Jak opravit filtr pevných částic

Prezentace klienta
Kvůli zpřísnění na stanicích technické kontroly a měření emisí se v loňském roce objevila řada nových firem, které poskytují služby čištění filtrů pevných částic.

Ne všechny metody jsou však plně funkční a při výběru společnosti je nutné dávat dobrý pozor nejen na to, kdo vám čištění provádí, ale zejména na způsob čištění. V dnešním článku si vysvětlíme, jaké metody fungují a na jaké je lepší si dávat pozor.

Filtr musí z auta ven

Zapomeňte na metody, které se tváří jako levné a jednoduché. Jedná se obvykle o chemické způsoby čištění, které nejenže filtr pevných částic nevyčistí, naopak ho často ještě víc zalepí. A potom už ani efektivní a pokročilé metody renovace nemají šanci filtr vyčistit. Pokud vám někdo slibuje, že do filtru nalije chemickou látku, která filtr zcela zprůchodní, nevěřte mu. Popel uložený za několik desítek tisíc kilometrů chemicky zničit prostě nelze a jakákoli kapalina ve filtru způsobí jeho nevratné poškození. Přípravky na filtry pevných částic mohou fungovat pouze tehdy, když se ve filtru nárazově zvětší množství sazí, např. vinou nefunkčního EGR ventilu nebo vstřikovače. Popel usazený po ujetí více než 100.000 km je však nutné z filtru dostat v protisměru, což bez jeho demontáže prostě nejde.

Saze spálit v peci

Sofistikovanější metody čištění fungují na principu spálení sazí a následné extrakce popela z filtru. Tělo filtru pevných částic proto většinou putuje nejprve do pece, kde dochází k postupnému zvyšování teploty. Podobně jako ve vozidle při regeneraci, dojde v peci ke spálení všech sazí, které vznikají jako primární produkt spalovacího motoru.

Když jsou všechny saze spáleny na popel, nastupuje ta nejdůležitější část. Tou je extrakce popela z kanálků filtru tak, aby byly všechny opět plně průchozí a mohly znovu v průběhu dalších desítek tisíc kilometrů ukládat popel do svých útrob.

Řezat, nebo neřezat

Metod, které extrahují popel z filtru, je několik. V České republice je asi nejrozšířenější metoda Heat Air, kterou používá společnost DPF Technology. Využívá horkého vzduchového víru, který kombinací tlaku a podtlaku všechny nečistoty z filtru extrahuje. Jejich služeb využívají nejen koncoví zákazníci, ale také již přes 400 autoservisů po celé České republice, které jsou zároveň servisními místy. Předností této metody je fakt, že se technici z firmy DPF Technology nesnaží ulehčit si práci tím, že filtr nerozeberou. Díky tomu, že se při renovaci dostanou na celou plochu keramiky, mají absolutní kontrolu nad celým procesem čištění a mohou prověřit každý centimetr filtru pevných částic.

Existují totiž i metody čištění, které filtr nerozebírají a jeho čištění je prováděno přes přívodní trubky výfuku. Kvůli tomu ale není možné zkontrolovat všechny kanálky filtru, takže se může snadno stát, že je např. část filtru pevných částic zapečená nebo naopak popraskaná - viz fotogalerie. V takovém případě sice filtr pevných částic projde výstupní kontrolou jako propustný, velmi rychle se ale začne opět zanášet a může mít problémy s udržením teploty, která je klíčová pro regeneraci filtru na vozidle. Výjimkou nejsou ani propálené filtry nebo katalyzátory, které je nutné vyměnit.

Zejména u těch filtrů, které mají společné tělo pro filtr pevných částic i katalyzátor, často není bez rozebrání vidět, že je katalyzátor z vnitřní strany poškozený. Do této části filtru se totiž není možné podívat ani kamerou, a její stav tak zhodnotit. Rozebrání filtru pevných částic a důkladná kontrola keramické vložky z obou stran je tak jediným řešením, které vám zajistí správnou funkci filtru pevných částic.

Poradenství je také důležité

Samotná úspěšnost čištění filtrů ale není to jediné, na čem záleží. Velmi důležité je také poradenství pro autoservisy, které renovace filtrů pevných částic pro své zákazníky řeší. Systémy filtrů pevných částic jsou totiž pro mnohé autoservisy velice komplikované a ne každý dokáže na vozidlech provést správnou diagnostiku.

Firma DPF Technology, která na českém trhu působí již pátým rokem, si je toho dobře vědoma, a proto svým servisním partnerům poskytuje také podrobné poradenství v oblasti diagnostiky. Zanesený filtr pevných částic totiž často nebývá příčinou problému na vozidle, ale jen důsledkem jiného problému. A pokud je na vozidle jakákoli závada, která zvyšuje kouřivost nebo zabraňuje efektivní regeneraci filtru, je potřeba ji odhalit dříve, než zákazník filtr opět ucpe a bude ho neoprávněně reklamovat.

Příčin nefunkčního DPF filtru může být mnoho - vadný vstřikovač, nefunkční EGR ventil, závada na snímači tlaku DPF filtru nebo jen vadné teplotní čidlo či termostat. Svoji roli hrají také žhavicí svíčky nebo i hladina oleje. To vše ovlivňuje správnou funkci filtrů pevných částic. A na vše je nutné hledět komplexně. Pro svou síť partnerských autoservisů tak má společnost DPF Technology vytvořeny speciální stránky, na kterých si mohou mechanici přímo vyhledat, jak a co mají na vozidle zkontrolovat, aby k zanesení filtru pevných částic opět nedošlo.

Jak si vybrat správně

Pokud nevíte, kam se s opravou filtru pevných částic obrátit, můžete využít infolinky společnosti DPF Technology, kde vám na základě typu auta a lokality vyberou vhodného servisního partnera. Mezi nimi jsou dnes už také desítky značkových autoservisů. A pokud jezdíte jen do svého oblíbeného autoservisu a nikam jinam se vám jezdit nechce, není nic jednoduššího, než aby se právě i váš autoservis stal jedním ze servisních partnerů společnosti.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly