Lincoln Zephyr Scrape: Ikonický hot-rod míří pod aukční kladívko
Terry Cook, dnes již bývalý editor časopisu Hot Rod, za pomoci přátel zhmotnil radikální vizi. Nad vymýšlením konečného designu svého snu nicméně strávil mnoho času. Chtěl spojit do nejlepší z těsně předválečné doby a o základu měl jasno hned, ten si ostatně v roce 1994 přivezl z Maine. Třímístné kupé Lincoln Zephyr oholil v New Jersey na kost a nakonec zkombinoval tvary modelů 1939 a 1941. Nešlo mu o instalaci nějaké šílené pohonné jednotky s mnoha stovkami koní pod kapotu, ale pouze o styl a eleganci. Vidlicový osmiválec Chevrolet OHV 5,74 l jistě bohatě stačí, jde o typický small-block spojený s automatem Hydra-Matic.
Stavbou pověřil Ramseye Moshera, majitele Ram's Rod Shopu v Doveru (Delaware). „Ramovi“ zabrala 4,5 tisíce hodin, 4,5 roku. Zephyr si pod jeho rukama sedl co nejníže, ale hydraulický podvozek jej dokázal zase zvednout nahoru. Dostal rozšířené blatníky a radikálně useknutou střechu s opravdu hodně šikmým čelním sklem. Podvozek s rozvorem 2946 mm darovalo zčásti kombi Chevrolet ročníku 1978, z původního licolnu toho věru moc nezbylo.
Elektrická okna, sedačky a otvírání dveří, posilovač řízení, klimatizaci, kotoučové brzdy na všech kolech i osmireproduktorové audio se dvěma zesilovači Pioneer a neony všude možně originál také postrádal. O černo-bílý kožený interiér se postaral Bobby Sapp z Milfordu (Delaware). Elektrická soustava musela projít nutnou přestavbou na 12 V, teleskopický sloupek řízení je z Cadillacu 1985 a zpětná zrcátka nahrazuje televizní monitor, palubní deska nicméně zůstala prakticky původní.
Překopaný lincoln se objevil poprvé po dokončení v roce 1998 a stal se hvězdou výstav typu Louis Vuitton Classics na Manhattanu, Meadowbrook Concours a SEMA, o titulních stránkách specializovaných magazínů zpoza Velké louže nemluvě, kupříkladu časopisu Street Rodder. Do roku 1999 jej mohli vidět návštěvníci dvou desítek akcí v USA a Kanadě. Cook si následně založil společnost Deco Rides na výrobu laminátových karoserií Zephyrů ve stejném stylu, a to jak kupé, tak i kabrioletů, fastbacků a sedanů. Postavil jich padesátku, kompletní vozy dokončovala společnost Speedster Motorcars z Clearwateru na Floridě.
Nejstarší kus majitele změnil poprvé v srpnu 2000 v kalifornském Monterey, kdy jej zakoupilo muzeum Roberta E. Petersena z Los Angeles za 275 tisíc dolarů. Šílená suma na to, že zephyr nemá žádnou historickou hodnotu, jde o bastarda, nad kterým pravověrný veteránista jen ohrne nos. Součástí sbírek byl po celá léta, až do sezóny 2013. Kromě sedmnáctipalcových paprskových kol Niche Bahn používal i o dva palce menší disková.
Tehdy jej koupila hvězda seriálu „Války skladů“ (v originále Storage Wars) Barry Weiss. A teď se podržte, za mizerných 66 tisíc dolarů, tedy ani ne čtvrtinu původní částky. V první řadě dal kupé přelakovat z původní fialové metalízy na aktuální černou, přidal blyštivé nášlapy a provedl i další změny. Nicméně aktuální cena je opět někde jinde. RM Sotheby's kultovní lincoln vydraží na aukci v Santa Monice ve dnech 24.-25. června, síň stanovila rozmezí na 300-400 tisíc dolarů (7,3-9,7 milionu korun).
Statut superhvězdy je dán i díky tomu, že vznikl coby model, díky tomu jej zná skoro každý. Zmenšeninu postavil Mattel v sérii Hot Wheels, ale nikoli mezi nejmenšími autíčky, nýbrž ve sběratelském měřítku 1:18. Od reálného kusu se lišila, jak bývá u této firmy obvyklé, měla stříbrnou masku, byla černá a polepená plameny. To ale nebránilo tomu, aby se téměř okamžitě vyprodala.
Foto: RM Sotheby's, Hemmings