Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lincoln Zephyr Scrape: Ikonický hot-rod míří pod aukční kladívko

Lincoln Zephyr
Lincoln Zephyr
Lincoln Zephyr
Lincoln Zephyr
13 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Lincoln Zephyr Scrape je doslova kultovním autem americké hot-rod scény. Kupé vychází z ročníku 1939, ale jde o custom na čtyřech kolech. A je ke koupi, už potřetí.

Terry Cook, dnes již bývalý editor časopisu Hot Rod, za pomoci přátel zhmotnil radikální vizi. Nad vymýšlením konečného designu svého snu nicméně strávil mnoho času. Chtěl spojit do nejlepší z těsně předválečné doby a o základu měl jasno hned, ten si ostatně v roce 1994 přivezl z Maine. Třímístné kupé Lincoln Zephyr oholil v New Jersey na kost a nakonec zkombinoval tvary modelů 1939 a 1941. Nešlo mu o instalaci nějaké šílené pohonné jednotky s mnoha stovkami koní pod kapotu, ale pouze o styl a eleganci. Vidlicový osmiválec Chevrolet OHV 5,74 l jistě bohatě stačí, jde o typický small-block spojený s automatem Hydra-Matic.

Stavbou pověřil Ramseye Moshera, majitele Ram's Rod Shopu v Doveru (Delaware). „Ramovi“ zabrala 4,5 tisíce hodin, 4,5 roku. Zephyr si pod jeho rukama sedl co nejníže, ale hydraulický podvozek jej dokázal zase zvednout nahoru. Dostal rozšířené blatníky a radikálně useknutou střechu s opravdu hodně šikmým čelním sklem. Podvozek s rozvorem 2946 mm darovalo zčásti kombi Chevrolet ročníku 1978, z původního licolnu toho věru moc nezbylo.

Elektrická okna, sedačky a otvírání dveří, posilovač řízení, klimatizaci, kotoučové brzdy na všech kolech i osmireproduktorové audio se dvěma zesilovači Pioneer a neony všude možně originál také postrádal. O černo-bílý kožený interiér se postaral Bobby Sapp z Milfordu (Delaware). Elektrická soustava musela projít nutnou přestavbou na 12 V, teleskopický sloupek řízení je z Cadillacu 1985 a zpětná zrcátka nahrazuje televizní monitor, palubní deska nicméně zůstala prakticky původní.

Překopaný lincoln se objevil poprvé po dokončení v roce 1998 a stal se hvězdou výstav typu Louis Vuitton Classics na Manhattanu, Meadowbrook Concours a SEMA, o titulních stránkách specializovaných magazínů zpoza Velké louže nemluvě, kupříkladu časopisu Street Rodder. Do roku 1999 jej mohli vidět návštěvníci dvou desítek akcí v USA a Kanadě. Cook si následně založil společnost Deco Rides na výrobu laminátových karoserií Zephyrů ve stejném stylu, a to jak kupé, tak i kabrioletů, fastbacků a sedanů. Postavil jich padesátku, kompletní vozy dokončovala společnost Speedster Motorcars z Clearwateru na Floridě.

Nejstarší kus majitele změnil poprvé v srpnu 2000 v kalifornském Monterey, kdy jej zakoupilo muzeum Roberta E. Petersena z Los Angeles za 275 tisíc dolarů. Šílená suma na to, že zephyr nemá žádnou historickou hodnotu, jde o bastarda, nad kterým pravověrný veteránista jen ohrne nos. Součástí sbírek byl po celá léta, až do sezóny 2013. Kromě sedmnáctipalcových paprskových kol Niche Bahn používal i o dva palce menší disková.

Tehdy jej koupila hvězda seriálu „Války skladů“ (v originále Storage Wars) Barry Weiss. A teď se podržte, za mizerných 66 tisíc dolarů, tedy ani ne čtvrtinu původní částky. V první řadě dal kupé přelakovat z původní fialové metalízy na aktuální černou, přidal blyštivé nášlapy a provedl i další změny. Nicméně aktuální cena je opět někde jinde. RM Sotheby's kultovní lincoln vydraží na aukci v Santa Monice ve dnech 24.-25. června, síň stanovila rozmezí na 300-400 tisíc dolarů (7,3-9,7 milionu korun).

Statut superhvězdy je dán i díky tomu, že vznikl coby model, díky tomu jej zná skoro každý. Zmenšeninu postavil Mattel v sérii Hot Wheels, ale nikoli mezi nejmenšími autíčky, nýbrž ve sběratelském měřítku 1:18. Od reálného kusu se lišila, jak bývá u této firmy obvyklé, měla stříbrnou masku, byla černá a polepená plameny. To ale nebránilo tomu, aby se téměř okamžitě vyprodala.

Foto: RM Sotheby's, Hemmings

Vstoupit do diskuze (1)