Jízdní dojmy s Toyotou C-HR: Posun všemi směry
Atraktivní kompaktní crossover C-HR je pro Toyotu velmi důležitý, a tak jsme se s novou generací setkali již potřetí.
Červnové slavnostní odhalení C-HR jsme si ujít nenechali, potom jsme se v září svezli předprodukčním zakamuflovaným kusem a nyní před námi stojí řada nablýskaných nových sériovek. Proč tolik humbuku kolem jednoho modelu? Protože je pro Toyotu mimořádný! Když totiž v roce 2017 japonský výrobce představil nový kompaktní crossover C-HR, bylo z toho pozdvižení. Tak atraktivní a odvážné auto spojující bytelné prvky SUV se sportovním střihem kupátek totiž Toyota ještě neukázala. A evropské zákazníky, pro něž bylo určeno především, zaujalo natolik, že už se dodnes prodalo zhruba 760.000 kusů.
Dravost v popředí
A druhá generace má podle nás našlápnuto tento úspěch zopakovat. Ponechala si siluetu s vysokou přídí a splývavou zádí, ostré lomené hrany, a navíc přidala osobitý výraz díky avantgardně tvarované přední části. Té dominuje obří nasávací gril v nárazníku a do písmene „C“ vytvarovaná diodová světla, takže zpředu vypadá jako žralok kladivoun. Charakteristická jsou také do boků vystupující zadní světla, která mají nyní jednodušší profil. Uprostřed mezi nimi je taková libůstka – při odemknutí auta svítící označení C-HR. Specialitou jsou zapuštěné vysouvací kliky, které mají spolu se zmenšením čelní plochy blahodárný vliv na lepší celkovou aerodynamiku cx = 0,318. Nemá je ani nový prius a lépe se otevírají zadní dveře, které měly dřív kliku ve sloupku. Líbí se nám také dvoubarevné lakování. S černou zádí ladí výborně červená, zlatá i stříbrná, tedy kombinace, které máme k dispozici.

Také interiér se povedl. Moderně pojatá palubní deska je po stranách organicky spojená s výplněmi dveří motivem křídel, jejichž součástí je i pásek náladového osvětlení. Digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou (záleží na výbavě) zobrazuje informace jemně a dotykový středový 12,3“ displej je natočen k řidiči, stejně jako ovládací panel klimatizace. Oceňujeme měkčené materiály, kvalitně provedené detaily i nabídku prostoru v přední části kabiny. Vzadu je to o poznání horší. Vinou malých dveří se sem hůře nastupuje a místa zde moc také nenajdete. Nepotěší ani jednolité plastové výplně dveří s tvrdou loketní opěrkou.
První kolo
Naše první zářijové svezení s C-HR měl na starosti plug-in převzatý z priusu. Ten nyní chybí, jeho výroba zatím nenaběhla. Jdeme tedy vyzkoušet normální hybridy páté generace, které známe například z corolly. Proti předchozímu C-HR přinášejí přepracované komponenty vyšší výkon, hospodárnější provoz a nižší hmotnost. Nová vysoce výkonná baterie Li-Ion, zabudovaná pod zadním sedadlem, je nyní kompaktnější a váží o 1,5 kg méně než předchůdce, přesto nabízí o 14 % vyšší výkon.
Začínáme dvoulitrem s výkonem 145 kW a pohonem všech kol, a to z jednoho zásadního důvodu. V provedení GR má totiž 20“ litá kola a jiné tlumiče, které zvyšují tlumicí sílu při nízkých frekvencích a tím poskytují vynikající kontrolu při náklonech karoserie a zatáčení. Snížené tlumení při vysoké frekvenci dále zlepšuje jízdní komfort. A je pravda, že i na dvacítkách je toyota pohodlná a například zpomalovací prahy jí nedělají sebemenší problémy. V těch několika zatáčkách oplývá jistotou, což umocňují skvěle tvarovaná sedadla potažená alcantarou a řízení si užíváme i díky příjemnému volantu.
První trasa vede hustě osídlenými oblastmi. Ujeli jsme 55 km a spíš poskakovali v kolonách. Máme spotřebu 5,5 litru a 72 % celého času jsme jeli na elektřinu, což značí, že toyota umí dobře hospodařit s elektřinou a rekuperovat. Při těch pár ostřejších kilometrech má ale síly dost, i když je vytočený motor hodně hlučný.
Toyota C-HR: Porovnání rozměrů | |||
2017 | 2023 | Rozdíl | |
Délka (mm) | 4390 | 4361 | -29 |
Šířka (mm) | 1795 | 1832 | 37 |
Výška (mm) | 1565 | 1564 | -1 |
Rozvor (mm) | 2640 | 2640 | 0 |
Druhé kolo
Další okruh s hybridní osmnáctistovkou na 19“ kolech a se standardními tlumiči nás zavedl i do rychlejších horských serpentin. A tady jsme ocenili strmé řízení, takže v sérii zatáček nemusíme po volantu ručkovat, ale stačí půlka otáčky. I na 19“ kolech krásně sedí jako chobotnice přisátá chapadly, což řidiči dodává v každém okamžiku patřičnou jistotu. Komfort je malinko lepší, ale rozdíl znatelný jen po rychlém přesednutí z jednoho vozu do druhého.
Ukazuje se, že i výkon 103 kW pro svižnější jízdu stačí. Bohužel i v tomto případě je v zátahu benzinový motor hlučnější. Druhý okruh jsme proletěli mnohem rychleji stylem plyn-brzda. I proto spotřebu 5,7 l/100 km považujeme za hezkou.
Novou Toyotu C-HR lze objednávat od září a v prosinci první hybridní verze dorazí k zákazníkům. Výroba plug-inů odstartuje zkraje příštího roku a u prodejců se objeví v březnu. Toyota předpokládá, že ročně prodá zhruba 140.000 kusů. Z nich by asi 40 % měla tvořit základní motorizace, 25 % silnější hybridní dvoulitr, stejný díl připadne plug-inům a zbytek zůstane čtyřkolkám.
Toyota C-HR: Technické údaje | |||
Motor | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid (AWD-i) | 2.0 PHEV |
Zdvihový objem motoru (cm3) | 1798 | 1987 | |
Výkon spal. motoru (kW/min-1) | 72/5200 | 112/6000 | |
Výkon elektromotoru (kW) | 70 | 83 (30) | 120 |
Nejvyšší systémový výkon (kW) | 103 | 145 | 164 |
Maximální rychlost (km/h) | 170 | 180 | |
Zrychlení 0 až 100 km/h (s) | 9,9 | 8,1 (7,9) | 7,3 |
Kombinovaná spotřeba WLTP (l/100 km) | 4,6-5,0 | 4,6-5,0 (4,8-5,2) | 0,8-0,9 |
Velikost kufru (l) | 388 | 364 (361) | _ |
Cena od (Kč) | 699 900 | 829 900 (889 900) | 1 039 900 |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Prémiové provedení kabiny
- Bohatá výbava
- Efektivita hybridních pohonů
- Jistá a zároveň komfortní jízda
Minusy
- Méně místa vzadu
- Hlučnější spalovací agregát