Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak – Šestiválec mu sluší

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Nový Ford Ranger už se nám představil ve sportovně terénní verzi Raptor, která výjimečně zazářila. Teprve nyní jsme ale v redakční garáži zaparkovali i původní (spíše užitkovou) verzi, která ovšem ve verzi Wildtrak také umí udělat dojem.

Design, interiér


Ford Ranger je jednou ze stálic segmentu středně velkých pick-upů, jehož historie sahá až do osmdesátých let. Tedy přinejmenším v USA, kde byla první generace představena již v roce 1983. První generace pro mezinárodní trhy, vyvíjená ve spolupráci s Mazdou, byla představena v roce 1998. Zásadní změna nastala v roce 2011, kdy Ford poprvé představil Ranger na platformě T6, určené pro všechny trhy.

V listopadu 2022 pak automobilka představila druhou generaci rangeru na platformě T6, která byla současně čtvrtou generací modelu pro mezinárodní trhy. Původně pracovní stroj se přitom během let naučil být i poměrně civilním společníkem, což předvádí i širokou nabídkou výbavových stupňů.

Absolutním vrcholem je Ranger Raptor, sportovně terénní speciál s nezávislým zavěšením zadní nápravy, který je v hierarchii značky považován za samostatný model. Jako jediný se prodává s přeplňovaným zážehovým šestiválcem, má skvělé schopnosti na silnici i v terénu a také samostatný ceník.

Klasický Ranger, tedy původní pracant s tuhou zadní nápravou, pak nabízí různé úrovně komfortu, technologických asistentů a především výkonu v závislosti na zvoleném výbavovém stupni, kterých je celkem šest.

Výbavy XL a XLT jsou spíše pracovně zaměřeným základem, ostatně dostupné jsou jen se základním vznětovým dvoulitrem s manuální převodovkou a jednoduchým pohonem všech kol. Vyšší výbava Limited už nabízí bohatší výbavu i automatickou převodovku, stále však spoléhá pouze na základní vznětový čtyřválec.

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak

Situace je zajímavější od výbavy Tremor, díky zvýšenému podvozku určené do terénu, která je dostupná s Bi-Turbo přeplňovaným vznětovým čtyřválcem. Tedy s motorizací určenou i pro minulou generaci Rangeru Raptor. K tomu navíc přidává i desetistupňový automat nebo chytrý pohon všech kol e-4WD s čtyřkolkou určenou i na suché silnice.

Ovšem zatímco v minulé generaci Fordu Ranger nabídka Bi-Turbo plněným čtyřválcem končila, nová generace konečně umí nabídnout i vznětový šestiválec. Ten je ovšem dostupný pouze pro dvě nejvyšší výbavy – Wildtrak a Platinum. My jsme k prvnímu testu dostali právě verzi Wildtrak, která představuje příjemný kompromis mezi autem pro pracanty i rodinné dobrodruhy.

Video se připravuje ...

Budí zaslouženou pozornost

Na úvod můžeme připomenout, že nový Ford Ranger má o 50 mm delší rozvor, kterého bylo dosaženo posunutím přední nápravy, a o 50 mm širší rozchod. Na délku tak měří 5370 mm, na šířku 1910 mm (se zrcátky 2208) a na výšku 1884 mm (bez antény). Rozvor má hodnotu 3270 mm a rozchod 1620 mm vpředu i vzadu.

Jinými slovy – je to zkrátka pořádný kus auta. Jeho robustnost a dominantnost na silnicích navíc podtrhuje i nový styl, inspirovaný Fordem F-150. Příď s výraznou maskou chladiče zaujme světelným podpisem ve tvaru písmene C, nechybí decentní oplastování, svalnatě vystouplé blatníky a zajímavým dekorem je vyražený nápis Ranger ve víku korby. Nášlap v blatníku za zadním kolem ale jasně ukazuje, že se myslelo i na praktičnost – vyhoupnout se do korby je nyní snazší než kdy dřív.

Verze Wildtrak, která je podle ceníku druhou nejvyšší (nepočítáme-li Raptor), se snaží zaujmout černě lakovanými detaily, jako je maska chladiče, kryty zrcátek, aerodynamický rám za korbou nebo část předního i zadního nárazníku. Černě lakovaná jsou i 18“ litá kola, obutá do celoročních pneumatik s výraznějším vzorkem.  Výrazný metalický lak oranžová Cyber, dostupný pouze pro Wildtrack, pak vyšel na 18.000 Kč.

Solidní praktičnost i ergonomie

Vyšší výbava je znát i v kabině, do které se díky madlům na A i B sloupkům a stupačce pod prahy velmi snadno nastupuje – a to i navzdory vyšší světlé výšce 229 mm. Komfortní sedáky posádku uvítají čalouněním v kombinaci kůže a vinyl s výrazným oranžovým prošíváním.

Za volantem s přehledně uspořádanými tlačítky je 8“ digitální přístrojový štít s poměrně jednoduchou grafikou v tradičním stylu Fordu, oproti základnímu displeji v sourozeneckém VW Amarok zde ale nechybí stále přítomný ukazatel otáček motoru (ačkoliv i zde je velmi jednoduchý). Větší 12,3palcový a plně konfigurovatelný displej je bohužel určen pouze vrcholnou výbavu Limited.

Středu palubní desky dominuje vertikální dotyková obrazovka infotainmentu SYNC 4A s úhlopříčkou 12 palců, pod kterou je samostatný panel nastavení automatické dvouzónové klimatizace, což mi v sourozeneckém Amaroku velmi chybělo. Mimochodem vlastní tlačítka má i funkce deaktivace vedení v jízdních pruzích či deaktivace funkce stop-start. Vraťme se ale k infotainmentu, který má příjemnou grafiku, přehledné menu, reaguje svižně a celkově se mu těžko něco vyčítá.

Dominantou středového tunelu je volič automatické převodovky, u kterého automobilka z nepochopitelného důvodu posunula pojistku z boku do přední části. Na bok pak umístila tlačítko pro manuální volbu převodového stupně a tlačítka + a -.

Celá koncepce je trochu matoucí a stisk pojistky v přední části voliče pro mě nikdy nebyl zrovna pohodlný. Navíc nechápu absenci pádel řazení pod volantem. Na druhou stranu se mi líbí možnost stiskem tlačítka - omezit maximální rychlostní stupeň, který může desetistupňová automatická převodovka zařadit. V terénu či na stavbě s vlekem se tato funkce rozhodně může hodit. Sympatická je i schopnost voliče „doskákat“ automaticky do polohy P, pokud jí zapomenete zařadit před zhasnutím motoru.

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak

V zadní části středového tunelu najdeme ještě ovladač pro systém pohonu všech kol a tlačítka ovládající asistenty jako automatické parkování, tlačítko deaktivující funkci stop-start nebo terénní jízdní režim.

V kabině je spousta místa pro odložení drobností. Kapsy ve dveřích si snadno poradí i s velkou lahví, středový tunel má velkou schránku pod loketní opěrkou i nabíjecí podložku pro mobil v přední části a před spolujezdcem jsou rovnou dvě schránky a jedna malá polička. Ze zajímavých detailů pak mohu zmínit ještě výklopné držáky na pití v palubní desce nebo „prázdná“ tlačítka ve stropní konzole, na která si můžete časem připojit například ovládání přídavných světel, navijáku, atd.

Prostoru je v přední i zadní části kabiny naprostý dostatek. Se svými 183 centimetry na výšku jsem si našel pohodlnou pozici za volantem docela snadno a bez problému se posadil i na druhou řadu. Zadní sedadla přitom nepůsobí nijak stísněně a snadno bych zde zvládl i delší cesty, ačkoliv zadní opěrák má na můj vkus stále poměrně kolmý sklon. Roli praktického rodinného vozu ale ranger zastane, ostatně vzadu nechybí ani ISOFIX kotvící body.

Specifickým tématem u pick-upů je korba, jejíž rozměry se mění v závislosti na karosářské verzi. Zatím jsme si celou dobu povídali o provedení Double Cab, tedy s čtyřdveřovou kabinou, kromě toho se ale ranger prodává také jako Single Cab (dvoudveřová dvoumístná kabina) a Super Cab (dvoudveřová kabina s nouzovými zadními místy).

V našem provedení Double Cab je korba dlouhá 1544 mm, na výšku měří 529 mm a široká je 1224 mm mezi podběhy, respektive nákladový otvor má šířku 1413 mm. V praxi to znamená, že sem bez problému naložíte třeba klasickou europaletu. K ukotvení nákladu slouží základní oka v podlaze, testovaný kousek ale dostal ještě boční lišty s posuvnými oky. Kutilové si navíc snadno mohou vytvořit předěl na korbě pomocí trámků, které stačí zakrátit a zasunout do předem připravených slotů.

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak

Maximální ložnou plochu ovšem v případě testovaného vozu trochu omezoval hliníkový kryt korby, který lze elektricky ovládat z kabiny i z prostoru za víkem a chránit tak náklad před nenechavci i rozmary počasí.

Vedle ovládání roletky se nachází také dvojice zásuvek (klasická i 12V) a praktické osvětlení. Skvěle praktickým detailem jsou pak vedle nášlapů v zadním blatníku ještě úchyty na truhlářské svorky ve víku korby, které z rangera udělají pojízdnou dílnu. Praktičnost tohohle auta mě opravdu bavila.

Ranger Wildtrak s šestiválcem přitom uveze 1050 kilogramů a na tažném zařízení zvládne přívěs o hmotnosti až 3500 kilogramů. V našem případě bylo tažné zařízení součástí sady Technology Advanced za 13.000 Kč.

Motor, jízdní vlastnosti


Příjemný tahoun

Jak už bylo zmíněno v úvodu, Ford Ranger je k dispozici s několika pohonnými jednotkami. Ve verzi Wildtrak mohou zákazníci vybírat mezi dvakrát přeplňovaným 2,0litrovým vznětovým čtyřválcem a 3,0litrovým vznětovým vidlicovým šestiválcem. Obě motorizace jsou spojeny s desetistupňovou automatickou převodovkou, která posílá výkon na chytrý systém pohonu všech kol e-4WD.

Jak už víte z titulku, testovaný vůz dostal výkonnější šestiválec, nabízející nejvyšší výkon 176 kW (240 k) při 3250 min-1 a nejvyšší točivý moment 600 Nm při 1750 min-1. Pick-up s minimální pohotovostní hmotností 2300 kilogramů tak dokáže z 0 na 100 km/h uhánět za 8,7 sekundy a maximální rychlost je pro všechny motorizace omezena na 180 km/h.

Při prvním rozjezdu byste ale podobný elán nejspíš nečekali. Motor totiž působí především jako silný tahoun, který nikam příliš nespěchá. Pohodový charakter navíc podtrhuje i automatická převodovka, která řadí většinu času prakticky neznatelně. Tenhle 5370 mm dlouhý kolos se tak nese silnicemi s naprostou a nenucenou lehkostí, pokud je to ale potřeba, umí i silně zabrat.

Pokud totiž na plynový pedál šlápnete důrazněji, celá karoserie se lehce zhoupne a ranger začne příjemně nabírat tempo. Nejde sice o bleskovou reakci, přesto není problém se svižně proplést křižovatkou nebo se plynule zařadit do provozu na dálnici. Jakmile ale naberete rychlost, je potřeba si hlídat bezpečnou vzdálenost. Ačkoliv jsou na obou nápravách kotoučové brzdy, tenhle 2,3tunový drobek potřebuje k zastavení trochu víc prostoru.

Řízení je tužší, nicméně příjemné. Ve městě se lze s rangerem pohybovat docela snadno, ačkoliv jeho rozměry vyžadují trochu více pozornosti při průjezdu centrem a mezi natěsno zaparkovanými auty. Pohyb na parkovišti pak citelně usnadňuje 360° kamerový systém se slušným rozlišením.

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak

Civilizovaný pracant

Podvozek s tuhou zadní nápravou se na silnicích většinu času jen příjemně pohupuje, pokud ale narazíte na sérii větších nerovností, začne se nenaložená zadní náprava chovat trochu divočeji. Nejde sice o žádnou tragédii, přesto je znát původně pracovní charakter, který počítá s nákladem na korbě. V zatáčkách je potřeba si hlídat rychlost, karoserie se totiž lehce naklání, přesto působí ranger většinu času jako jistý společník.

Velice slušné je také odhlučnění kabiny. Při dálničních 130 km/h točí motor lehce přes 2.000 otáček a ačkoliv můžete vnímat lehký hukot od kol s hrubším vzorkem, je prostředí v kabině velmi příjemné. Dokonce ani aerodynamický hluk není navzdory velkým zrcátkům nijak rušivý.

V terénu působí pak ranger působí jako doma. Díky zkrácení předního převisu má lepší nájezdové úhly (28 ° vpředu) a systém pohonu všech kol e-4WD dává pocit jistoty prakticky za všech podmínek. Na suchém asfaltu stačí pohon zadních kol, klidně ale můžete jezdit i s pohonem 4A, který za zhoršených podmínek sám automaticky přiřazuje přední nápravu. V náročném terénu je možné aktivovat stálý pohon všech kol, případně požít redukci. Z nejhoršího pak celkem spolehlivě pomůže standardní elektronická uzávěrka zadního diferenciálu.

A co spotřeba? Dlouhodobý průměr se mi dařilo držet kolem 11,5 l/100 km, což při rozměrech a výkonu šestiválcového vznětového rangera nepovažuju za žádnou tragédii. Při velmi klidné jízdě nebyl problém dostat se kousek pod 11 litrů, naopak s naloženým autem nebo těžší nohou není problém pohybovat se kolem 13 l/100 km. Nádrž má ale objem 80 litrů, takže vás k pumě nebude hnát zbytečně často.

Závěr


Závěr

Pamatuji si, jak jsem v červenci 2022 testoval Ford Ranger Sormtrak, jednu z rozlučkových edicí minulé generace Fordu Ranger. Už tehdy ve mně stylový pracant zanechal skvělé dojmy, nová generace ale posunula všechny přednosti na vyšší úroveň.

Ford Ranger Wildtrak s 3,0litrovým vznětovým šestiválcem je příjemně komfortní, dostatečně výkonný a sympaticky moderní pick-up, který může plnit roli tvrdého pracanta i univerzálního rodinného společníka. Ostatně v nabídce příslušenství najdete i střešní stan.

A tím se pomalu dostáváme k ceně, která u modelu Ford Ranger začíná od 990.000 Kč. Vstupenkou do světa vznětových šestiválců je právě výbava Wildtrak, startující na ceně 1.392.000 Kč. Testovaný kousek pak včetně všech příplatků vyšel na 1.485.200 Kč.

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak

Na jednu stranu to není úplně málo, na druhou stranu ale dostáváte opravdu dobře vybavené auto se vznětovým šestiválcem, rámovou konstrukcí a obrovskými možnostmi, které si v rukou schopných kutilů a podnikatelů možná zvládne vydělat na svůj provoz. A toulky přírodou i terénem pak budou milým benefitem.

Nejlevnější verze modelu 990.000 Kč (XL, 2,0 EcoBlue 4WD)
Základ s testovaným motorem 1.392.000 Kč (Wildtrak, 3,0 EcoBlue V6 e-4WD)
Testovaný vůz bez příplatků 1.392.000 Kč (Wildtrak, 3,0 EcoBlue V6 e-4WD)
Testovaný vůz s výbavou 1.485.200 Kč (Wildtrak, 3,0 EcoBlue V6 e-4WD)

Plusy

  • Silný vznětový motor
  • Komfortní podvozek
  • Moderní výbava
  • Praktičnost
  • Silniční čtyřkolka

Minusy

  • Slabší nástup brzd
  • Volič převodovky  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (13)

Doporučujeme

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 e-4WD Wildtrak
Cena základní sestavy 1 392 000 Kč
Výbava základní sestavy Kůže Micro Rib, SYNC 4A s 12" dotykovým displejem, Sada Off-Road Security, e-4WD, Ambientní interiérové osvětlení, Výplně dveří čalouněné vinylem, Čalounění stropu tmavé, Přihrádka před spolujezdcem uzamykatelná, Wildtrak exteriérová sada, Střešní podélné ližiny, Aerodynamický ochranný rám za kabinou, 18" kola z lehkých slitin D2ULD, Automatická dvouzónová klimatizace, Terrain Management Systém, Sektorové osvětlení 360 (4 zóny), Obvodový alarm s prostorovým senzorem, Systém KeyFree, Přední parkovací senzory, Vyhřívaný volant obšitý kůží, Zadní tmavě tónovaná skla Privacy, Schůdek do nákladového prostoru vlevo a vpravo, Automatické přepínání dálkových světel, Přední LED světlomety s LED denním svícením ve tvaru písmene C, přední LED mlhové a zadní LED světlomety Kč
Cena testované sestavy 1 485 200 Kč
Výbava testované sestavy : Technology Advanced (+13.000 Kč), Power Advanced (11.200 Kč), Audio 106 (8.000 Kč), Elektricky ovládaný hliníkový kryt korby (43.000 Kč), lak oranžová Cyber (18.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 3250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 10.1
Emise CO2: 265
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2300 / 1050
Rozměr pneu: Goodyear255/65 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5370
b) šířka (mm): 1910
c) výška (mm): 1884
d) rozvor (mm): 3270
e) rozchod vpředu (mm): 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 700
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - speedfred
20. 9. 2023 08:57
Re: Dobrý den,
Čo ak to niekto využiva aj na prácu do ťažšieho terénu/ťahanie vlekov a cez víkend to v pohodlí, bezpečí a tichu odvezie rodinu niekam na výlet.
Avatar - WinDiesel
19. 9. 2023 12:19
Re: Nový Ranger
Díky za info, sranda je kolik jsme si za tuto zcela neškodnou diskuzi "vysloužili" mínusů.
Avatar - KANKUNEN
19. 9. 2023 09:35
Re: Dobrý den,
Ještě musím koupit aspoň polňačku, protože kde je terén, je zákaz vjezdu.
Avatar - speedfred
19. 9. 2023 07:08
Re: Dobrý den,
Máš ho tu, nech sa páči.
Avatar - KANKUNEN
19. 9. 2023 07:05
Dobrý den,
já bych chtěl jedno farmářské auto upravené do sportovna tak, aby se tam nevešly ani lyže podélně a nákup jsem vozil na zadních sedačkách.