Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se polepují auta: Možné je vše

Matouš Jelínek Matouš Jelínek 22. 5. 2016 • 08:08
11
4
Zobrazit náhledy (11)
Abarth Po ořezání přebytečného materiálu se pečlivě zapracují okraje. Přidá se trocha lepidla. Pak už zbývá doladit detaily. Ve fi nále není prakticky vidět rozdíl mezi neošetřenými a potaženými díly. Na závěr se lepidlo vysuší horkým vzduchem. U barevné fólie se fén využívá na její změkčení. Je libo pastelově zelenou, nebo zářivě zlatou? Paleta polepových fi lmů je obrovská. Navíc se dále rozrůstá. Abarth
Zlaté, chromové, růžové, ale klidně i jen průhledné. Výběr fólií na auta je prakticky neomezený. Jak se nalepují?

Jen málokde potkáte tolik luxusních aut jako v podzemních garážích pražského obchodního domu Kotva. Červené ferrari je tady něco jako stříbrná octavia v přilehlých ulicích. Jenže kvůli tomu tady nejsme. Přišli jsme se podívat, jak se dnes využívají fólie na auta.

Obklopen krásnými mercedesy nás za hlasitého zvuku rapu vítá šéf zdejší pobočky firmy Wrapstyle Jiří Lubínek. „Děláme nejen barevné polepy, řezanou grafiku, ale i ochranné průhledné fólie. Ty se můžou dát na jakýkoliv lak. U starých aut to ale nemá takový smysl. Třeba tento roční mercedes je stále stoprocentně zachovalý. Proto na něj instalujeme průhledný ochranný film,“ ukazuje. „A když jej majitel bude chtít třeba za tři roky prodat, jen ho odstraní a vůz bude jako nový. Původní lak se u supersportů velmi cení,“ říká. Jenže podobná ochrana se používá proti kamínkům i u řádově levnějších aut. A klidně ji lze využít například pouze na přední část vozu, což vyjde výrazně výhodněji než celopolep.

O kousek dál stojí vozítko Ligier pro patnáctileté. „Na tomto prskoletu uděláme efekt cákanců. Budou rychlé a blýskavé. Černé části vzniknou na plotru a následně se dolepí. Nejprve se však musí vytvořit bílý podklad a černá matná střecha,“ ukazuje Lubínek na další stroj, který zde stojí. Velký Mercedes-Benz GL je tu pouze z důvodu tónování skel. I v tomto případě jde o nalepovací film.

Čistota je základ

Práce na vnějším polepu vždy začíná očištěním. „Odstrojíme části, které by nám překážely – třeba označení na autě, kliky a značky. Vůz si necháme umýt, ale stejně jej ještě dočišťujeme. Bereme to modelínou, abychom odstranili úplně vše včetně asfaltu nebo much. Povrch musí být dokonale hladký,“ říká náš průvodce, který se v oboru pohybuje už jedenáct let. Mimochodem jeho rukama prošly i takové skvosty jako třicetimilionové LaFerrari, Bugatti Veyron či Porsche 918 Spider.

„Ve finále nejvíce času zabere právě příprava vozu. Dokonale očistit třeba kapotu je často náročnější než ji polepit,“ vysvětluje Lubínek. „U tohoto vozu se navíc čistí a ošetřuje interiér, voskují kola a instalovat budeme i krycí fólii na čelní sklo,“ popisuje. Díky tomu, že u všech možností majitel vy užil nejkvalitnějších dílů, se cena za zdejší servis vyšplhá k devadesáti tisícům. Obyčejnější polep vozu základními barvami ale seženete i za dvacet tisíc.

To už se sledovaného mercedesu ujímá Petr Pospíšil. Z velké role šířky 152 centimetrů odřezává kus odpovídající délce prahu. „Samotná fólie je kryta

z obou stran. Ještě před instalací proto musíme tyto další fólie odlepit,“ říká Pospíšil.

Z celulózy

Pracovník v tu chvíli na auto rozstřikuje speciální lepicí roztok. „Barevné polepy se dělají nasucho, průhledné včetně okenních namokro. V tomto případě využíváme gel na bázi celulózy,“ dodává, když za asistence kolegů předem připravený kus přikládá na karoserii. „Na vyhlazení máme různé stěrky a filc. U nalepovacích filmů je důležité zvolit i správný tlak. Některé obsahují lepidlo s krystalky skla, ukrývajícími miniaturní kapičky lepidla. Tlakem praskají a pojivo rozléváte,“ vysvětluje. Neobvyklé nejsou ani polepy s miniaturními kanálky. Když fólii položíte, lehce se nadnáší a klouže po povrchu. Ve chvíli přihlazení se lepidlo rozlije do kanálků a drží. Když náhodou vznikne vzduchová bublinka, snadno lze vytlačit kanálky ven.

U našeho auta sice vypadá operace zpočátku dost nevzhledně, jenže Pospíšilovi stačí ani ne dvacet minut, aby nanesenou fólii dokonale vyhladil. „Nyní odřežu nepotřebné kusy a zapasuji okraje,“ popisuje nám. Práce s odlamovacím nožem milimetry od laku auta za miliony by nás stresovala, on však prořezává vlasové spáry karoserie s klidem kardiochirurga. Kraje polepu, který materiálem připomíná dokonale průhlednou pláštěnku, pak ohýbá a lepidlo vysušuje fénem.

„U barevných polepů je teplo důležité pro změkčení fólie. Bez něj bychom ji nenatvarovali. Využíváme k tomu i horkovzdušné pistole s regulací teploty,“ bere si slovo opět Lubínek.

Klidně zlaté

Operace boku je hotova. Na první pohled bychom absolutně nepoznali, že je na autě nanesena ochrana. „A to ještě není navoskované,“ říká zdejší

šéf. Ale je to práce – průměrně zabere kompletní polep deset hodin ve dvou lidech. Jaké jsou trendy posledních let? „Dříve jsme měnili vozy hlavně z bílých na černé a naopak. Zájem byl i o matnou černou. Nyní se lidé začínají rozhodovat pro pestřejší barvičky,“ vysvětluje Lubínek. Mladí se podle něj

nebojí jít do křiklavých odstínů. „Starší a usedlejší klientela volí hnědé, bronzové, šedé i antracitové. Auto je zajímavé, ale pořád z něj může vystoupit

někdo v obleku. Trvá zájem o matné barvy. Takovou fólii totiž nerozeznáte od matného laku. U lesklé barvy nikdy nebude mít fólie takovou hloubku jako klasický nástřik,“ dodává. Jenže barvu můžete tímto způsobem měnit klidně donekonečna.

Ptali jste se

Mnoho zejména firemních automobilů má dnes celou karoserii potaženou fólií. Pokud je vozidlo polepeno, většinou pak neodpovídá barva laku karoserie údaji v technickém průkazu (TP), jakož i v osvědčení o registraci. Jak se tato úprava řeší legislativně? Vyžaduje to dopsání do TP?

Zdeněk Neusar, Ministerstvo dopravy ČR: V případě použití fólie na karoserii v jiné barvě než laku je vlastník/provozovatel povinen nahlásit změnu. Barva je totiž údaj evidovaný v Centrálním registru vozidel – jedná se o skutečnou barvu vozidla, nikoliv laku, a to včetně zápisů do dokladů vozidla. Z hlediska STK se zkoumá soulad barvy a dokladů, přičemž se posuzuje převládající barva.

Víte, že…

… průhledné fólie nemají žádnou ochranu před UV zářením? Důvodem je, že se často lepí pouze na některé části karoserie, což by mohlo vést k rozdílnému „šisování“ ochráněných dílů.

… polepit jde i loď? Zdejší tým nedávno upravoval šedesátimetrovou jachtu ve Francii. A čeká jej další várka v Kalifornii.

… životnost fólie trvá až sedm roků? Kdo však chce dokonalý vzhled, měl by ji měnit po třech až čtyřech letech.

… polepy se dají i digitálně potisknout? Na autě tak můžete mít zcela libovolný motiv.

… trend polepování začal s vozy taxi, velkými flotilami užitkových modelů a armádními auty?

… v případě nehody lze samostatně měnit polepy jednotlivých kusů karoserie?

Témata
22. 4. 2020 09:20
Moje zkušenost
Mám zkušenost s polepem auta do zelené lesklé. Folie drží dobře mám jí na autě 5 let a zatím dobrý. :no: dost také záleží na kvalitě folie. Mě třeba dost poradili kluci s firmy https://www.sporeto.cz/
12. 11. 2019 22:18
Celopolep
Nejdřív jsem taky váhal, ale pak jsem do toho šel. A musím říct že auto vypadá jak nové. Původní černá metla šla do charcoal metallic a nesrovnatelný rozdíl. Dělali mi to v http://www.primadvert.cz/
Sice nebyly nejlevnější ale v ceně jsem měl i drobné opravy laku.
8. 2. 2019 21:47
Autofolie
Já jsem chtěl na auto taky autofolie, ale bál jsem se to lepit sám, abych to neudělal nějak blbě, tak jsem si našel na internetu autofolie praha a zajel jsem do [odkaz] , kde mi na počkání autofolie dali.
6. 2. 2019 18:59
polepy
Moc díky za článek. Já o podobném polepu na svém autě také uvažoval. Ale v trochu jiném smyslu. Rád bych si totiž na své auto dal reklamu své firmy... Pak jsem ale zjistil, kolik takový polep stojí. To mě od toho dost odradilo. Když jsem tedy začal hledat levnější alternativy, tak jsem zjistil, že se dá pořídit i podstatně levnější magnetická reklama na auto. Ta se dá nechat udělat například tady: [odkaz]