Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT – Tak trochu jiný kombík

David Bureš
Diskuze (65)

Kia modelem ProCeed vstupuje do ne příliš prozkoumaného segmentu shooting braků. Bude z něj hit, nebo zůstane v zapomnění?

Design, interiér


Shooting brake, to byla kategorie automobilů přizpůsobených jízdě na lov, která se postupně vyvinula přes kombíky s prvky kupé až do dnešní podoby, kdy jde o kombi s nízkou siluetou karoserie. Zkrátka taková alternativa ke „čtyřdveřovým kupé.“ Zatím moc neprorazila, typická je spíše mezi dražšími vozy, zkouší to s ní například Mercedes-Benz, postupně ale míří také do mainstreamové kategorie. Nově takový vůz nabídl Peugeot (508 SW) a neustále se hovoří také o příchodu takového Volkswagenu (Arteon shooting brake). Ještě před nimi na trh uvedla svůj sportovně střižený kombík Kia.

Jmenuje se ProCeed a na rozdíl od Peugeotu (a údajně připravovaného Volkswagenu) s ním korejská automobilka zamířila do nižší střední třídy, v níž je naprostým unikátem. Ano, je tu sice Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, čekající na zahájení prodeje druhé generace, ten ale přece jen cílí na jinou klientelu než mainstreamová Kia.

V tuto chvíli je třetím členem rodiny Ceed, který doplňuje pětidveřový hatchback a tradiční kombík Ceed SW. Doplní je ještě crossover přezdívaný Xceed, který bude představen během letošního léta. V nabídce značky je shooting brake vlastně nepřímým nástupcem dosavadního Pro_cee’du, což byl třídveřový hatch. Kvůli nízkému zájmu zákazníků s ním ale Kia skončila  a nahradila ho jinak koncipovanou verzí.

Šmrncovní kombi

S ostatními zástupci rodiny Ceed spojuje shooting brake shodný základ, konkrétně architektura K2, což napovídá už stejná šířka 1.800 mm, stejně jako totožný rozvor 2.650 mm. Délka 4.650 mm odpovídá kombíku, výška 1.422 mm je z aktuálně nabízeného tria Ceedů nejmenší. Ve srovnání s kombi je ProCeed o 38 mm nižší.

Kia ProCeed – srovnání rozměrů s dalšími verzemi Ceedu
Model ProCeed Ceed Ceed Sportswagon
Délka (mm) 4605 4310 4600
Šířka (mm) 1800 1800 1800
Výška (mm) 1422 1447 1465
Rozvor (mm) 2650 2650 2650
Objem zavazadelníku (l) 594 395 625

Nejvíce se tak ProCeed liší svým zevnějškem, a to opravdu výrazně. S výchozím Ceedem sdílí jen kapotu a blatníky, všechny ostatní panely karoserie jsou jiné, včetně sklonu A sloupků. Vedle jinak řešené zádě za to může i fakt, že ProCeed je nabízen výhradně ve sportovně stylizovaných verzích GT Line a GT. Jeho příď s charakteristickým „tygřím nosem“ má tak sportovní šmrnc.

Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT

Ze samotné siluety lehce evokující Porsche Panamera jsem po prohlédnutí si prvních fotografií byl trochu v rozpacích, auto mi přišlo z některých úhlů až příliš baculaté, po živém setkání ale musím říct, že tvary v reálu fungují. Chromovaná ploutev u zadních dveří je odkaz na výchozí koncept, který v roce 2017 dal poprvé najevo příchod tohoto vozu, líbí se mi také úzká koncová světla propojená vodorovnou lištou nebo zadní okno skloněné v ostrém úhlu 64,2°. Snad jen ty atrapy koncovek výfuku šlo určitě udělat atraktivněji.

S prostorem to není tak špatné

Naopak vnitřní prostředí je důvěrné známé, provedené změny jako hliníkové pedály, černá stropnice nebo dole zploštělý multifunkční volant známe již ze sportovně laděného provedení GT Line ostatních karosářských variant.

To znamená, že tu zůstávají některé nešvary známé z ostatních Ceedů. Poněkud nudnou palubní desku by to chtělo oživit nějakým dekorem, červené ukazatele teploty klimatizace jsou pak v některých situacích špatně čitelně – jejich jas nelze nastavit.

Jinak ale na kabině Ceedu, respektive ProCeedu, není co kritizovat. Použité materiály i jejich zpracování jsou na vysoké úrovni, na vrchu palubní desky tu máte i imitaci kůži. Ovladače jsou logicky rozmístěny s tím, že tu zůstávají konvenční tlačítka jak pro ovládání ventilace, tak pro přímý vstup vybraných položek menu. Jednoduchá grafika budíků je dobře čitelná, hezky na očích je také nahoru vysunutý displej multimediálního systému, který je dotykový, s úhlopříčkou osmi palců.

Jeho navigace nás ale mnohdy vedla zvláštními trasami. Při párování vozu s chytrým telefonem pak počítejte s tím, že musíte stát a mít zařazené „péčko,“ jinak systém odmítá s mobilem komunikovat. Taková snaha o bezpečnost za volantem ale vůbec nemyslí na případného spolujezdce, který by si za jízdy chtěl spárovat s autem svůj smartphone.

Volant se však příjemně drží a sedačky s výraznými bočnicemi pěkně podrží tělo. Otočení se dozadu však ukáže, že výhled tímto směrem připomíná škvíru poštovní schránkou přesně tak, jak byste vzhledem k siluetě a nízkému zadnímu oknu očekávali. Ještě že jsou zadní parkovací senzory včetně kamery součástí standardní výbavy Proceedu. Jen škoda, že je nelze doplnit parkovacími čidly vpředu, ty vůz vůbec nenabízí ani v nejvyšší specifikaci blížící se k sedmi stům tisícům korun. A to nám vzhledem k cenové relaci přijde jako slušný přešlap...

Naopak s místem na zadních sedadlech to není tak špatné, jak byste asi vzhledem k nízké siluetě karoserie čekali. Se svými 184 centimetry mi nad hlavou zbývá ještě asi čtyřcentimetrová rezerva. Před koleny už ale tolik prostoru nemám. Daní za krásu je i omezený nástupní prostor.

Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT

Špatné to není ani se zavazadelníkem, udávaný objem 594 litrů je slušný, byť je samozřejmě menší než u praktičtějšího kombíku Ceed SW (625 litrů). Musíte navíc počítat s tím, že zavazadlový prostor sází hlavně na délku (105 cm), naopak na výšku moc nemá (34 cm). Rozměrnější předměty se sem nevejdou vzhledem ke sklonění zadního okna. Ani vstupní otvor není zázračný, od praktičnosti je tu ale typický kombík. ProCeed se navíc nenechá zahanbit praktickými prvky, ať už háčky po stranách na nákupní tašky, odkládacími prostory pod podlahou nebo faktem, že po sklopení zadních sedadel (za příplatek v poměru 40:20:40) nevznikne žádný schod.

Motor, jízdní vlastnosti


Čtrnáctistovka tak akorát

Když jsme ProCeed testovali, byl zkoušený čtyřválec 1.4 T-GDI (103 kW) základní variantou. Mezitím se však nabídka agregátů pro tenhle kompaktní shooting brake rozšířila o tříválec 1.0 T-GDI (88 kW) a turbodiesel 1.6 CRDi (100 kW), a tak je přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka najednou druhou nejsilnější možností - po 1.6 T-GDI (150 kW).

Vzhledem ke sportovnímu charakteru ProCeedu bychom ale stejně zkoušený agregát považovali za minimální základ. Přestože udávaná hodnota zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 sekundy a maximální rychlost 205 km/h v kombinaci s testovaným automatem nejsou špatné, v reálných podmínkách se nám agregát zdál v některých případech poněkud udušený. Že by vliv přizpůsobení se normě Euro 6d-TEMP?

Kvůli němu čtyřválec o objemu 1353 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem s elektronickou regulací plnicího tlaku a přímým vstřikováním pracujícím s tlakem až 250 bar dostal filtr pevných částic, jak už je to dnes zvykem také u zážehových agregátů. Elán tedy není takový, motor je ale každopádně skvěle odhlučněný, na volnoběh není prakticky slyšet a dobře utlumený je i ve vyšších otáčkách.

Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT

Dvouspojková převodovka se sedmi stupni dodávaná za příplatek 45.000 korun si své zájemce určitě najde, celkově ji hodnotíme nadprůměrně. Za běžných okolností hladce a logicky řadí. Při rozjezdech v koloně ale občas lehce zaváhá, což kazí komfort. Reakce na manuální pokyn páčkou pod volantem (případně voličem na středovém tunelu s obrácenou logikou) by pak mohla být hbitější.

Na spotřebu si nemůžeme stěžovat. I při svižnějším tempu jsme se drželi kolem osmi litrů. Průjezdy volnou Prahou zvládal ProCeed klidně za šest litrů, na dálnici se spotřeba pohybovala kolem 6,5 l/100 km.

Jezdí skvěle

Že je přeplňovaná čtrnáctistovka se 103 kW a 242 N.m pro ProCeed výkonové minimum, si uvědomíte hned poté, co se s ním krátce svezete v zatáčkách. Tenhle shooting brake totiž jezdí skvěle, a tak by byla škoda kazit jeho potenciál slabým motorem.

Ano, podvozek s víceprvkovou zadní nápravou je sice ve srovnání s výchozím Ceedem naladěn na tužší notu, aby odpovídal jeho sportovní vizáži. Základní ProCeed má tak zadní pružiny o 22 % tužší, uvědomíte si to ale leda tak ve městě, kde sice auto dá najevo jednotlivé nerovnosti, od podvozku se ale neozývají žádné rány. A když pak vyjedete na otevřenou silnici, začne podvozek fungovat lépe a lépe s tím, jak zvyšujete tempo. Auto si je v oblouku neskutečně jisté a jeho karoserie se prakticky nenaklání. Zásahy elektroniky pak nejsou nepříjemné, ale citlivé a jemné. Řidiči tak elektronika skutečně pomůže, než že by ho omezovala.

Líbí se nám i elektromechanické řízení, které ladil tým bývalého šéfa BMW M Alberta Biermanna, zajištující nečekanou zpětnou vazbu. Při ostrém tempu ale auto poněkud limitují pomalejší reakce převodovky na manuální pokyn.

Při běžném přesunu pak počítejte s šumem od pneumatik, který jsme kritizovali už u výchozího Ceedu. Ani u ProCeedu se tak tenhle problém nepovedlo vyřešit.

A co cena?

Celkově tak Kiu ProCeed hodnotíme velice pozitivně, nesráží ji však cena? Základních 579.980 korun za testovaný čtyřválec 1.4 T-GDI (103 kW) v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou se na první pohled zdá vyšší, jenže základní výbava už leckomu vystačí. Stupeň GT Line totiž obsahuje takové prvky jako dvouzónovou automatickou klimatizaci, zadní parkovací senzory včetně kamery nebo tempomat.

Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT

Jelikož na trhu není žádná přímá konkurence, cena se hodnotí těžce. Ani cenový rozdíl oproti kombíku se nepočítá tak snadno. Ceed SW s motorem 1.4 T-GDI (103 kW) a dvouspojkovou převodovkou se sice jeví dražší, ve stupni GT Line přijde na 614.980 korun, jenže zároveň v jeho případě stupeň GT Line čítá též full-LED světlomety, elektricky ovládané víko kufru, navigaci, vyhřívání volantu a předních sedadel nebo bezklíčový vstup, za které si u ProCeedu musíte připlácet.

Závěr


Závěr

Kia Proceed je hodně zajímavým oživením nabídky této korejské značky. V mainstreamovém kompaktním segmentu jde v tuto chvíli o unikát bez přímého konkurenta, a tak se teprve ukáže, zda Proceed bude trendsetter, nebo zůstane zapomenutým vozem. Rozšíření nabídky o další motory ale naznačuje, že zájem o Proceed minimálně na českém trhu existuje.

Budoucnost Proceedu je zatím nejistá, vždyť kdo by ještě před nějakými deseti lety řekl, že SUV s pohonem jen jedné nápravy budou tak úspěšná, šance prorazit tu ale podle nás existuje. Tenhle shooting brake je totiž nadmíru povedeným autem.

Tahle Kia skvěle vypadá, výtečně jezdí a již v základu nabízí slušnou výbavu. Některá negativa souvisí s koncepcí, dozadu je špatně vidět a na zadních sedadlech nemůžete čekat prostorové zázraky, byť to ve výsledku není tak špatné. To nám spíše vadí chybějící přední parkovací senzory i u nejvyšších specifikací nebo hluk od kol, který jsme kritizovali už u výchozího Ceedu. Celkově ale ProCeed chválíme a jsme jen rádi, že se Kia nebála vstoupit do tak nejistého segmentu. Snad se jí zákazníci svým zájmem odvděčí a výrobce tohoto rozhodnutí nebude litovat!

Nejlevnější verze modelu 504.980 Kč (1.0 T-GDI/88 kW GT Line)
Základ s testovaným motorem 579.980 Kč (1.4 T-GDI/103 kW 7DCT GT Line)
Testovaný vůz bez příplatků 644.980 Kč (1.4 T-GDI/103 kW 7DCT GT Line Plus)
Testovaný vůz s výbavou 699.980 Kč (1.4 T-GDI/103 kW 7DCT GT Line Plus)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Dobře odhlučněný motor
  • Slušné přední sedačky
  • Kvalitně zpracovaný interiér

Minusy

  • Omezený výhled dozadu
  • Hluk od pneumatik
  • Chybějící parkovací senzory vpředu
  • Vyšší pořizovací cena
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (65)

Doporučujeme

Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT
Cena základní sestavy 644 980 Kč
Výbava základní sestavy Vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, diody denního svícení, 17palcová kola z lehkých slitin, duální automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní parkovací kamera, vyhřívaný multifunkční volant s koženým věncem, palubní počítač, tempomat, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, šest airbagů, zadní parkovací senzory, aktivní systém pro jízdu v pruzích, vyhřívání sedadel vpředu a vzadu, vyhřívání čelního skla, navigace, elektricky ovládané víko zavazadelníku, mlhovky. Kč
Cena testované sestavy 699 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+15.000,-), paket Seat – čalounění kombinující semiš a kůži, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40 (+40.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1353
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 242 / 1500 - 3200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.8 / 5.5
Emise CO2: 125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 594 / 1545
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1336 / 459
Rozměr pneu: 225/45 R17
Kia ProCeed 1.4 T-GDI (103 kW) 7DCT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4605
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1422
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1567
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 5400 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - hugino
6. 6. 2019 08:07
Re: Proceed
Seat Leon ST Kombi FR,Toyota Corolla Touring Sports Kombi alebo Octavia Combi 2.0 tsi.
Avatar - Dany
3. 6. 2019 07:49
Re: Porovnanie
Je to pravda. Nasledovník 1,5 TGDi sa už má robiť v Žiline. 1,6 TGDi sa robí v Žiline.
3. 6. 2019 06:58
Re: Porovnanie
Ano je to pravda. Kia síce u nás má motoráreň, no motory 1,0 T-GDi a 1,4 T-GDi sa do Tepličky nad Váhom dovážajú z Číny (predtým z Južnej Kórei).
Avatar - white label
1. 6. 2019 14:49
Re: Porovnanie
622tKč za Scalu 1.0 TSI logicky nikdo nedá, i ten extrémní novinářský kousek bude ve finále za výrazně menší sumu peněz.
Zdejší argumentace cenou novinářského auta je tady stále nesmrtelná...
1. 6. 2019 08:28
Re: Test drive
Jo taaak, a jeste jsi zapomenul na benzin, pojisteni, dovolenky, servis.... a to auto vlastne stoji 40 tis EUR >:D :yes:
Budu muset udelat zmenu nazoru, to auto fakt nema za ty prachy uroven >:D
Konec pohadek, nastesti se to da koupit za uplne jine penize, za ktere budes tezko hledat konkurenci!