Jak bezpečný je malý kabriolet při převrácení?
Kabriolety už dávno nepatří mezi sezónní zboží a jejich současná nabídka na trhu nových i ojetých vozů je relativně široká. Jejich největším problémem už několik desetiletí zůstává bezpečnost posádky při převrácení. Německý autoklub ADAC se proto rozhodl vyzkoušet tři z nejdostupnějších modelů.
Zkoušené automobily se liší svojí koncepcí. Citroën C3 Pluriel (u nás se oficiálně už neprodává) nemá prakticky žádné ochranné prvky. Mini Cabrio disponuje pasivním systémem ochrany při převrácení a Peugeot 207 CC má systém aktivní.
Peugeot 207CC
Nejlépe z této trojice dopadl Peugeot 207CC. Při převrácení se automaticky vysune ochranný rám, který má chránit cestující na předních i zadních sedadlech. Při zkoušce se ukázalo, že cestující vzadu byli chráněni dobře. Pro řidiče a spolujezdce jsou rizikem nedostatečně pevné sloupky čelního skla, které při nárazu povolily, samotný ochranný rám ale svoji funkci plnil dobře. ADAC zjistil nevhodnou geometrii bezpečnostních pásů. Kvůli vysmeknutí ramene zpod pásu se trup figuríny vyklonil směrem ven z vozu. Tento problém se ale týká opět jen předních sedadel.
Mini
Mini ze zkoušených aut vykázalo nejmenší poškození dveřních sloupků. Pozitivní dojem ale opět kazí nevyhovující geometrie bezpečnostních pásů a nízký účinek předpínačů pásů. Figurína spolujezdce se příliš sesunula ze sedadla, takže hrozí vážné poranění hlavy. Pevně namontované bezpečnostní oblouky za zadními sedadly plní svoji funkci dobře, ale jejich tvar je dostačující pouze pro osoby s výškou do 1,75 m.
Citroën C3 Pluriel
Citroën C3 Pluriel má nejzajímavější koncepci. Přidáváním nebo odnímáním dílů lze vytvořit hatchback, targu, kabriolet nebo pick-up. ADAC testoval Citroën právě v plně otevřené konfiguraci, kdy cestující chrání rám čelního skla a oblouky za zadními sedadly. Tyto oblouky společně s rámem okna, který se při nárazu mírně zdeformuje (ne tolik jako u Peugeotu), však dostatečně neochrání ani osoby malého vzrůstu. Geometrie bezpečnostních pásů nezabrání tomu, aby se rameno nevysmeklo zpod diagonální části pásu. Navíc předpínače pásů se neaktivují, protože nejsou propojeny se senzory, které monitorují převrácení. Ve výsledku je tak ochrana cestujících vpředu i vzadu obdobně nedostatečná.
Na základě výsledků zkoušek apeluje ADAC na výrobce, aby zvětšili prostor pro přežití pomocí posílené konstrukce A-sloupků a použití vyšších ochranných oblouků. Dále by měly být instalovány senzory, které při převrácení aktivují předpínače bezpečnostních pásů na maximální účinek. Důležité je také použití stabilizačního systému, který snižuje pravděpodobnost smyku s následkem převrácení.