MAN TGX EfficientLine: Snižování spotřeby v praxi

MAN TGX EfficientLine: Snižování spotřeby v praxi

 
 

Nový dálkový tahač MAN TGX EfficientLine předvádí, jak snížit spotřebu paliva.

Společnost MAN Nutzfahrzeuge na letošním IAA v Hannoveru představila nový model MAN TGX EfficientLine. Ten je mimochodem součástí úspěšné řady TGX, která je držitelem ocenění Truck of the Year 2008.

Výrobce se při vývoji modelu s označením EfficientLine zaměřil na snížení spotřeby paliva při zachování všech jeho praktických vlastností i komfortu řidiče. Výsledkem je spotřeba nižší až o 3 litry nafty na 100 km. Této hodnoty bylo dosaženo bez technicky náročných opatření.

Hlavní pozornost byla při vývoji věnována aerodynamice tahače. Z karoserie zmizely zbytečné výstupky, které představují sluneční clony, famfáry pneumatické houkačky a střešní světelná rampy. Podvozek dostal boční obložení, které usměrňuje proudění vzduchu kolem tahače a návěsu. Po provedení všech změn má MAN TGX EfficientLine o 4 % lepší součinitel odporu vzduchu (hodnota cx). Kromě toho se o 30 % snížila hlučnost ve srovnání s předchozím modelem TGA.

K snížení spotřeby paliva přispívá i odlehčení konstrukce vozidla. Například prostřednictvím přepracování zavěšení předních i zadních kol bylo ušetřeno 80 kg. Další úsporu hmotnosti představuje použití hliníkových kol Dura-Bright, snižujících vlastní hmotnost tahače o celých 110 kg.

Tahač, který mohou pohánět vznětové motory o výkonu 294 kW (400 k), 324 kW (440 k) a 260 kW (480 k), je standardně vybaven automatizovanou převodovkou MAN TipMatic s Eco intardérem.

Nový alternátor je o 10 A silnější a o 4 % účinnější než jeho předchůdce, rovněž disponuje o něco vyšší životností. Zároveň s tím výrobce přepracoval osvětlení vozu. Tlumená světla tahače jsou sice 300 Wattová, ale nový systém denní světel potřebuje ke své funkci pouhých 42 Wattů. Výsledkem je nižší zátěž alternátoru a s ní související úspora na spotřebě paliva.

Systém APM (Air Pressure Management) se stará o přesné využití vzduchového kompresoru. Pokud není nutné dodávat do systému tlakový vzduch, potom je kompresor pomocí rozepnutí více lamelové spojky vyřazen z činnosti.

MAN TGX EfficientLine je mimo jiné vybaven i systémem TPM (Tyre Pressure Monitoring), který hlídá správné nahuštění pneumatik. Podle tiskových materiálů výrobce totiž snížení tlaku v pneumatikách o každé 2 bary zvyšuje průměrnou spotřebu o 0,2 l/100km.

Pro dosažení nižší spotřeby paliva má tahač maximální rychlost elektronicky omezenou na 85 km/h namísto dosavadních 89 km/h. Toto opatření může zajistit úsporu v rozmezí 0,64 až 2,24 l na 100 km podle způsobu jízdy.

Kromě snižování spotřeby paliva je myšleno i na bezpečnost. MAN TGX EfficientLIne je proto vybaven ABS, ESP, brzdovým asistentem a aktivní stabilizací náklonu CDC, systémem sledování jízdního pruhu LGS a adaptivní tempomatem, sledujícím vzdálenost od vpředu jedoucího vozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 

Štítky MAN Nákladní Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…