Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elise/Exige 2006: lehká auta, lehký facelift

Ondřej Láník Ondřej Láník 9. 11. 2005 • 13:13
18
115
Zobrazit náhledy (18)
Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise Lotus Elise
Mnoho drobných změn v úspěšné řadě Lotusu se promítne do prodloužení života aktuální generace lehkých roadsterů a kupé o několik dalších sezón.

Už je to deset let, co se ve Frankfurtu objevil první Lotus Elise jako moderní interpretace firemní filozofie, stručně vyjádřené rovnicí nízká hmotnost+malý výkonný motor=sportovní vlastnosti. O pět let později dostal model novou karosérii, před dvěma lety se k otevřeným modelům přidal ještě nový Lotus Exige s pevnou střechou. Všechny modely mají uprostřed umístěný čtyřválec 1796 cm3, který je mimo nejvýkonnější Exige plněný atmosféricky. Výkony dosud pokrývaly rozsah 90 až 166 kW, pohotovostní hmotnosti jen 785 až 900 kg.

Ze 75 tisíc Lotusů vyrobených od vzniku firmy v roce 1948, nese celá třetina jméno Elise/Exige.

Zákazníci Lotusu dostanou v novém modelovém roce příležitost více si přizpůsobit svůj exemplář vysněnému obrazu. Nově se nabízejí dvě sportovní a dvě luxusní sady, které lze navíc do značné míry kombinovat.

Standardem všech vozů modelového roku 2006 jsou koncová světla z prvků LED, které nejenže lépe plní svou funkci (brzdová světla se rozsvítí asi o 0,2 s dříve), ale jsou také o 36 % lehčí (absolutně váží 0,6 kg) než původní koncové světlo s klasickými žárovkami.

Specifickým komfortním prvkem je nové těsnění kolem bočních dveří, lepší přehled o aktuálním režimu jízdy budou poskytovat otáčkoměr a rychloměr s nelineárními stupnicemi. Otáčkoměr má zmenšené rozestupy v nízkých otáčkách do 3000 ot./min, v dramatičtějším pásmu 3000 až 10000 ot./min jsou mezery mezi ryskami pro lepší přehlednost větší. Sériová výbava nově zahrnuje centrální zamykání u všech modelů.

Pedálová skupina má zcela novou konstrukci. Ani zde není zapomenuto na hmotnostní přístup, když jsou na ocelová ramena pedálů připevněny hliníkové šlapky. Škrtící klapka je ovládána elektronicky, brzdový pedál je strměji zpřevodován, takže i zde došlo ke zkrácení dráhy chodu pedálu.

Nově vyvinuté pneumatiky Yokohama Neova AD07 LTS jsou exkluzivním prvkem na Lotusu Elise.

Poprvé jsou v automobilu zabudována nová sedadla ProBax, která podle výrobce výrazně zlepšují komfort sezení, podporou specifického tvarování lidské páteře, což usnadňuje krevní oběh a nakonec také snižuje únavu řidiče, zkracuje reakční časy.

Základní cena modelu Elise 2006 činí v Británii 27995 liber, Exige 2006 příjde na 29995 liber.

Touring Pack (+1995 britských liber) zahrnuje elektricky ovládaná okna, kožený interiér (4 barvy v nabídce), rádio s přehrávačem MP3 a zvukovou a teplotní izolaci interiéru.

Super Touring Pack (+1995 britských liber) navíc zahrnuje airbag řidiče a spolujezdce, kůží obšitý sportovní volant a páku ruční brzdy, startování motoru tlačítkem, a několik dalších luxusní detailů.

Sportovní sada (+1495 britských liber) pro Elise/Exige obsahuje dvojitý olejový chladič (jeden je standardem pro všechny modely), protiprokluzový systém Lotus, pro Elise pak také sportovnější nastavení podvozku a extrémně lehká kola z hliníkové slitiny. Exige má již sportovní podvozek v sérii, takže v sadě jsou navíc např. sportovní sedadla s předpřipravenými úchyty pro čtyřbodové bezpečnostní pásy (okruhové použití).

Super Sports Pack (+2495 britských liber) obsahuje navíc proti Sports Packu hliníková kola, která uspoří 1,2 kg neodpružené hmotnosti na každém kole, závodní podvozek s nastavitelnými stabilizátory a tlumiči Bilstein, u nichž lze nastavovat zvlášť tlumení pro propružení do karosérie a zvlášť pro vypružení ven z karosérie. V nabídce je také okruhový trubkový ochranný rám s homologací FIA.

V nabídce Lotusu je neobvykle široká škála 21 barev.

Vnější rozměry Elise jsou 3785 x 1719 x 1117 mm, rozvor 2300 mm.

Nejrozšířenější Elise 111R má čtyřválec s japonským původem o výkonu 141 kW při 7800 ot./min a nejvyšším točivém momentu 181 Nm při 6800 ot./min. Zrychlení 860 kg těžkého vozu je v případě sprintu na 100 km/h otázkou 5,2 s, akcelerace až k metě 160 km/h trvá 13 s (Exige 13,2 s). Nejvyšší rychlost činí 241 km/h. Exige je pomalejší kvůli spojlerům generujícím vyšší přítlačné síly, zlepšující trakci ve vysokých rychlostech (ekvivalent 42 kg při rychlosti 160 km/h).

Související články

Témata
12. 11. 2005 09:21
Re: Mnauuuu...
>:D Dobrou chuť ;-) :yes: :yes:
9. 11. 2005 22:35
Re: Mnauuuu...
Zapomněl jsi na potápěčský brejle >:D Jinak... jestli ti něco můžem závidět, tak tu ušanku... v tý musíš bejt bejk jak losos >:D ;-) P.S. My, co obdivujem tetovanou kotvu na rameni tý tlustý hospodský v knajpě na rohu u jatek... my, když vpadnem do kvelbu a naberem do nozder ten ódér vypraženýho tuku a nedopitýho piva z loňska, my milujem točenej kabanos. Co takovej losos... kabanos... taky je delší... když položím na pult jedno kilo... jo, jo, je nám spolu dobře... kabanos a já... ideální pár, těžká kabalerie ;-) :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku