Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Wrangler - terénní dojmy a české ceny!

Ondřej Šuch
Diskuze (146)
Dva rozvory, dvě karosářské verze, dvě varianty pohonu všech kol, dvě redukční převodovky a dva motory. Projede to vším a jmenuje se to Jeep Wrangler.

Podrobnější informace o nové generaci Jeep Wrangler jsme přinesli už loni, shrňme si tedy ty nejzásadnější změny.

Světlá výška pod nápravami vzrostla na 243, respektive 238mm, auto obouvá 16“,17“ i 18“ kola, k dispozici je nová generace pohonu všech kol Command-Trac s redukcí 2,7:1 a Rock-Trac s redukcí dokonce 4,1:1, nové jsou elektricky ovládané závěry diferenciálů a elektronicky odpojitelný stabilizátor přední nápravy. Vůz má tužší nosný rám, delší rozvor náprav (čtyřdveřová verze má rozvor delší o dalších 523 mm oproti dvoudveřové verzi), kola mají širší rozchod a lepší charakteristiku tlumení.

Výrobce udává významné nárůsty vnitřního prostoru ve všech směrech, k dispozici je tucet různých možností kombinací uspořádání dveří, střechy a čelního okna. Lákavá bude určitě také nová trojdílná pevná střecha Jeep Freedom Top a skládací střecha Sunrider.

Vůz pohání turbodiesel 2,8 l se vstřikováním common-rail (vůbec poprvé je vznětový motor určen pro civilní verzi tohoto modelu) a nový zážehový šestiválec 3,8 l zaměřený na vysoký výkon a točivý moment. Přibyla pochopitelně i elektronika, počínajíc vylepšeným ABS a ESP až po Electronic Roll Mitigation (ERM) eliminujícím riziko převrácení, ve standardu jsou dvoustupňové čelní airbagy a boční airbagy umístěné v opěradlech sedadel. K dispozici je elektrické ovládání bočních oken, navigační systém s velkoplošným displejem a audiosystém se sedmi reproduktory a výkonem 368 W.

Čtyřdveřové verze nazývá Jeep přívlastkem Unlimited, obě karoserie mohou být dodány ve verzi Rubicon, která disponuje právě již zmíněnou silnější redukcí, uzávěrami nápravových diferenciálů a odpojitelným stabilizátorem přední nápravy.

I když je design věcí individuálního vkusu, byla vlna ohlasů na první zveřejněné fotografie nové generace nejklasičtějšího Jeepu velmi kontroverzní. Praktické setkání v zaniklém lomu u Koněprus ale případné výhrady odsunulo do pozadí.

Prvním pozitivním vjemem je vnitřní prostor, který oproti předchozí generaci narostl skutečně významně. Tradiční čtyřramenný volant doplňuje přehledná a kvalitně zpracovaná palubní deska, s potěšením také zkoušíme odklopné díly střechy, pod kterou se ukrývá chrániči obalený masivní trubkový rám.

Pro první testy ve skutečně extrémně svahovaném terénu dostáváme sice odolnější verze Rubikon, ovšem v delším, čtyřdveřovém provedení. Obavy z dlouhého rozvoru jsou záhy zažehnány, protože důležitější se ukáže stabilita vozu v mezních situacích. Na polygonu a poté i přímo v neupraveném terénu jsou časté zejména situace, kdy se téměř pětimetrový offroad ani přes opravdu maximalistické křížení náprav dostane na tři kola, převáží se a kupodivu ovladatelně se v neuvěřitelném náklonu sune dál. Choulostivé části podvozku kryje dvoumilimetrový plech, takže ani občasná jízda „po břiše“ vozu zjevně nevadí.

Na boční náklony jsme si po čase zvykli, to pravé ale přichází ve chvíli, kdy přijíždíme ke hraně lomu a pod námi zeje třicetimetrový svah o sklonu blízkém 100% tedy 45 stupňům. Na papíře to vypadá jako vcelku mírný kopeček, ve skutečnosti i otrlým offroadistům trochu mrzne úsměv. Pod koly písek, tohle přece nemůže nikdo sjet! Instruktor se tváří vážně, pak ale zapíná redukci, obě uzávěry, přeplazí se přes hranu a…jede. Písek sice trochu ujíždí, ale směr jízdy lze v mezích možností korigovat. Fotografové se mohou zbláznit – ani na těch nejlepších snímcích nelze ten neuvěřitelný svah zobrazit věrně.

Jistě, jde o pečlivě vybranou a vyzkoušenou, byť extrémní trať, ale pro první dojem ze spíše „nepraktického-čtyřdveřového-dlouhého“ jeepu je to bezpochyby velmi dobrá reference. Při klasickém redakčním testu se více zaměříme i na vlastnosti při jízdě po silnici.

Prodej v České republice již začal, známy jsou pouze ceny turbodieselových motorizací.

Jeep Wrangler na českém trhu
Motor3.8 V6 6M3.8 V6 4A2.8 CRD 6M2.8 CRD 5A
Zdvihový objem [cm3]3778377827772777
Válce/ventily6/26/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]146/5000146/5000 130/3800130/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]315/4000315/4000410/2000400/2000
Max. rychlost [km/h]180180180180
Zrychlení 0-100 km/h [s]N/AN/AN/AN/A
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]11,511,68,49,7
Cena 2-door Sport[Kč]N/AN/A779.000,-799.000,-
Cena 2-door Rubicon[Kč]N/AN/A879.000,-899.000,-
Cena 4-door Sport[Kč]N/AN/A879.000,-899.000,-
Cena 4-door Rubicon[Kč]N/AN/A979.000,-999.000,-

Ondřej Šuch
Diskuze (146)
27. 4. 2007 18:51
Re: abcdefghchijklmnopqrstuvwxyzž
>:D >:D
Avatar - Ricardo
27. 4. 2007 18:49
Re: abcdefghchijklmnopqrstuvwxyzž
>:D :yes:
Avatar - Ricardo
27. 4. 2007 17:54
Re: OT: Yeti je tu
S tvrdým Y po G se píše akortá gynekologie a gyroskop ;-)
27. 4. 2007 17:30
Re: OT: Yeti je tu
V priebehu prihlasovania sa na stranky je niekde spomenute, ze vsetko je zadarmo./// Ak aj nie, nikde nie je nijaky cennik, ani upozornenie, ze sa za nieco plati (ak by to tak bolo, zo zakona by tam take upozornenie muselo byt). Nikde sa neziada cislo kreditnej karty, ani adresa na ktoru by sa poslal sek...
27. 4. 2007 17:16
Re: OT: Yeti je tu
Nie na posmech, ale ako radu. Nemyslim, ze tu je priestor na to, aby sa vysvetlovalo fungovanie internetovych stranok. A tiez by sa sem nemalo pridavat niekolko desiatok "vyziev", a skusobnych prispevkov. (btw.: pokial si dobre pamatam, proces prihlasovania sa bol po jednotlivych krokoch vysvetleny prave v priebehu tohto procesu...)