Letní uzavírky v Česku: Musíme to prostavět
Pokud se vydáte z Prahy do Brna, počítejte v těchto dnech minimálně s půlhodinovou rezervou. A je lhostejno, jestli ji strávíte čekáním v kolonách nebo na objízdných trasách. Bez láhve s vodou a občerstvení se raději na cesty vůbec nevydávejte.
Ani jinde než zrovna na modernizované dálnici D1 totiž není situace lepší. Po České republice probíhá najednou až na šest stovek stavebních prací. Jen na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. tříd už letos vypuklo nebo se připravuje na 300 akcí za šest miliard korun. „Vzhledem ke skutečnosti, že jsme letos krajům poskytli více než čtyři miliardy korun na krajské silnice, budou letošní silniční opravy velmi rozsáhlé,“ uvedl už před prázdninami ministr dopravy Dan Ťok. Motoristy tím rozhodně neuklidnil.
Bylo na čase
Mnozí za mimořádnými penězi pro kraje vidí politický boj – dotaci totiž protlačila ČSSD a její vedení teď chce vidět co nejvíc svých oranžových hejtmanů s nůžkami v ruce, jak přestřihávají pásky. Jako z udělání právě rok před volbami…
Výsledkem je, že letos na každý kraj v ČR vychází v průměru 300 až 400 milionů korun (jen Praha 666 mil. Kč), které potřebují do konce roku prostavět. Regiony proto dělají, co mohou. Včetně akcí, které nepřiměřeně komplikují místní dopravu.
Peníze krajům pro rok 2015 | |
Správa/Závod | Rozpočet v Kč |
Praha | 666 000 000 |
Brno | 334 000 000 |
České Budějovice | 445 000 000 |
Plzeň | 260 000 000 |
Karlovy Vary | 211 000 000 |
Chomutov | 375 000 000 |
Liberec | 235 000 000 |
Hradec Králové | 283 000 000 |
Pardubice | 291 000 000 |
Jihlava | 254 000 000 |
Olomouc | 372 000 000 |
Zlín | 249 000 000 |
Ostrava | 525 000 000 |
CELKEM | 4 500 000 000 |
Kam jde víc na opravy dálnic? | |
Čechy | 670 mil. Kč |
Morava | 630 mil. Kč |
Kraje se navíc brání, že už byl nejvyšší čas na pomoc státu – při převádění kompetencí s údržbou regionálních silnic II. a III. tříd na regiony se totiž před dvanácti lety jaksi zapomnělo na jejich financování. Podle hejtmana plzeňského kraje Václava Šlajse z ČSSD na ně stát vyčlenil pětatřicetkrát míň peněz než na silnice I. tříd – které podle něj ŘSD nesmyslně každý rok brousí a asfaltuje, aby prostavělo co nejvíc. Na opravy zaplátovaných vozovek II. a III. tříd přitom až dosud neměly kraje finance.
Dělají si naschvály
Kraje teď s rekonstrukcí spěchají. Skoro to vypadá, že si dělají při uzavírkách na hranici regionů naschvály. I šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa
přiznal, že koordinace mezi kraji neprobíhá tak, jak by měla. Proto se snaží aspoň ŘSD dohodnout s jednotlivými regiony na společném postupu. A hlavně komunikaci. „Zejména v současné situaci, kdy je na opravy státních i krajských komunikací připraveno výrazné množství finančních prostředků
a pracuje se hodně jak na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích prvních tříd, které patří do odpovědnosti ŘSD, tak na silnicích nižších tříd, jež má ve správě právě kraj, je nanejvýš důležité zajistit společný postup, koordinaci a především komunikaci doslova na každé zahajované opravě,“ okomentoval Kroupa podepsání memoranda mezi ŘSD a Krajskou správou údržby silnic Středočeského kraje.
Na druhou stranu je z toho jasné, že ani dohody mezi ŘSD a kraji kolonám příliš nepomůžou, protože je potřeba silnice, mosty a povrchy nějak opravit.
Objížďka, nebo výlet?
Motoristé se tedy musejí uskromnit. Jak to až může vypadat v praxi, ukazuje případ bourání mostu na dálnici D1 během prvního červencového víkendu. Brutální objížďka pro nákladní auta nad 12 tun totiž vedla z Humpolce až do Tábora a odsud přes Benešov zpátky na D1.
Na červnovém jednání tripartity se navíc dohodlo, že peníze na opravy silnic II. a III. tříd půjdou do krajů i příští rok. Pro motoristy by to mohla být skvělá zpráva, jen kdyby se opravy předem důkladně naplánovaly a neprobíhaly všechny najednou. Pokud chcete objet dálnici D1 po místních komunikacích Vysočiny, zůstanete stát v dalších opravovaných úsecích. Nebo hodláte vyzrát na cestu ze západu na východ šalamounsky vlakem? Příliš si ani v tomto případě nepomůžete, protože se pracuje hned na třech hlavních kolejových koridorech, které omezují železniční dopravu i v dalších úsecích.
Velké letošní opravy silnic I. tříd | |
I/19 | Žďákov |
I/14 | Harrachov – Valteřice |
I/4, R4 | Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů |
I/7 | Křížení s I/16 – Hořešovice |
I/20 | Vodňany, přeložka |
R7 I/7 | Knovíz, most |
I/15 | Litoměřice, mosty |
R7 | Praha – Knovíz |
R7 | Zvýšení zádržnosti středových svodidel, rekonstrukce přejezdů |
I/43 | Brno, most |
I/14 | Rudník – Čistá |
I/48 | Palačov – Starý Jičín |
I/11 | Ostrava, mosty |
I/6 | Křižovatka s II/227 až hranice kraje |
R35 LP | Nemilany |