Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN TGX EfficientLine: Snižování spotřeby v praxi

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Nový dálkový tahač MAN TGX EfficientLine předvádí, jak snížit spotřebu paliva.

Společnost MAN Nutzfahrzeuge na letošním IAA v Hannoveru představila nový model MAN TGX EfficientLine. Ten je mimochodem součástí úspěšné řady TGX, která je držitelem ocenění Truck of the Year 2008.

Výrobce se při vývoji modelu s označením EfficientLine zaměřil na snížení spotřeby paliva při zachování všech jeho praktických vlastností i komfortu řidiče. Výsledkem je spotřeba nižší až o 3 litry nafty na 100 km. Této hodnoty bylo dosaženo bez technicky náročných opatření.

Hlavní pozornost byla při vývoji věnována aerodynamice tahače. Z karoserie zmizely zbytečné výstupky, které představují sluneční clony, famfáry pneumatické houkačky a střešní světelná rampy. Podvozek dostal boční obložení, které usměrňuje proudění vzduchu kolem tahače a návěsu. Po provedení všech změn má MAN TGX EfficientLine o 4 % lepší součinitel odporu vzduchu (hodnota cx). Kromě toho se o 30 % snížila hlučnost ve srovnání s předchozím modelem TGA.

K snížení spotřeby paliva přispívá i odlehčení konstrukce vozidla. Například prostřednictvím přepracování zavěšení předních i zadních kol bylo ušetřeno 80 kg. Další úsporu hmotnosti představuje použití hliníkových kol Dura-Bright, snižujících vlastní hmotnost tahače o celých 110 kg.

Tahač, který mohou pohánět vznětové motory o výkonu 294 kW (400 k), 324 kW (440 k) a 260 kW (480 k), je standardně vybaven automatizovanou převodovkou MAN TipMatic s Eco intardérem.

Nový alternátor je o 10 A silnější a o 4 % účinnější než jeho předchůdce, rovněž disponuje o něco vyšší životností. Zároveň s tím výrobce přepracoval osvětlení vozu. Tlumená světla tahače jsou sice 300 Wattová, ale nový systém denní světel potřebuje ke své funkci pouhých 42 Wattů. Výsledkem je nižší zátěž alternátoru a s ní související úspora na spotřebě paliva.

Systém APM (Air Pressure Management) se stará o přesné využití vzduchového kompresoru. Pokud není nutné dodávat do systému tlakový vzduch, potom je kompresor pomocí rozepnutí více lamelové spojky vyřazen z činnosti.

MAN TGX EfficientLine je mimo jiné vybaven i systémem TPM (Tyre Pressure Monitoring), který hlídá správné nahuštění pneumatik. Podle tiskových materiálů výrobce totiž snížení tlaku v pneumatikách o každé 2 bary zvyšuje průměrnou spotřebu o 0,2 l/100km.

Pro dosažení nižší spotřeby paliva má tahač maximální rychlost elektronicky omezenou na 85 km/h namísto dosavadních 89 km/h. Toto opatření může zajistit úsporu v rozmezí 0,64 až 2,24 l na 100 km podle způsobu jízdy.

Kromě snižování spotřeby paliva je myšleno i na bezpečnost. MAN TGX EfficientLIne je proto vybaven ABS, ESP, brzdovým asistentem a aktivní stabilizací náklonu CDC, systémem sledování jízdního pruhu LGS a adaptivní tempomatem, sledujícím vzdálenost od vpředu jedoucího vozu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)