Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN TGX EfficientLine 2 nabízí další snížení spotřeby paliva

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
MAN pokračuje ve svém vývoji těžkých nákladních vozidel s nižšími provozními náklady, jehož prozatím nejnovějším výsledkem je sériový model TGX s paketem EfficientLine 2.

Premiéra modelu MAN TGX EfficientLine se odehrála na podzim roku 2010 IAA v Hannoveru a na trh byl uveden koncem stejného roku.

V současnosti místo nejúspornějšího modelu v nabídce značky MAN zaujímá TGX s paketem EfficientLine 2, který má nejen podle tvrzení svého výrobce, ale i podle oficiálního posudku TÜV, výrazně nižší spotřebu paliva než jeho přímý předchůdce.

V září 2014 se dva tahače MAN TGX 18.480 vydaly na topograficky náročnou srovnávací jízdu dlouhou 5 217 km. Na start se postavily model MAN TGX EfficientLine v provedení Euro 6 a nový MAN TGX EfficientLine 2. Výsledek srovnávací jízdy byl jasný a MAN TGX EfficientLine 2 ušetřil oproti předchozímu modelu 6,57 % nafty.

Výrobce se při vývoji paketu s označením EfficientLine 2 zaměřil podobně jako u předchozího provedení na snížení spotřeby paliva při zachování všech praktických vlastností vozidla i komfortu řidiče.

Součástí aktuálního paketu EfficientLine 2 je propracovaná aerodynamika kabiny i podvozku a rovněž odlehčení konstrukce vozidla. Na dalším snížení spotřeby paliva se ovšem podílí mimo jiné i důsledně optimalizované hnací ústrojí.

Nová konstrukční řada motorů je upravena pro mimořádně efektivní jízdu při nízkých otáčkách a vyznačuje se navíc i sníženými emisemi CO2. Efektivitu koncepce hnacího ústrojí podporuje systém TopTorque umožňující zvýšení točivého momentu pro vyšší komfort jízdy a nižší spotřebu paliva. Řídicí jednotka motoru Powertrain-Manager poskytuje při zařazení obou nejvyšších převodových stupňů více točivého momentu až o 200 Nm.

U modelu MAN TGX EfficientLine 2 je použita převodovka MAN TipMatic 2 s efektivními funkcemi Idle Speed Driving a Speed Shifting. První z této dvojice funkcí umožňuje komfortnější jízdu a citlivé manévrování při volnoběžných otáčkách, zatímco ta druhá zkracuje dobu přerušení záběru při řazení nahoru nebo dolů ve vyšších stupních.

Převodovka je navíc vybavena funkcí EfficientRoll, která důsledně využívá lehce klesající silniční úseky k tomu, aby se na základě automatického zařazení volnoběhu ušetřilo ještě více paliva.

MAN TGX EfficientLine 2 nabízí i tempomat EfficientCruise, který využívá data z GPS a díky 3D mapám odhaluje stoupání a klesání na aktuální trase a tomu pak přizpůsobuje rychlost vozidla. Díky tomu zároveň významně přispívá k úsporám paliva.

Kromě výše zmíněných úprav a prvků obsahuje paket EfficientLine 2 dále ještě systém APM (Air Pressure Management), který se stará o přesné využití vzduchového kompresoru a jeho součástí je i systém sledování tlaku v pneumatikách, hliníkové nádrže na palivo a stlačený vzduch, světla pro denní svícení z LED, z nichž jsou sestaveny i koncové svítilny a omezení rychlosti na 85 km/h.

Oba pakety EfficientLine jsou k dispozici pro vozidla s konfigurací podvozku 4x2 a 6x2 s kombinovaným odpružením listovými a vzduchovými pružinami a plně vzduchovým odpružením konstrukčních řad MAN TGX a TGS.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
15. 5. 2015 11:53
Spotřeba
No jo, přestože spotřeba je kolísavá dle zatížení, rychlosti, terénu a spoustu dalšího, aspoň přibližně, jakou to má spotřebu, jsem se nedozvěděl.