Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak armáda vybírá auta? Byli jsme u toho! Šanci má i kodiaq...

Petr Slováček
Diskuze (67)
Do roku 2020 potřebuje armáda obměnit dosluhující terénní uazy a land rovery. Uspořádala proto testovací dny s výrobci. U toho jsme nemohli chybět.

Jakmile se na majáku rozsvítí zelená, může testovací kolona vyrazit do bahna. Neposlechnout pokyny si nikdo nedovolí. Vždyť za lesem je slyšet střelba a mezi stromy tu a tam vykoukne obrněné vozidlo. Při vjezdu míjíme samé zákazové značky vstupu a chodit za pásku se důrazně nedoporučuje.

Jsme na vojenském terénním cvičišti ve Vyškově a všechno řídí muži v uniformách. Civilisty tady asi nevidí rádi, ale dnes se s tím musejí smířit. Ministerstvo obrany a armáda totiž sezvaly v jeden čas na stejné místo dvanáct společností, které představují dvacet různých automobilových značek. Úkol je jasný: najít nástupce za opotřebované uazy. Oblíbené Land Rovery Defender se přestaly vyrábět, což otevírá pole novým dodavatelům. A mnozí se netají vysokými ambicemi uspět v miliardové armádní zakázce.

Bahenní koupel

V běžné dny se na muldách cvičiště prohánějí dinga a tanky, dnes tady vidíme i civilní Dacii Duster nebo Škodu Kodiaq. Z některých aut už není čistá

ani střecha, k hranatým obrněným speciálům to ale vysloveně patří.

Předvádějícím firmám očistu nezávidíme. Vojáci se nám totiž svěřili, že místní bahno na břidlicovém podloží je velmi lepivé a složením se podobá tomu v Afghánistánu. Terénní pickupy Toyota, amaroky od VW i silniční kodiaqy nebo dustery si s tím obdivuhodně poradí. Jako novinka se představuje Renault Alaskan, což je vlastně převlečený Nissan Navara. Doslova nám ovšem spadne čelist, když se mezi kopci objeví zablácená dodávka Renault Master 4x4.

Mezi speciály s neznámými názvy jako Gdels nebo Vop CZ nacházíme i novou českou značku Svos z Přelouče, kterou živí úpravy neprůstřelných aut. Největším odběratelem je OSN. Teď Přeloučští vycítili mezeru na trhu po končícím defenderu a chtějí ji zaplnit modelem Jde o skládačku hranaté čínské karoserie a čínských náprav s motorem Cummins 2.8 120 kW a automatickou převodovkou ZF. Dnes je k vidění ve variantě s pevnou i plátěnou střechou a jako pěti- osmimístná. Naživo působí bytelně a je i tichá v terénu. Nechybějí uzávěrky náprav ani redukce. Hlavní výhodou má být jednoduchá opravitelnost a možnost sehnat díly kdekoliv na světě. I cena je lákavá – včetně kompletního servisu má činit jen zhruba 70 % nákladů land roveru. Přeloučská firma v projekt S80 hodně věří a nabízí ho i dalším evropským armádám. „Pro armádní provoz toho moc nepotřebujeme. Hlavně aby auto bylo jednoduše kdekoliv opravitelné a nezastavila ho jediná kulka,“ vystihuje požadavky na vítěze tendru jeden z přítomných vojenských instruktorů.

Průzkum trhu

Několikrát tady dnes zazní, že ještě nejde o žádné výběrové řízení, ale jen průzkum trhu. Vždyť armáda používá 1500 kusů terénních aut těžkých 2-4

tuny. Z nich se polovina musí obměnit. Hlavně 630 kusů ruských uazů, na něž sice ve skladech leží ještě dost dílů, ale kvůli vysoké spotřebě a malému komfortu už je armáda moc nepoužívá. „Chceme mít představu, co se vlastně vyrábí. Naopak se nechceme dostat do situace, kdy budeme pod tlakem. Vždyť mnohá terénní auta už mají na krku třetí křížek,“ vysvětluje ministr obrany Martin Stropnický.

Mimochodem začátek jeho proslovu se o pár minut zdržel, ani on totiž neodolal pokušení a musel si v terénu na vlastní kůži vyzkoušet jeden z jeepů.

Vypadalo pak kouzelně, když se z auta škrábala celá suita bodyguardů.

Náčelník generálního štábu Josef Bečvár upřesňuje, že hledají dva typy vozidel: lehká pro běžné přesuny lidí a materiálu, kde požadují univerzální platformu s možností všemožných speciálních úprav, a pak bojová nad pět tun, jako je dnes Iveco LMV. Přestože váží 6,5 tuny a uveze pět lidí, rozjede se až na 130 km/h.

Vystavený kousek sloužil v bojové misi v Afghánistánu. Starý je sedm let a v terénu na něj vojáci nedají dopustit. Zato při přesunech po silnici musejí používat sluchátka, jak je hlučný. Po návratu z mise se to ale nestává často, protože auta nenajedou ani 1000 km ročně. Armádu totiž trápí nedostatek řidičů s oprávněním na náklaďák. Po takových je sháňka i mezi autodopravci v civilu. Proto se hodí lehká terénní auta, která tady dnes předvádějí zástupci značek. Uvezou až osm vojáků s plnou polní a k jejich řízení stačí oprávnění na osobák.

Čím dnes armáda jezdí
Land Rover 740 kusů/z toho 79 ve speciální úpravě Kajman
Uaz 630 kusů
Toyota a jiné 115 kusů
Iveco 115 kusů

Petr Slováček
Diskuze (67)
Avatar - Cuba66
13. 3. 2017 08:28
Bych jim koupil...
...Fiata Pandu 4x4

[odkaz]

Myslím, že to dělaj i v olivově zelený, takže to ani nemusej malovat na zeleno, stačí to vzít 1000 šmirglem, aby to bylo matný :-)
13. 3. 2017 07:12
Re: proč ne
Už to nehnul.
13. 3. 2017 06:45
Re: kodiaq army line...
Jsi si opravdu jistý že Kardiaku vyrobí 200 tisíc za rok? Já někde četl že mají 3tisíce objednávek a stlučou jich do kupy 5tisíc což prý znamená že mají téměř vyprodáno. A tak údajně vypadá úspěch. Mně to přijde spíše jako "limited edition".
Avatar - petr164
12. 3. 2017 21:39
bezvědomý článek i diskuse
To, že přeloučská SVOS již má zakázku pro speciály, to, že jde o nejlepší vozidla pro výběr pětituny (s Ivecy jsou problémy v elektronice, v mechanice, problémy jsou i se servisem). Kdo nezná armádní zkušenosti, ten toto neví. Hlavně že autor článku za to informační prázdno bere větší peníze než ten, kdo tomu rozumí.
Avatar - Floyd
12. 3. 2017 20:00
Re: Berme to s rezervou
A pak vznikne takovýto kočkopes.