, což dává prostor specializovaným výrobcům, například minibusů. Ty nabízí ale i přímo automobilka, a to až do délky 8,50 m a 28 míst.
Tři zajímavosti na závěr – menší varianty do celkové hmotnosti 3,5 tuny jsou vybavovány nově sadou na opravu proražených pneumatik, která zahrnuje také kompresor poháněný akumulátorem přímo ve vozidle. Lze tak opravit defekt o velikosti až 6 mm. Do své dodávky lze objednat také prvky komfortní výbavy včetně satelitní navigace a audia od firmy Pioneer, ke kterému lze připojit i USB flash disk či iPod. Daily se nezaměřuje jen na ohleduplnost k životnímu prostředí při svém provozu, ale i na konci svého těžkého života - současná generace je totiž z 90 % recyklovatelná.