Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Ypsilon: Technická data a italské ceny

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Prahnete-li po malé novince od Lancie, uspějete v její domovině. V Itálii je ji možné objednávat již zhruba měsíc. Přinášíme podrobné údaje a ceník.

Zatímco předchozí tři generace malých Lancií (včetně hranaté Y10) byly výhradně třídveřové, horká novinka nabídne poprvé v historii pětici dveří.

Vyrábí se v polských Tychách spolu se svými sourozenci: Fiatem Panda, 500 a Fordem Ka, jejichž platformu sdílí.

Na délku měří 3,80 m, což jí řadí na rozhraní segmentů A a B. Přední část ovládl retro styl, v zadních dveřích zaujmou skryté kliky, které před čtrnácti lety zavedla sportovnější koncernová sestra Alfa Romeo. Interiér si zachoval centrální umístění přístrojů, které se poprvé objevilo už u Lancie Y z roku 1995.

Motory jsou v nabídce celkem tři. Nejlevnější zážehová osmiventilová čtyřválcová dvanáctistovka Fire Evo II nabídne 51 kW při 5500 min-1 a točivý moment 102 Nm při 3000 min-1.

Doplní ji přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir se 63 kW/5500 min-1. Nejmodernější agregát má ventilový rozvod MultiAir a jeho točivý moment dosahuje maxima 145 Nm při 2000 min-1. V režimu ECO dojde k jeho snížení na 100 Nm, což díky systému Start&Stop a robotizované převodovce DFN od Magnetti Marelli srazí konzumaci benzinu.

Příznivci nafty mají jedinou volbu: turbodiesel 1,3 Multijet II se čtyřventilovou technikou o výkonu 70 kW při 4000 min-1, jenž dosahuje 200 Nm/1500 min-1. Novou generaci vstřikování common-rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek v tomto případě doplňují například variabilní olejové čerpadlo, nebo alternátor s funkcí rekuperace. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km.

Základní stupeň výbavy Silver obsahuje například šest airbagů, ESP, funkci start-stop, která je standardem všech verzí, asistent pro rozjezdy do kopce (hill-holder), dálkově ovládané centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, palubní počítač a elektrické stahování předních oken. S motorem 1,2 8V přijde na 12.400 eur (asi 304.000 Kč).

Gold (od 13.700 eur) ji doplní o manuální klimatizaci, volant a řadicí páku v kůži, sedadla s bederní opěrkou a středovou loketní opěrku. Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v tomto případě ovládají elektromotorky.

Vrcholnou verzi představuje Platinum, které s motorem 1,2/51 kW přijde na 15.000 eur (zhruba 368.000 Kč). Majitele hýčká kožený interiér, také zadní okna už jsou zde elektrická a druhá řada sedadel je opatřena opěrkami hlavy, předchozí verze je překvapivě nemají. Efektní vzhled podpoří patnáctipalcová litá kola, za snížené viditelnosti přijdou k duhu mlhovky. Příplatek za motor TwinAir činí oproti agregátu 1,2 l vždy 1.200 eur (necelých 30 tisíc Kč). Turbodieselové vozy jsou dražší o 2.300 eur, navýšení ceny oproti hi-tech dvouválci představuje 1.100 eur.

Lancia Ypsilon – Technické údaje a ceny v Itálii
Motor1,2 8V0,9 8V TwinAir1,3 16V Multijet
Zdvihový objem [cm3]12428751248
Válce/ventily4/22/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/550063/550070/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]102/3000145/2000200/1500
Max. rychlost [km/h]163176183
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,511,911,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,94,23,8
Cena Silver [euro]12.40013.60014.700
Cena Gold [euro]13.70014.90016.000
Cena Platinum [euro]15.00016.20017.300

V seznamu extras najdeme takové položky, jakými jsou například tempomat, parkovací čidla, xenonové výbojky v hlavních světlometech, dvouzónová automatická klimatizace, panoramatická střecha Gran Luce, či bezdrátové připojení Bluetooth. Připlácí se rovněž za pětimístnou verzi, Ypsilon je totiž v základu homologován pouze jako čtyřmístný. Ale této nabídky asi využije málokdo. Fajnšmekři s naditými bankovními konty mohou svého prcka dále individualizovat – třeba šesticí různých čalounění, třemi sadami litých kol, třinácti odstíny laku karoserie a čtyřmi dvoubarevnými schématy, které se objevily již v minulosti.

První nedočkavci se ve svých novoučkých Lanciích svezou v polovině července. Mohou se těšit také na osmiletou záruku bez omezení ujetých kilometrů a v plánu je i uvedení tovární verze spalující LPG.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)