Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde si od jara postojíme? Přibrzdi, objeď, zastav!

Svět motorů
Diskuze (19)
Stavební boom na silnicích začal, a to ještě není léto. Kde se bude opravovat? Kde se nejvíce zdržíme a o kolik? A do jaké míry jsou plány úředníků v souladu s realitou?

Ministr dopravy Dan Ťok šermuje miliardami, které letos směřují do oprav a rekonstrukce silniční sítě. Na dálnice a silnice 1. třídy, tedy hlavní spojnice v zemi, má jít necelých 12 miliard, což je téměř o dvě a půl miliardy více než loni. Opravit by se jich tak mělo přes 200 kilometrů.

Dalších 3,86 miliardy, z toho drtivou většinu z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), mohou spolknout kraje. Ministerstvo dopravy jim schválilo bezmála čtyři stovky projektů oprav silnic 2. a 3. tříd. Na stavební stroje a různá omezení tak narazíme všude, jen vyjedeme od domu. Sami jsme se vypravili prozkoumat rozdíl ministerských plánů a realitu na dálnice a silnice západních Čech.

A doprava vázne i jinde, dokládají to vaše dopisy, kterých nám na tohle téma chodí několik týdně. Třeba Petr Štěpánek komentuje situaci na opravách I7 za Slaným: „Je to běs, samá cedule Technologická přestávka. Nejvíc mě ale štve, že tu nevidíte nikoho pracovat.“

Konec objížděk objížděk?

A co na to úředníci? Zaklínají se tím, že teď to bude díky lepší koordinaci jinak než dříve. Když se vytvářely letošní projekty oprav silnic 2. a 3. tříd, musely kraje se seznamem oprav předložit i záruky proti jejich kumulaci, aby se nehromadily uzavírky a objížďky v jednom regionu. V první řadě potvrdily, že akce financované z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) jsou koordinovány s ostatními opravami komunikací. To navíc muselo být podpořeno stanoviskem správců těchto silnic, že akce skutečně nejsou souběžné.

O všech aktuálních uzavírkách by podle ministra dopravy Dana Ťoka měli být motoristé informováni na portálu www.dopravniinfo.cz. Nikdy se nespoléháme jen na jeden zdroj, a tak jsme pro vás připravili přehled dalších aplikací, které pomohou s plánováním trasy tak, abyste se co nejvíce objížďkám vyhnuli.

Ostrá pokuta hned

Počínaje páteční 14. hodinou musí být na všech rekonstruovaných úsecích dálnic průjezdné v obou směrech dva pruhy. Předminulý pátek 29. dubna to stavebníci nedodrželi v úseku Velká Bíteš – Devět křížů. Volný tak byl na Brno jen jeden pruh a vznikaly kolony. Až po hodině se provoz dostal do požadovaného modelu 2 + 2. „V páteční špičce nemohou chyby stavebních firem odnášet řidiči v nekonečně dlouhých kolonách,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Jak nám potvrdil mluvčí resortu Tomáš Neřold, sdružení firem OHL, Alpine a Eurovia, jež tento úsek D1 rekonstruuje, za to dostalo

okamžitou pokutu v řádech desetitisíců korun. A to není konec. „Po důkladném prošetření lze uložit ještě další citelnější postihy,“ dodává mluvčí. Dva pruhy musí být volné také v neděli počínaje polednem.

Bacha, radar!

Dohánět ztrátu času nerespektováním rychlostních limitů v opravovaných úsecích nepůjde, na D1 je už za dveřmi instalace radarů u Ostrovačic a další mají brzy následovat. Jak nám potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl, monitoring rychlosti projíždějících řidičů v místech stavebních prací, kde se smí jezdit jen osmdesátkou, je zatím v plánu pouze na D1.

Problém zvaný EIA

Skoro stovka dopravních staveb čeká a ještě nějakou dobu bude trvat, než se rozběhnou. Příčinou jsou staré posudky vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA. Vznikly totiž v roce 1992, před vstupem ČR do EU, a Brusel je tudíž neuznává. Máslo na hlavě má ministerstvo životního prostředí. Jednání s Bruselem o výjimky trvají už rok a nikam nevedou. Odsouvá se kvůli tomu například spuštění dostavby D0 mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, okruhu D3 kolem Českých Budějovic či pokračování D11 z Hradce Králové do Smiřic. Staré posudky EIA naopak nebrání stavebním

pracím na D3 (Ševětín – Borek), pokračování D11 v úseku Smiřice – Jaroměř či obchvatu Panenského Týnce na D7.

Reportáž: Zdržení na vlastní kůži

Jak vypadají ministerské plány v reálu? Přinášíme zkušenosti ze středních a západních Čech.

Pouhé záplatování na jednoproudém průtahu městem dokáže vytvořit mnohakilometrové kolony – například v pátek 29. dubna dopoledne v Říčanech

u Prahy. Zdržení usměrňované mužem s praporkem si vybralo dvacet minut čekání, objet nebylo kudy. Tedy peklo. A jak to je na delších trasách?

Říčany – Bečov nad Teplou

D0 Na cestu se vydáváme před druhou odpolední. První omezení natrefujeme prakticky hned po nájezdu na někdejší Pražský okruh, dnešní D0. Absence protihlukových opatření si tu žádají snížit rychlost osobních aut na 100 km/h, u nákladních aut dokonce na sedmdesát. Jen kousek od D1 se navíc ve tříkilometrovém úseku jezdí dvěma pruhy v obou směrech.

D6 Podobné je to i z Prahy do Nového Strašecí. Kvůli výměně svodidel je doprava vedena v zúžených pruzích u pravého okraje vozovky a rychlost omezena na osmdesátku. V půl třetí přitom na stavbě není ani živáčka. I6 Opravdový očistec začíná v pokračování D6 na Karlovy Vary a Cheb – u Hořoviček narážíme na dvě frézování jednoproudé silnice a semafory. V prvním případě stojíme ve zhruba dvousetmetrové koloně bezmála deset minut. Další stopku jen o sedm kilometrů dál vystavuje úsek okolo křižovatky se silnicí I/27 Most – Plzeň. Zdržení trvá „jen“ šest minut. Fronta je o něco kratší. Kolona směrem na Prahu ovšem měří odhadem snad 1,5 kilometru.

III208 Na cestě z I6 v Bochově směrem na Vodnou omezení a časové zdržení tentokrát netvoří stavební ruch, ale stav silnice, která devadesátkou jet prostě nedovoluje.

I20 Po spojnici Karlových Varů a Plzně už zbývá ujet jen pár kilometrů, pod bečovským hradem ale opět svítí červená na semaforu – jednosměrný provoz je nastaven kvůli opravě mostu přes řeku Teplou. Zdržení dosahuje tří minut.

Resumé 1

Celkem 155 km dlouhá cesta, která podle propočtů serveru Dopravníinfo.cz měla trvat 1 hodinu a 37 minut, se protáhla skoro o tři čtvrtě hodiny.

Bečov nad Teplou – Říčany

I20 Cestu z Bečova startujeme v neděli krátce po desáté, na trase do Plzně nás žádná stavební dopravní omezení nezdržují. Stejné to je i při průjezdu městem piva, snad až na dvouproudý provoz v zúžených pruzích na půlce rekonstruovaného mostu přes řeku Úslavu.

D5 U Zbiroha, Berouna i Rudné jsou nejen dopravní omezení, ale i stavební ruch při rekonstrukci vozovky a výměnách svodidel. Všude tu ve dvouproudém provozu lze jet osmdesátkou. Ale žádné semafory. Stejná omezení jako při první cestě nás čekají i na D0, naštěstí také jen rychlostní.

Resumé 2

Do Říčan dojíždíme chvíli před půl jednou. Cesta dlouhá 174 km trvala dvě a čtvrt hodiny – tedy o půl hodiny déle, než slibuje dopravní server doporučovaný ministerstvem dopravy. I tak jsme na delší trase proti první, kratší ušetřili patnáct minut.

Svět motorů radí

Pro delší cesty doporučujeme využívat hlavní tahy, zejména dálnice. Pokud budou silničáři dodržovat pravidlo, že ve špičce musí být v místě oprav dálnice dvouproudá v obou směrech, dá se počítat jen s menší časovou ztrátou. Neočekávané nebezpečí v podobě dlouhých objížděk nebo jednosměrného provozu číhá spíše na komunikacích nižších tříd - postupným klesáním významu silnice se totiž zhoršuje její dopravní prostupnost v případě oprav. Lákavá kratší cesta na mapě tak může být zrádná.

Jak se vyhnout komplikacím: Trocha píle, rychle do cíle

Vyhnout se uzavírkám i dopravním zácpám můžete snadno a rychle. Jaké pomůcky fungují nejlépe? Zkuste jeden z devíti tipů.

Navigace

S RDS-TMC

Ředitelství silnic a dálnic vysílá rádiovou smyčku, ve které jsou zakódované informace o aktuálních problémech na českých silnicích. Navigaci schopnou dekódovat data nazývaná RDS-TMC pořídíte zhruba od tří a půl tisíce. Touto funkcí bývá vybavena i většina přístrojů vestavěných výrobcem do vozu. Zkušenosti z praxe jsou různé: někdy je systém bezchybný, jindy dostane informaci třeba o zácpě se zpožděním.

Cena od 3500 Kč
Plusy Bezplatný příjem
  Nízká cena
Minusy Občas neúplné informace

Přenosná s datovým připojením

Pokročilejší funkcí než RDS-TMC je přenos dat o uzavírkách a zdrženích prostřednictvím datového připojení. Nabízí to celá řada výrobců. Levnější varianty lze připojit přes bluetooth k chytrému telefonu, ze kterého si vezmou potřebná data. Systémy asi od šesti tisíc korun výše už mají vestavěný telefonní modul, schopný získávat po síti dopravní informace. Zároveň anonymně informují ostatní o rychlosti pohybu. Jen systém TomTom Traffic celosvětově využívá data o pohybu více než 400 milionů uživatelů – kromě jiných přístrojů i z dat mobilních telefonů.

Cena od 5000 Kč
Plusy Nejpřesnější dopravní informace
  Ukazuje přesný začátek zácpy
Minusy Vyšší cena

Aplikace v mobilu

Navigace Google

Prakticky v každém zařízení s operačním systémem Android najdete ikonku modré šipky hlasové navigace. Můžete diktovat adresu i sledovat rychlost na trase, která vychází z informací od dalších uživatelů. Toto nejjednodušší navigační řešení většiny majitelů chytrých telefonů je překvapivě účinné. Škoda že nelze zobrazit dopravní omezení.

Cena od zdarma
Plusy Většinou bývá součástí mobilu
  Zná stupně dopravy
Minusy Občas se zasekává

Here

Nokia byla prvním výrobcem mobilních telefonů, který nabídl bezplatnou navigaci bez nutnosti datového připojení. Na jejích základech je postavena i aplikace Here, poskytující bezplatné mapy, které lze uložit do telefonu. Navigace Here s bezplatnými mapami by se nám líbila. Má však jedno velké

„ale“: neumí využívat dopravní informace. To ji odsuzuje do role pomocníka na dovolenou, ne objížďkového bojovníka. Alespoň že ví o stupních dopravy, a tak se vyhnete zácpě.

Cena od zdarma
Plusy Off-line mapy zdarma
  Jednoduché ovládání
Minusy Neumí dopravní informace

Waze

Komunitní systém umožňuje sledovat zprávy ostatních uživatelů, jejich rychlost, dopravní omezení, zkrátka prakticky vše. Navíc je aplikace zcela bezplatná. A i vy můžete okamžitě informovat ostatní o problémech na trase. Právě toto je náš favorit mezi navigačními aplikacemi.

Cena od zdarma
Plusy Možnost komunikace s ostatními
  Ví o dopravních omezeních
Minusy Vyžaduje datové připojení

Dopravní info

Aplikace odvozená od portálu Dopravníinfo. cz umí jednoduše zobrazit informace z hlavních tahů včetně stupňů dopravy, aktuálních záběrů z kamer, počasí i uzavírek a zdržení. Možná je prostinká, na druhou stranu záběr z kamery na zacpanou dálnici je tak nějak věrohodnější než sebekrásněji

graficky zobrazený štrúdl.

Cena od zdarma
Plusy Jednoduché ovládání
  Široká škála informací
Minusy Pouze pro dálnice

Internet

Routes.tomtom.com

Asi nejlepší plánovač, pokud se chcete vyhnout kolonám a omezením, nabízí TomTom. Najdete v něm data o rychlostech a zácpách, která umí započítat do trasy, a mohli bychom pokračovat. Pro plánování trasy z klidu domova není snazšího prostředku. Od letošního roku je navíc i v češtině.

Cena od zdarma
Plusy Přehledná navigace
  Umí se vyhnout zácpám a uzavírkám
Minusy Nelze upraovat parametry trasy

Dopravníinfo.cz

Stránky ostravského Národního dopravního informačního centra sdružují veškeré dostupné informace včetně uzavírek, omezení i aktuálních dat, které získají jeho operátoři například z kamerového systému. Pokud se někde něco děje, tady to bude. Systém nedávno dostal inovovanou podobu a nyní je mnohem intuitivnější. Hlavně ale konečně obstojně funguje i na mobilních zařízeních. Pro plánování trasy po ČR asi nenajdete lepšího pomocníka. Nechybí nic, ani záběry z kamer nebo údaje o počasí.

Cena od zdarma
Plusy Možnost plánování trasy
  Kompletní výčet informací
Minusy Místy stále krkolomnější obsluha

Rádio

Zelená vlna

Vysílání Českého rozhlasu 24 hodin denně informuje o situaci na českých silnicích. Stačí naladit Radiožurnál, kde se ozývá v pravidelných čtvrt- až

půlhodinových intervalech. Na dopravním zpravodajství se těžko hledají chyby.

Cena od zdarma
Plusy K získání informací je potřeba jen rádio
  Stačí poslouchat
Minusy Soustředí se převážně na hlavní tahy


Autoři: Petr Barták, Matouš Jelínek

Svět motorů
Diskuze (19)
Avatar - praděda7
16. 5. 2016 17:35
Re: Dem enti
Úředníci nejsou de menti. Ti se především starají o to, aby jim někdo "nevyfouknul" korýtko... :-! A to je kamaráde fuška... ;-)
Avatar - praděda7
16. 5. 2016 16:44
Re: Nejlepší rada...
Jo, ten taky......... >:D
16. 5. 2016 15:00
Dem enti
Úředníci jsou evidentně dem enti. Neboť by jinak věděli, že silnice se prostě musí opravovat a stavět průběžně každý rok chca nechca a ideálně stále v přibližně stejném objemu. Pak totiž nedochází k takovým vychytávkám jako že někdo slíbí, že to postaví a trvá mu to 2x tak dlouho (jednoduše nejsou lidi) a je to 2x dražší (stejně to levnějc nikdo nepostaví). A taky pak auta nestojí v kolonách až do Německa. Výjimkou mohou být opravdu velké dopravní stavby, ale ty se v ČR minimálně 2 roky zase stavět nebudou, takže...
Avatar - Aoyagi
16. 5. 2016 13:43
Re: RODOS
Tak jasně, je to jen webová služba, netuší, kde uživatelé jsou :-)

On na to moc superpočítač být nemusí, jen to sleduje kde kdo je (což operátor stejně dělá) a vyhodnocuje to, jak rychle se všichni pohybují.

Ministerstvo je samozřejmě plné úředníků, kteří mají všichni skálopevné světonázory a hlavně svojí pravdu, a navíc to pak "někdo" poťoká >:D
16. 5. 2016 13:29
Re: RODOS
Ano je to tak.

Sbírá to data od mobilních operátorů a v tom jejich superpočítači se to on-line zpracuje (tuším každých 30 vteřin). Je to velmi přesné, ale je to čistě pasivní systém, který ti nenaplánuje objízdnou trasu (alá Waze).

Pokud vím, tak další záležitostí je vymyšlení celkové dopravní koncepce v rámci ČR (před cca. 2 lety jsem asi rok vozil v autě krabičku, která u každé mýtné brány pípala). Měla potom podle toho částečně plánovat rekonstrukce D1, všichni víme, jak to dopadlo. Ani bych se neobával dobrého zpracování ze strany VŠB, ale spíše realizace našeho min. dopravy ;-\ .