Kia vstoupila do světa terénních pick-upů. Tasman si rozhodně s ničím nespletete
Kia Tasman šokuje vzhledem, avšak schopnostmi si nezadá s etablovanými konkurenty typu Fordu Ranger a Toyoty Hilux. Pod kapotou však nabídne jen čtyřválce.
Nebýt obrovského loga na přídi, jednoho by mohlo napadnout, že vůz na fotkách je dílem nějaké firmy typu Dartz, Bureko nebo Mansory. Žádná z nich však tento pick-up nepostavila – je dílem normální, světoznámé a globálně působící automobilky Kia. Jmenuje se Tasman a je to první terénní pick-up s rámovou konstrukcí této značky.
Po zdlouhavé kampani upoutávek, které poněkud kontroverzní vzhled naznačovaly, máme před sebou konečně důkladné informace o této novince. Těžko však uniknout jejímu vzhledu; přídi působící, jako by pocházela z „čumákového“ náklaďáku někdy z poloviny 20. století, knírky připomínajícím plastům nad koly či obřímu logu KIA, vyraženému v zadním sklopném čele korby.
Interiér je už o poznání méně drsný a je jasné, že v něm hraje prim spíš luxus. Vůz nabízí dva displeje spojené do jednoho panelu na palubní desce, základní ovladače – včetně fyzického kolečka na hlasitost a „kolébek“ pro teplotu na každé straně vozu – o patro níž. Na středovém tunelu vidíme dvě bezdrátové nabíječky na smartphone a držáky nápojů, jejichž plast je recyklovaný, a také ovladače přídavné převodovky spolu s tlačítkem k uzamčení zadního diferenciálu.
Zajímavostí v tomto místě je také plaketa s rozměry trucku, ovšem trochu nepřesnými. Je tu uvedena délka 5,4 metru a šířka a výška po 1,9 metru. Volič převodovky byste tu hledali marně, našel místo vpravo dole pod volantem, a vyhřívání či ventilaci sedadel je možné zapnout na dveřních výplních.
Samozřejmostí je možnost zvednutí sedáku zadní lavice pro přístup do úložného prostoru a automobilka se chlubí nejlepším místem pro ramena, hlavu i kolena zadních pasažérů ve své třídě. Ta obsahuje tvrdou konkurenci v podobě Fordu Ranger a Toyoty Hilux.
Poctivá technika
Proč jsou rozměry na plaketce nepřesné? Skutečné rozměry jsou 5.410 × 1.930 × 1.870-1.920 mm. Výška se liší v závislosti na provedení, nejvyšší je verze X-Pro, nejnižší naopak základ jménem Base. Pro úplnost, rozvor náprav je 3.270 mm a korba nabídne délku 1.512 mm a šířku 1.572 mm, resp. 1.186 mm mezi podběhy.
Standardní výbavou související s korbou jsou stupátka pro snazší nástup a osvětlení, zatímco zásuvky na 220 V (240 V v Austrálii) a výsuvná podlaha jsou k mání za příplatek. V závislosti na verzi je užitečná hmotnost 1.017–1.195 kg a nejvyšší hmotnost přívěsu je 3.500 kg. Světlá výška je v závislosti na verzi 224–252 mm a brodivost je 800 mm.
Pod kapotou bude v závislosti na trhu k mání buď 2,5l přeplňovaný zážehový čtyřválec o 281 koních (207 kW) a 421 Nm, anebo 2,2l turbodiesel, rovněž čtyřválec, o 210 koních (154 kW) a 441 Nm. Obě verze jsou k mání s osmistupňovým automatem, zvládnou 185 km/h a mají 80l palivovou nádrž.
Diesel je možné mít i se šestistupňovým manuálem a jeho zrychlení na stovku je 10,4 s, kdežto benzin je na stejné rychlosti za 8,5 s. Co do spotřeby je pochopitelně lepší nafta – odhad výrobce je 7,6 l/100 km, kdežto zážehový motor má spotřebovávat 12,5 l/100 km.
Základní výbavu je možné mít i s pohonem pouze zadních kol, jinak je standardem čtyřkolka. Jak je konkrétně řešena, tisková zpráva neuvádí, ale z možnosti režimu 4A, tedy automatického přiřazování přední nápravy v případě potřeby, můžeme odhadovat nějakou elektronicky řízenou vícelamelovou spojku.
Že je tasman nejen hračkou pro bohaté či rodinným autem s korbou, ukazuje kromě zadokolky s manuálem také dostupnost jednoduché i dvojité kabiny ve verzi chassis cab, tedy bez korby a s šasi určeným pro nástavbu.
Po stránce palubní elektroniky stojí za zmínku tři jízdní režimy pro silnici (Eco, Smart a Sport) a několika režimy pro jízdu mimo asfalt. Ty budou rozdílné v závislosti na trhu a výbavě, např. na blízkém východě a v Africe to budou režimy Poušť, Bláto, Sníh a Kamení, v Austrálii je to Písek, Bláto, Sníh a Kamení; dost možná bude u toho prvního rozdíl jen v pojmenování.
Mód Kamení (Rock) je přídavkem výbavy X-Pro, která má místo tlačítkem aktivované uzávěrky zadního diferenciálu samočinně aktivovanou elektronickou uzávěrku. Zda půjde o simulaci pomocí přibrzďování kol nebo nějakého elektronicky řízeného samosvoru, anebo o normální zubovou spojku uvnitř rozvodovky, tisková zpráva nespecifikuje.
Konečně, netřeba se bát, že by vás příď tasmanu děsila ve zpětném zrcátku na českých silnicích – vůz je určen pro trhy Afriky, blízkého východu, Austrálie a domovské Jižní Koreje. Nebude se prodávat ani v Severní Americe, kontinentu pick-upům zaslíbeném, ani v Evropě.