Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jednonápravové návěsy a přívěsy: Proč a jak

AutoProfi
Diskuze (3)
Jednonápravová přípojná vozidla mají řadu výhod, mezi které patří nízké mýtné poplatky při přepravě velkého objemu.

Jedinou nápravou je sice dané maximální zatížení, ale při transportu lehkého zboží lze s těmito přípojnými vozidlo dosáhnou objemu kolem 100 m3. Při užitečném zatížení cca 16 tun jde o měrnou hmotnost nákladu 0,16 t/m3. To není mnoho, na druhou stranu dost pro přepravu například automotive plastů, výlisků, hliníkových konstrukcí a dílů, zastřešení bazénů a lehkých tepelně-izolačních materiálů.

Pokud bychom sledovali pouze ekonomický přínos, pak na 1 km dálnice ve srovnání se standardní návěsovou soupravou Euro 5 přinese jednonápravové přípojné vozidlo úsporu 1,27 Kč/ km. Na zpoplatněných silnicích 1. třídy dostanete úlevu 0,59 Kč/ km. Budeme-li uvažovat roční přínos na mýtném, jemuž hrozí další zvýšení dle návrhu ministra financí, a tedy ještě větší výhoda pro vozidla tohoto tématu, pak dopravce při proběhu 50 000 km po dálnici a 25 000 km po zpoplatněných silnicích ročně ušetří na mýtném 78 250 korun.

Další přínos najdeme v menším opotřebení pneumatik, nižším valivém odporu a snížené spotřebě nafty. Řidič by mohl využívat lepší manévrovatelnosti s jednonápravovým přípojným vozidlem, kterou někteří výrobci umějí ještě umocnit natáčecí osou.

Je jasné, že doprava méně těžkého nákladu jednonápravovým přípojným vozidlem proti klasickému třínápravovému přináší velké ekonomické výhody v nižší pořizovací ceně, nákladech na mýto, naftu a pneumatiky. Je však třeba mít smlouvu na dlouhodobější transport lehčího zboží.

Kalcev

Společnost Kalcev prodává vlastní stejnojmenný návěs. Jde o jednoosý speciál pro transport lehkého zboží.

Firma, která na jaře přesunula výrobní závod z Dolních Beřkovic do Nelahozevsi u dálnice D8, přivedla na svět jako první vlastní výrobek přípojného vozidla právě jednonápravový návěs. Využila dlouholetou zkušenost s produkcí nástaveb všech druhů v Dolních Beřkovicích.

Představovaný návěs s užitečnou hmotností 16,2 tuny při délce vozidla 13,6 m dovoluje uplatnění zejména při převozu materiálu s malou měrnou hmotností. K celkové hmotnosti 21 tun stačilo pouze jednoosé provedení. Jednoduchá montáž pneumatik o šíři 435 mm přináší proti běžnému tříosému nižší valivý odpor zejména při zatáčení a pokles nákladů na obutí návěsu.

Rám je svařený z eloxované vysokopevnostní oceli, podlahu kryje voděvzdorná překližka o tloušťce 27 mm. Protiskluzová povrchová úprava dna nákladového prostoru představuje dnes téměř samozřejmost. K zajištění nákladu slouží do podlahy ukotvených třináct párů kotvicích ok.

Konstrukce návěsu nejeví známky snahy výrobce o co nejnižší cenu, ale kvalitu jako předpoklad bezproblémového používání a slušnou cenu při následném prodeji. Přední čelo dostalo duté eloxované hliníkové profily. Bezpečí řidiče a kabiny chrání dvojitá železná vzpěra implementovaná do přední stěny.

Plachtová konstrukce disponuje shrnovací střechou, kterou tvoří pět řad dřevěných latí. Vrchní část stojí na hliníkových eloxovaných sloupcích, ty přední lze mechanicky přizvedávat až o 350 mm. Prostřední sloupky Adaico mají teleskopické prodlužování. Zadní panel používá ocel.

Kalcev vedle produkce jednonápravového návěsu nabízí také valníkové nástavby na podvozky s celkovou hmotností od 3,5 do 26 tun. Valníkové nástavby jsou stavěny na dva základní typy pomocných hliníkových montovaných rámů nebo ocelových svařovaných.

TECHNICKÉ PARAMETRY
D/š/v (mm) 13 600/2550/4040
Vnitřní rozměry (mm) 13 500/2480/3000
Celková hmotnost (kg) 21 000
Užitečné zatížení (kg) 16 200
Výška ložné podlahy nad vozovkou (mm) 1000
Královský čep dvoupalcový Jost
Brzdy Knorr, Wabco včetně EBS 2S/2M
Pérování vzduchové BPW, zvedání podlahy Stop ventil
Pneumatiky 435/55 R19,5

Montex

V širokém výrobním programu společnosti Montex nechybějí jednonápravové návěsy ani přívěsy.

Ve firmě v Radovesnicích II u Kolína dobře spočítali, že v českých podmínkách mýtného systému mají jednonápravová přípojná vozidla pro přepravu lehkého nákladu významné místo. S plánováním navýšením sazeb za používání silnic a dálnic se dá očekávat nárůst zájmu o jednonápravová přípojná vozidla. U nich platí, že „čím více jezdí, tím více šetří“.

Konstrukce jednonápravových přívěsů MTP-C1 vychází z osvědčených tandemových přívěsů. Snížení nákladů na provoz celé soupravy se dociluje použitím pouze jedné centrální nápravy u přívěsu. Jednonápravové přívěsy se dodávají ve dvou verzích od 3,5 do 10 tun celkové hmotnosti.

Přívěsy MTP-35 s celkovou hmotností 3,5 t jsou vhodné téměř ke dvojnásobnému zvýšení přepravní kapacity velkých furgonů či středních užitkových vozidel. Podvozek přívěsu je žárově zinkován s jednou centrální nápravou systému Al-Ko s mechanickým pružicím systémem a mechanickou nájezdovou brzdou. Dlouhý kilometrický průběh dovolují velká kola o průměru 17,5“. Stabilitu při nakládce a parkování zajišťují přední a zadní podpěry.

Přívěsy řady MTP-55/100 dosahují celkové hmotnosti 5,5 nebo 10 tun. Podvozek přívěsu je lakován či žárově zinkován s jednou centrální nápravou systému Gigant nebo BPW se vzduchovým pérováním a brzdovým systémem s ABS a zvedáváním ložné plochy. Pneumatiky u verze přívěsu 5,5 t jsou 17,5“, v těžší, desetitunové verzi kromě 17,5“ také větší a odolnější 19“. I v tomto případě je přívěs vybaven stabilizačními podpěrami v přední i zadní části.

Přívěsy se dodávají s kompletní řadou nástaveb od firmy Kontes, ať se jedná o standardní valníkové plato bez plachty či s ní a rozebíratelnou konstrukcí, třístranné shrnování, velkoobjemové provedení s přizvedáváním střechy a průjezdným nakládáním, skříňovou hliníkovou nástavbu, izotermickou, chladírenskou a další dle specifika přepravy.

Jednonápravové návěsy MT-NCH se dodávají ve standardních rozměrech s maximální celkovou délkou, ale také se sníženou 10-11 m s možností volby zadní řiditelné nápravy. Celková hmotnost návěsů se odvíjí dle použitých náprav a schopnosti tahače. Je možno ji volit od 10 do 23 tun a z toho vyplývá užitečné zatížení (dle typu nástavby) od 8 do 18,5 t. Podvozek návěsu je lakován nebo žárově zinkován s jednou centrální nápravou systému Gigant či BPW se vzduchovým pérováním, brzdovým systémem s ABS a zvedáváním ložné plochy. Pneumatiky s jednoduchou nebo dvojitou montáží je možné dodat v rozměrech od 19,5 do 22,5“ dle typu a výšky ložné plochy. Návěsy se stejně jako přívěsy dodávají s kompletní řadou nástaveb společnosti Montex. Návěs lze pro lepší manipulaci doplnit zdvihací plošinou v zadní části. Speciálně pro zásobování prodejen jsou určeny zkrácené verze návěsů tzv. City. Celková délka je v rozmezí 10-11 m a lze je vybavit zadní řízenou nápravou, která zajišťuje velmi snadnou manipulaci v úzkých ulicích a zhoršených manipulačních podmínkách.

Schwarzmüller

Kdo chce být dnes úspěšný, musí být silnější, pružnější a efektivnější než ostatní.

Jednonápravové návěsy a přívěsy mají v zakázkové výrobě u společnosti Schwarzmüller pevné místo. Jednonápravový valníkový návěs s nezávisle

stahovatelnou plachtou se dokonce nachází v základní nabídce plošinových návěsů. Při standardní specifikaci má návěs délku ložné plochy 10 500 mm a je vybaven nápravou BPW „EcoDisc“ s technickým zatížením 10 tun. Návěsy v tomto provedení vyhledávají a kupují především zákazníci, kteří si řeší dopravu vlastní cestou a převážejí většinou zboží lehké nebo objemné.

V nabídce přípojné a návěsové techniky společnosti Schwarzmüller najdete v jednonápravovém provedení jak zmíněná valníková vozidla, tak i sklápěče a v neposlední řadě rovněž návěsy skříňové I zde opět existuje velká řada různých provedení od skříní hliníkových až po izotermické.

Jednonápravové návěsy se specifickou zatížitelností vyžadují, aby dopravce měl dlouhodobější kontrakt na tento druh zboží. Pokud se tedy požadavky na podmínky přepravy nemění, lze ideálně navrhnout tuto dopravní techniku přesně na míru. S tím u společnosti Schwarzmüller nemají problém ani při zachování kvality zpracování a řešení dalších individuálních požadavků, jako jsou například hydraulické rampy a jiné.

Specialitu ve výrobním programu firmy tvoří cisternové nástavby na podvozcích středních a těžkých nákladních automobilů a také cisternová přípojná vozidla. Jejich stavba a technické provedení jsou od společnosti sídlící u dálnice D5 dlouhodobě na nejvyšší úrovni. Tento výrobce nabízí individuální řešení u všech svých produktů. Ať se jedná o standardní nebo speciální provedení, vždy je brán zřetel na požadavek zákazníka. Proto firma nabízí jednonápravové návěsy všech typů včetně skříňových, plachtových a dalších. Skříňové mohou být samozřejmě doplněny sklopnou plošinou pro snadnější nakládku i mimo rampu.

AutoProfi
Diskuze (3)
21. 9. 2013 01:03
žádná sranda
Jezdím s jednonápravovým přívěsem. Jde o ultra lehký mega tandem s ložným prostorem 19 + 20euro palet. Úložným prostorem výšky 3,1m a délky 7,5 + 8 metrů, váha auta je 5,5tuny a přívěsu 3tuny. Auto je MAN s výkonem motoru 250 koní a přívěs jednonápravový PANAV. Vše komplet plachta. O celkové délce 18 metrů a světlostí pouhých 30cm. Musím říct, že auto jezdi levně je možné dovézt lehké velkoobjemové zásilky i do míst kde se s klasickými kamiony nedostanete např. kvůli vysoké váze. Ale je to 3,1 x 15,5 metrů plachty na kolech 19,5". dohromady souprava uveze 12 tun. Ale řízení soupravy se zbožím naloženým na jednokolovém přívěsu až po střechu o maximální ložné váze 6tun, kdy váha nakladu je stejná jak dole tak nahoře posouvá těžiště auta až do 2 metrů nad vozovkou, tedy do půlky celkové výšky přívěsu, se stává opravdu adrenalinovým sportem, stačí větší díra nebo prudce strhnout řízeni, a nebo náhlý prudký náraz větru a máte téměř jistotu, že vlek se vyvrátí. Opravdu se člověk nemůže za jízdy opřít a podřimovat, když stačí jedna chybička a katastrofa vás nemine. vyvážení nákladu musí být přesné, protože i malá odchylka už dokáže značně ovlivnit náklon přívěsu. obyčejný umělý zpomalovací hrb (retardér) způsobí velké potíže, protože ty vyšší přejedete a musíte složitým zvedáním a spouštěním auta i přívěsu takovouto překážku zdolat, aniž by jste si tam něco urvali nebo ohnuli. přistavení k rampě bývá také problematické a to ani nemluvím o tom, že vám nesmí dovnitř vjet s žádným vysokozdvižným vozíkem. Lidé si myslí, že je to s tím lehčí a jednoduší, a nedokážou pochopit, proč přejíždíte retardér několik minut a proč na otevřeném prostranství skáčete zběsile po brzdě když je před vámi rovná cesta a nechápou, ze fouká vítr, který vás smete jak jak prach z cesty atd atd---, takže na vás pořád někdo troubí a řve a vzteká se.
A tak nějak bych mohl ještě chvíli pokračovat, ale shrnuto a podtrženo můžu říct:
Neskutečně nestabilní plachetnice na malinkých kolech, vyžadující až nadpřirozené soustředění a koncentraci a především pohotovou a vytříbenou mysl.
Téměř nikdo na cestě ani ve firmě ani jinde nechápe úroveň řidičských schopností potřebných k řízení takového vozidla, takže vás mají za idiota.
Neskutečně nevděčná práce, která vás totálně vyčerpá jak psychicky, tak i fyzicky, vyžadující tvrdý přístup k technickému stavu vozidla. Neexistuje jiný stav než 100%.

Chytit defekt si snad ani nechci představit.
Obutí kol se musí měnit, i když hloubka dezénu stále splňuje normy stanovené zákonem.

Fakt to není normální jízda s kamionem. Je to " High skill drive " , kde stejně nakonec tu chybu každý udělá.

Držte mi palce a věřte, že to není sranda.

šílený řidič33letý Amidonis
DE- sorgen sie nicht, ich bin schon tot.
EN- don`t wory, im already death. :-!
15. 3. 2013 09:02
Re: ÚSPORA vs. BEZPEČNOSŤ
a nielen pri defekte, ale celkova stabilita (bocny vietor, zatacky atd).
14. 3. 2013 10:49
ÚSPORA vs. BEZPEČNOSŤ
píšete len o výhodách a úspornosti ale čo bezpečnosť takýchto návesov a prívesov? u dvojmontáže ešte ako tak, ale ak dostane vo vysokej rýchlosti na diaľnici na takomto návese/prívese s jednomontážou tzv. šlusdefekt, tak potom dovi-dopo... nechcem si ani len predstaviť, čo to spraví s celou súpravou. videl som, čo to spravilo s trojnápravovým návesom na diaľnici, keď mu strelila jedna pneumatika, ako to s ním pekne zakývalo. pri jednej náprave a jednomontáži to bude o život...