Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Mustero? Je to vzácný Ford Mustang přestavený na pick-up

Mustang Mustero pick-up
Mustang Mustero pick-up
Mustang Mustero pick-up
Mustang Mustero pick-up
18 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Znáte Mustero? Užitkový Ford Mustang začal vyrábět kalifornský dealer z Beverly Hills,a dokonce mu to schválila i detroitská centrála. Nakonec však vzniklo jen okolo 50 kusů.

Kultovní Ford Mustang během letošního dubna oslavil jubilejní 60. výročí. Jeden z nejslavnějších amerických bouráků všech dob se začal vyrábět už v roce 1964, když vznikl jako stylový model pro americkou mládež a zakládal na osvědčené technice obyčejného Fordu Falcon. Unifikovaná technika detroitského Fordu však byla velkým přínosem k tomu, aby kutilové i profesionálové začali s mustangem experimentovat a vyvíjet unikátní deriváty.

Jedním z těch málo známých je Ford Mustang Mustero. Originální přestavbu začal v polovině šedesátých let vyrábět a prodávat kalifornský dealer z Beverly Hills v Los Angeles, když spojil dva tehdejší modely značky. Pojmenování Mustero se totiž skládá z modelových označení Mustang a Ranchero. A když jej vidíme, dokonale se k němu hodí překroucené přirovnání „vpředu party, vzadu byznys“.

Mustero se inspiruje větším užitkovým pick-upem Ford Ranchero, a dokonce jej schválila i automobilka, aby se v Kalifornii mohl vyrábět. Technicky to bylo realizovatelné i díky skutečnosti, že první generace Fordu Mustang a druhá generace Fordu Ranchero sdílely stejný základ – platformu univerzálního Fordu Falcon. Náročný výrobní proces však znamenal, že Mustero vzniklo jen ve velmi omezeném počtu kusů.

Video placeholder
Ford Mustang GT California Special • Zdroj: Ford

Přestavba standardního Mustangu na pick-up byla časově i finančně nákladná a vyžádala si větší úsilí, než kolik času tehdy musel věnovat Carroll Shelby do vývoje sportovního mustangu Shelby GT350. Mechanici kompletně odstranili zadní část střechy, C-sloupek přesunuli na pozici původního B-sloupku a v nově zmenšené kabině chyběla druhá řada sedadel, která uvolnila prostor pro nákladovou korbu.

Mustang si pak ponechal svou charakteristickou záď, což zkomplikovalo praktičnost. Mustero bylo hlavně cool stylovkou, ale na normální práci se moc nehodilo. Kvůli zachovanému originálnímu zadku totiž nebylo možné vyklopit zadní čelo, jako tomu bylo u normálních továrních pick-upů. Nakládání čehokoliv většího a těžšího tak bylo zbytečně náročné.

Prodejce Fordu z Beverly Hills jej standardně nabízel s 3,3litrovým řadovým šestiválcem i 4,7litrovým vidlicovým osmiválcem. Zákazníci měli svobodnou volbu i při výběru převodovky, kterou mohl být třístupňový automat nebo čtyřstupňový manuál. Paleta dostupných barev vycházela z továrního vzorníku Mustangu. Vždyť každý z vyrobených kusů vznikl jako běžné kupé a následně musel jít pod kudlu.

Výroba Fordu Mustang Mustero běžela pouze v letech 1966 až 1967 a údajně vzniklo jen přibližně 50 kusů. Podle neověřených informací se až tři desítky vyrobených aut následně dostaly do Evropy a dva skončily v Austrálii. Dodnes však údajně existuje pouze 12 přeživších exemplářů.

Začít diskuzi