TEST Kia Ceed SW 1.6 CRDi (100 kW) – Vlastně všechno při starém
Design, interiér
Automobilka Kia udělala v uplynulém desetiletí neskutečný skok dopředu. Z výrobce aut lákajících primárně na slušnou výbavu za atraktivní cenu se stala značkou nabízející zajímavé automobily, které mají i jiné přednosti než jen poměr cena/výbava. Ceed se tak v minulé generaci vypracoval na jakousi obdobu Golfu, na vůz bez výrazných slabin, navíc stále se slušnou cenovkou. Platí to i pro novou generaci?
Při prvních jízdách na mezinárodní prezentaci v Portugalsku nás novinka nadchla, stejně tak při prvním redakčním testu, kdy ve srovnání s konkurenčním Opelem Astra zvítězila. Pokaždé jsme ale zatím zkoušeli jen hatchback, a tak nyní nastal čas na další karosářské varianty – vybrali jsme nejen u českých chalupářů oblíbeného kombi.
V rámci týdenního redakčního testu jsme usedli za volant Ceedu SW s turbodieselem 1.6 CRDi (100 kW), kombinovaným s příplatkovou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Aktuálně tedy jde o nejdražší nabízenou motorizaci pro Ceed SW.
Ztratil část kouzla
Jestliže budeme Ceed považovat za korejský Golf, musíme uznat, že hned v úvodu je tu jedna podstatná odlišnost. Jestliže design kompaktního Volkswagenu se léta mění jen lehkou evolucí, s příchodem každé nové generace se Ceed v rámci mezigenerační změny proměnil vždy celkem výrazně. Platí to jak pro hatchback, tak pro testovaný kombík.
Vpředu ještě návaznost na předchůdce díky protaženým světlometům najdete, boční silueta je už ale zcela jiná. Sloupky A se posunuly o 68 milimetrů směrem dozadu, zatímco přední převis se zkrátil o 20 mm. Odlišné je i boční prosklení, ta tam je vcelku dynamicky působící dolní linka stoupající směrem vzad, místo ní je tu vodorovná linie, přičemž celkový tvar bočního prosklení evokuje banán, stejně jako u hatchbacku. Znamená to sice lépe prosvětlený interiér, zároveň tím však Ceed ztratil část svého osobitého kouzla.
Na rozdíl od pětidveřového modelu, který s délkou 4.310 mm zůstal stejně dlouhý jako minulá generace, se kombík natáhl. Délkou 4.600 mm se posunul o významných 95 mm, Ceed SW se tak v tomto ohledu přiblížil konkurenci. Rozvor 2.650 mm je stejný jako u druhé generace, a to přestože užitá platforma K2 s vyšším podílem vysokopevnostní oceli pro zvýšení tuhosti karoserie je nová.
Kia Ceed SW – srovnání rozměrů s konkurencí | ||||||
Model | Kia Ceed SW | Ford Focus kombi | Hyundai i30 kombi | Opel Astra ST | Škoda Octavia Combi | VW Golf Variant |
Délka (mm) | 4600 | 4668 | 4585 | 4702 | 4667 | 4567 |
Šířka (mm) | 1800 | 1825 | 1795 | 1809 | 1814 | 1799 |
Výška (mm) | 1465 | 1469 | 1465 | 1510 | 1465 | 1515 |
Rozvor (mm) | 2650 | 2700 | 2650 | 2662 | 2686 | 2620 |
Objem zavazadelníku (l) | 625/1694 | 608/1653 | 602/1650 | 540/1630 | 610/1740 | 605/1620 |
Kvalitní, prostorný, ale trochu nuda
Zásadním způsobem se v rámci mezigenerační proměny změnila také kabina Ceedu. Kia nastoupila na trend vysoko usazené, volně stojící obrazovky multimediálního systému, který v kombinaci s navigací má úhlopříčku osm palců. Zároveň si ale vůz uchoval konvenční tlačítka pro vstup do vybraných složek menu, což kvitujeme. Je to při jízdě rozhodně intuitivnější než použití dotykových ploch. Stejně tak ovládání multimediálního systému včetně navigace je přehledné, systém rychle reaguje na dotyk. Navigace nás ale občas překvapila zvolenou trasou, která se nám ne vždy zdála nejrychlejší, jak se snažila tvrdit.
Koncepce rozmístění tlačítek je přehledná a logicky rozmístěná do několika úrovní, spínání výstražných světel má velké tlačítko, aby bylo hezky na očích. Jen škoda těch ovladačů klimatizace, respektive displejů nastavené teploty. Nelze nastavit jejich jas, a tak za ostrého světla nejsou moc čitelné.
Chválíme použité materiály, měkčené plasty i třeba imitace kůže na vrchu palubní desky vážně stojí zato, stejně jako vysoká úroveň zpracování. Jedinou kaňkou je tak snad jen nějaký chybějící dekor, který by kabinu oživoval. I přes slušné materiály vypadá Ceed uvnitř obyčejně.
S prostorností je ale na tom Ceed SW dobře, a to jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Počítejte ale spíše s kratšími sedáky, které tak dobře nepodepřou stehna. Prostřední místo je spíše nouzovka, hlavovou opěrku ani nelze vysunout moc vysoko. Vpředu se pak sedí příjemně nízko, a tak se za skvěle se držícím volantem sedí opravdu dobře.
Velkým plusem Ceedu SW je objemný zavazadelník, který je s 625 litry v rámci třídy kompaktních kombíků rekordní. Obvyklý premiant v této disciplíně, Škoda Octavia Combi, má udávaný objem o 15 litrů menší. Kia sází hlavně na délku, naopak hloubka je menší. Je to totiž tím, že do celkového objemu se počítá i prostor pod podlahou, který je prakticky rozdělen do několika přihrádek. Tam se dají umístit menší předměty, aby za jízdy „necestovaly“ po velkém kufru, myslíme si ale, že ne všem toto řešení bude vyhovovat. Některým zákazníkům by se jistě hodil spíše klasický hluboký zavazadelník, bez přihrádek. Pravdou ale je, že řešení Kie vyrovnává schod po sklopení zadních sedadel. Ložná plocha ale není zcela rovná, opěrky sedadel zůstávají po sklopení lehce nakloněné.
Motor, jízdní vlastnosti
Volili bychom manuál
Pro první redakční test nového Ceedu SW jsme zvolili turbodiesel 1.6 CRDi, a to v jeho silnější formě se 100 kW. Komu by to přišlo moc, je tu slabší varianta s 85 kW. Ta je výhradně spárovaná s šestistupňovým manuálem, zatímco pro silnější provedení je tu vyzkoušená dvouspojková převodovka se sedmi stupni, dodávaná za příplatek 40.000 korun.
Agregát má sice shodné obchodní označení jako dosud prodávaná vznětová šestnáctistovka v minulém Ceedu, jedná se ale o novou generaci s interním označením U3, která se v lecčems liší. V praxi je nejdůležitější zástavba vstřikování kapaliny AdBlue. O čištění výfukových plynů se stará kombinace zásobníkového katalyzátoru (NOX trap), filtru pevných částic, nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů a systém selektivní katalytické redukce.
Vedle toho je tu hliníkový blok, přičemž systém přímého vstřikování s piezo vstřikovači už nově nepochází od externího dodavatele, ale Kia si ho vyvinula sama. Pracuje až s tlakem 2.200 bar. Zajímavostí je pak chybějící termostat, místo něho je tu jen modul se třemi ventily zjišťující, kudy protéká chladicí kapalina.
Zájemcům o turbodiesel testovanou šestnáctistovku rozhodně nebudeme vyvracet, nic zásadního na ní není špatně. Je dobře odhlučněná a má slušný zátah, pokud tedy překonáte hranici 1500 otáček. Bohužel však dvouspojková převodovka obvykle drží otáčky až příliš nízko, a tak se občas nedočkáte takového zátahu, jaký byste možná očekávali. Dokáže to ale řešit sepnutí sportovního režimu převodovky, který otáčky dolů nepustí.
Právě příplatkové dvouspojkové převodovce bychom se vyhnuli. Ve většině situací sice mění převod hladce, občas to ale automatice až příliš dlouho trvá. Při jízdě po městě je navíc změna převodu občas cukavá, v padesátce převodovka často řeší, zda tam dát čtyřku, nebo pětku, a váhá, který stupeň je vhodnější.
Spotřeba se pak nejčastěji pohybuje okolo šesti litrů, ve městě a na dálnici vzroste k sedmi, na okreskách se naopak dá jezdit okolo 5,5 litrů na 100 kilometrů.
Kia Ceed SW – technická data a ceny na českém trhu | ||||||
Model | Kia Ceed SW | Ford Focus kombi | Hyundai i30 kombi | Opel Astra ST | Škoda Octavia Combi | VW Golf Variant |
Motor | 1.6 CRDi | 2.0 EcoBlue | 1.6 CRDi | 1.6 CDTI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1996 | 1598 | 1598 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 100/4000 | 110/3500 | 100/4000 | 100/3500-4000 | 110/3500-4000 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 320/2000-2250 | 370/2000-2500 | 320/2000-2250 | 320/2000-2250 | 340/1750-3000 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 7DS | 8A | 6M | 6A | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 205 | 200 | 207 | 213 | 216 |
Zrychlení z 0-100 km/h [s] | 10,1 | 9,5 | 10,1 | 10,2 | 9,1 | 9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,2 | 4,4 | 4,1 | 4,8 | 4,4 | 4,4 |
Základní cena [Kč] | 569.980 | 717.900 | 654.990 | 546.900 | 693.900 | 730.900 |
Jezdí moc pěkně!
Okresní silničky přitom Ceed miluje, v tomto ohledu jasně potvrzuje fakt, že je primárně laděn pro Evropu, ostatně jeho jméno je zkratkou pro Community of Europe, with European design (pro evropské zákazníky, s evropským designem).
Už výchozí hatchback jsme chválili za jízdní vlastnosti a u kombíku tomu není jinak. Strmější řízení s 2,44 otáčkami mezi krajními polohami, kombinace užších předních pružin a snížení torzní tuhosti předního stabilizátoru nebo standardně dodávané „vektorování točivého momentu“ pomocí přibrzďování kol dělá za jízdy divy.
V zatáčkách si je Ceed velice jistý a jeho podvozek funguje opravdu fantasticky. Vpředu ho tvoří vzpěry McPherson a vzadu víceprvkové zavěšení, přičemž s nerovnostmi si dokáže poradit naprosto s přehledem, bez hlučných ran. Vliv na to mělo i přepracování geometrie přední nápravy nebo nová pouzdra zadních ramen.
Výtku bychom měli k brzdám. Stálo by za to zlepšit jejich dávkovatelnost, jsou až příliš citlivé na lehké sešlápnutí, po němž už brzdí výrazně více, než by vám bylo milé. Naučit se tak s nimi pracovat nějakou dobu trvá. Stejně tak nám vadí horší odhlučnění podvozku, neustále slyšíte odvalující se pneumatiky. Naopak šum větru kolem karoserie nebo zvuk motoru jsou potlačeny výborně.
A cena?
Zatím jsou to tedy vesměs pozitivní dojmy, jak je ale na tom Kia Ceed SW s cenou? Pořád je nízká?
V rámci kategorie ano. Za testovanou kombinaci turbodieselu 1.6 CRDi (100 kW) a sedmistupňové dvouspojkové převodovky dáte minimálně 569.980 korun, což je v segmentu kompaktních kombíků slušná částka. Vždyť Škoda Octavia Combi přijde se srovnatelným turbodieselem 2.0 TDI (110 kW) a sedmistupňovým DSG podle ceníku minimálně na 693.900 korun. Takový Opel Astra ST je ale s 1.6 CDTI (100 kW) a šestistupňovým automatem levnější, nabízen je za 546.900 korun.
Výhodou Ceedu SW je ale bohatá výbava. Základní cena za testovanou kombinaci se váže na nejvyšší stupeň výbavy Exclusive, který zahrnuje dvouzónovou automatickou klimatizaci, zadní parkovací senzory nebo přední mlhovky.
Závěr
Závěr
Kia Ceed je ve své třetí generaci nadmíru povedeným automobilem, a to natolik, že chyby na něm budete hledat jen těžko. Je vlastně takovým korejským Golfem, nadprůměrným autem, které v zásadě nedělá chyby, zároveň ale ničím výrazně nenadchne. Na tom vlastně není nic špatného, Ceed SW je přesně pro ty rodiny a fleetové zákazníky, kteří se jen potřebují spolehlivě dostat z bodu A do bodu B, a to přesně v testované verzi zvládne na jedničku. Jen je to zkrátka trochu nuda, a tak bychom se vlastně nedivili, kdybyste na Ceed v záplavě nabízených kompaktů zapomněli.
I nám se to víceméně stalo, auto jsme vraceli s pocitem, že týden s ním byl sice fajn a vlastně nám na něm nic zásadně nevadilo, zároveň jsme ale nenašli nic tak výrazného, abychom jednoznačně řekli, berte ho. I jeho design nám už nepřijde tak zajímavý jako u předchůdce. Pokud však skutečně hledáte jen praktické služební auto nebo rodinný vůz, Ceed SW byste ve svém výběru neměli minout.
Nejlevnější verze modelu | 384.980 Kč (1.4 CVVT/73 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 569.980 Kč (1.6 CRDi/100 kW 7DCT Exclusive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 569.980 Kč (1.6 CRDi/100 kW 7DCT Exclusive) |
Testovaný vůz s výbavou | 614.980 Kč (1.6 CRDi/100 kW 7DCT Exclusive) |
Plusy
- Skvěle naladěný podvozek
- Slušné jízdní vlastnosti
- Vnitřní prostor
- Atraktivní cenovka
- Objemný zavazadelník
Minusy
- Hluk od podvozku
- Váhající převodovka
- Obyčejně vypadající interiér
- Ostré, necitlivé brzdy
Foto: Ondřej Lilling