Lotus Exige S Automatic: Automat pro etalon ovladatelnosti
Hlavním důvodem, proč takto ultimativní vůz, jakým Exige S bezesporu je dostává samočinnou převodovku, hledejte ve snaze Lotusu plnit stále se zpřísňující emisní normy. Druhým může být potřeba nabídnout verzi, která by zaujala klientelu, jež o Lotusu běžně neuvažuje.
V úvodu zmiňujeme model Evora IPS (Inteligent Precision Shift), jenž sdílí s novým Exige S Automatic právě převodovku. Kdo čeká „dvouspojku“, či „robota“, má smůlu. Použité ústrojí s šesti převody pro jízdu vpřed využívá pro přenos točivého momentu hydrodynamický měnič. Původně totiž tato planetová skříň slouží v Toyotě Camry, která se u nás neprodává. Co nechybí, je možnost manuálního řazení za pomoci páček na sloupku řízení.
Řadí rychle
Podle Lotusu dokáže převodovka změnit převod během 240 milisekund. Dále je zde režim „Sport“, v němž se zostří reakce na přidání plynu, změní se mapa systému jízdní dynamiky (Dynamic Performance Management) a také dojde k posunutí okamžiku otevření obtoku turbodmychadla (wastegate), čímž se zvýší jeho plnicí tlak. Jde tedy v zásadě o známý oveboost, který se zde ale neváže jen na plné přidání plynu.
Lotus Exige S Automatic - technické údaje | |
Motor | 3,5 V6 |
Zdvihový objem [cm3] | 3456 |
Válce/ventily | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 257/7000 |
Točivý moment [N.m/min] | 400/4000 |
Pohon | zadních kol |
Převodovka | 6A |
Max. rychlost [km/h] | 261 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,6 |
Motor zde použitý je vidlicový přeplňovaný šestiválec o objemu 3,5 litru a výkonu 257 kW. „Obohacení nabídky modelů řady Exige o novou samočinnou převodovku nám otevírají nové možnosti na trhu,“ říká Jean Marc Gales, šéf Lotusu. Příplatek za samočinnou převodovku činí ve Velké Británii 1.667 liber, tedy lehce přes 50.000 korun. U nás se značka Lotus oficiálně neprodává.