Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Marcus Gronholm vyhrál potřetí!

Michal Hochman
Diskuze (0)
Celé soutěži od druhé RZ kraloval M. Grönholm s vozem Peugeot 206 WRC a potvrdil tak nadvládu finských jezdců na Švédské rally.

Celé soutěži od druhé RZ kraloval M. Grönholm s vozem Peugeot 206 WRC a potvrdil tak nadvládu finských jezdců na Švédské rally. Letos tu vyhrál již potřetí, poprvé v roce 2000, podruhé v roce 2002, a vyrovnal tak vítězství T. Mäkinena z let 1996,1998-99.

Na start Švédské rally se postavilo celkem 75 jezdců a rally dokončilo 54 posádek. Celková délka tratě byla 1.935,13 km z toho bylo 17. RZ o celkové délce 386,91 km. Pátá RZ byla zrušena komisařem FIA po havárii F. Duvala. Po srážce vozů J. Pykälistä a H. Rovanpery v 8 RZ, naštěstí bez zranění, byl na trať poslán sanitní vůz. Jezdec J. Pykälistö který utrpěl šok byl odvezen do nemocnice na preventivní prohlídku. Na deváté RZ potkal na trati RZ J. Tuohino pro změnu soba, ale ten naštěstí běžel podél sněhové bariéry a ke střetu naštěstí nedošlo.

Zajímavě se na letošním ročníku projevilo samotné počasí. Nejprve sněžilo, pak byla špatná viditelnost s mlhovým oparem a v závěru soutěže začalo pršet. Jezdce poněkud překvapilo nezvyklé množství sněhu na RZ. Vyjeté koleje, znesnadňovali jezdcům udržet vůz v klidu na RZ. Na letošním ročníku Švédské rally se opět sešli legendy Švédské rally B. Waldegaard (*1943) jako předjezdec a S. Blomqvist (*1946) jako závodník. Ten dokonce ve skupině N4 dojel na druhém místě.


1. (1) Marcus Grönholm / Timo Rautiainen

První vítězství M. Grönholma v letošní sezóně, a bezezbytku tak splnil roli favorita. V první RZ byl sice třetí, ale od druhé rychlostní zkoušky se usadil včele, kde vydržel až do samého závěru soutěže. Podle vlastních slov těžil především z výhody, že nestartoval jako první. Zvlášť patrné to bylo v první etapě, kdy poměrně hustě sněžilo. Po druhé RZ měl na R. Burnse náskok (+8,2) vteřiny, ve třetí RZ už na druhého T. Mäkinena 24,2 vteřiny. Největšímu soupeři H. Rovanperovi se nedařilo, a tak M.Grönholm postupně zvyšoval náskok na dvacet sedm vteřin. To už je náskok, při kterém dokáže M. Grönholm jet v pohodě a udržovat svoji vedoucí pozici. Poslední možný atak T. Mäkinena se díky jeho jezdecké chybě nekonal a M. Grönholm si dojel pro své první letošní vítězství. Celkem vyhrál 8 RZ (RZ: 2-3-4-8-9-10-11-14) ze sedmnácti RZ, pátá RZ byla zrušena a vítěze osmé RZ určili komisaři FIA po havárii J. Pykälista a H. Rovanpery dostali jezdci C. Sainz, R. Burns, T. Mäkinen a M. Grönholm stejný čas.


2. (8) Tommi Mäkinen / Kaj Lindström

Znovuobjevený T.Mäkinen ? Po první RZ byl na čtvrtém místě. Pak zaútočil a propracoval se na druhé místo průběžného pořadí. V cíli první etapy zářil T. Mäkinen jako sluníčko. Rozdával úsměvy na všechny strany, jel naprosto v pohodě a snažil se i útočit. Byl určitě největším překvapením letošního ročníku Švédské rally. Ve třetí etapě se pokusil o atak. Vyhrál třináctou RZ s snížil náskok na M. Grönholma na 37,0 vteřiny. V následující RZ se v jedné zatáčce dopustil jezdecké chyby, ztratil čas a bylo po nadějném ataku na první místo. T. Mäkinen se tedy soustředil na udržení náskoku před třetím R. Burnsem. Ještě před odstoupením H. Rovanpery, byl jediný, který „narušil“ stupně vítězů Peugeotu, který mohl napodobit Citroën z Monte Carla a obsadit první tři místa. Vyhrál celkem tři RZ: 8-12-13. Podtrhl tak nadvládu seveřanů na Švédské rally.


3. (2) Richard Burns / Robert Reid

Švédskou rally začal na druhém místě. Ve třetí RZ prohrál souboj s T. Mäkinenem a do konce soutěže si třetí místo udržel. Před odstoupením H. Rovanpery musel s H. Rovanperou tvrdě bojovat o třetí místo. Náskok R. Burnse se pohyboval od jedné až do tří vteřin. Nejmenší náskok měl R. Burns na sedmé RZ pouhých pět desetiny vteřiny. Osmá rychlostní zkouška na které havaroval H. Rovanperä ukončila napínavý souboj. Na čtvrtého M. Martina má náskok přes minutu a může v klidu dokončit rally na skvělém třetím místě. Podle stylu jízdy chce sice R. Burns vyhrát první soutěž s Peugeotem, ale více se soustřeďuje na trpělivé sbírání bodů. Připomeňme si rok 2001, kdy se stal R. Burns Mistrem Světa, vyhrál pouze jednu soutěž MS ze čtrnácti a to Rally Nový Zéland. Ve Švédsku vyhrál dvě RZ 6-8. Podle vlastních slov měl v úvodu soutěže problém udržet vůz na trati.


4. (4) Markko Märtin / Michael Park

Chválit M. Martina je poněkud „pasé“. Od druhé poloviny loňského roku jede jako vyměněný. Bojuje o čelní pozice, je vidět, vyhrává i rychlostní zkoušky a jeho výkony jsou vyrovnané. Jak je vidět M. Martin vyzrál. S přehledem dokáže porážet své bývalé kolegy (C. McRaeho a C. Sainze). Soutěž začal na šestém místě, v následující RZ se však propadá na deváté místo. Začal útočit a postupně se probojoval na bodovaná místa. Po čtvrté RZ byl již sedmý a v sedmé RZ byl na pátém místě. Jeho ztráta na třetího R. Burnse byla již poměrně velká (+46,8) vteřiny. V závěru soutěže ještě musel odrazit atak C. McRaeho ale čtvrté místo si udržel. V letošním roce je to po Monte Carlu druhé čtvrté místo a potvrdil tak u Fordu pozici týmového lídra. Je jen otázkou času, kdy vyhraje svou první soutěž MS.


5. (17) Colin McRae / Derek Ringer

Kapitola sama o sobě. V první RZ se dělil s H. Rovanperou a M. Martinem o páté místo se ztrátou 7,6 vteřiny na vedoucí pozici. Ve druhé RZ však dělá své „oblíbené“ hodiny a propadá se na 22. místo se ztrátou 53 vteřin na vedoucího M. Grönholma, aby rally dokončil mohutným finišem na konečném pátém místě. Prokázal tak obrovský potenciál vozů Citroën. Po dvaadvacáté pozici ve druhé RZ byl po sedmé RZ na jedenáctém místě, po deváté RZ byl již sedmý. V přímém souboji porazil T. Gardemeistera a P. Solberga a po desáté RZ byl již pátý se ztrátou 19,0 vteřiny na čtvrtého M. Martina. Ve třetí etapě se snaží atakovat čtvrté místo M. Martina ale tomu se daří vítězit v jednotlivých RZ o několik desetin vteřiny. Nepřipustil tak dramatický souboj, který sváděl v Monte Carlu s C. Sainzem. C. McRae vyhrál „pouze“ jednu rychlostní zkoušku (RZ 15). Podle vlastních slov měl trochu problémy s větším množstvím sněhu na rychlostních zkouškách.


6. (7) Petter Solberg / Philip Mills

To je už klasika. Po počátečních technických problémech začíná rally z třináctého místa. Po čtvrté RZ je osmý. Jede vcelku v pohodě, dokonce zrychlil a po osmé RZ jede na pátém místě, když v přímém souboji porazil T. Gardemeistera. V deváté RZ prohrál souboj s C. McRaem o páté místo, ale zbytek soutěže se držel na šestém místě průběžného pořadí, které udržel až do cíle. V závěrečné RZ ještě zkusil atak na páté místo C. McRae, souboj prohrál o 3,1 vteřiny. Přestože V Monte Carlu pro havárii nedokončil, prokázal že útok na čelní pozice průběžného pořadí MS myslí vážně.


7. (18) Sébastien Loeb / Daniel Elena

Druhý jezdec, který dokonale využil potenciál vozu Citroën. Po první RZ byl na prvním místě, ale po několika „hodinách“ se propadl startovním polem na osmnáctou pozici. Postupně zrychluje a propracovává se dopředu. Po sedmé RZ je patnáctý a po deváté dvanáctý se ztrátou 2:41,7 minuty na vedoucí pozici. Tvrdě útočí ve třetí etapě po třinácté RZ je již na desátém místě za svým kolegou C. Sainzem. V následující RZ bravurní dravou jízdou nejdříve poráží F. Loixe, v následující RZ porazil svého kolegu C. Sainze a T. Gardemeistera. Dokončil rally na skvělém sedmém místě. Podle vlastních slov si na rally moc nevěřil, připomeňme si že vloni skončil sedmnáctý, ale závěr rally měl famózní! Bodový zisk mu zaručil průběžné vedení MS po dvou závodech.


8. (15) Toni Gardemeister / Paavo Lukander

Překvapení soutěže! Potvrdil převahu Skandinávců na Švédské rally. Od první RZ byl v první desítce průběžného pořadí. Po druhé RZ byl na fantastickém pátém místě. Neodolal náporu jezdců Peugeot a propadl se na šesté místo, po sedmé RZ byl na osmém místě. (Vloni držel K. Eriksson do poslední RZ jedenáctou pozici). Po deváté RZ se posunul zpět na šesté místo a po ataku C. McRaeho se zase propadl na sedmou pozici. V závěru rally neodolal náporu S. Loeba a obsadil konečnou osmou pozici. Získal tak bod do hodnocení jezdců stejně tak jako bod do hodnocení týmů. V závěru soutěže ještě dokázal odrazit útok finišujícího C. Sainze na Citroënu. Každopádně osmé místo je velkým úspěchem a povzbuzením týmu Škoda.

Toni Gardemeister byl se svojí účastí na Švédské rallye očividně spokojený: "Byla to velká zábava. Tato rally je opravdu náročná a vzrušující. Naše průměrná rychlost byla hodně přes 100 km/hod. Závodní trať se dnes díky tajícímu sněhu neustále měnila to vyžadovalo zvýšenou pozornost. Během závodu jsme neměli žádné větší potíže a do poslední chvíle jsme věřili v uhájení sedmého místa. Jeli jsme opravdu na doraz, přesto to nakonec nestačilo. Sebastian Loeb poslední rychlostní zkouškou snad prolétl."

Umístění dalších jezdců

(1) Peugeot Total (16 bodů)

Nasadil do soutěže tři vozy. Získal letos první vítězství zásluhou úřadujícího MS M. Grönholma a třetím místem potrhl úspěšnou rally R. Burns. Nepodařilo se týmu Peugeot získat double. Vývoj prvních dvou rally naznačil, že by letošní ročník nemusel být tak jednoznačný pro tým Peugeot jako vloni.

(-) (3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

Podle vlastních slov dlouho nejel žádnou soutěž (naposledy startoval vloni na Britské rally dojel sedmý ) a bude mu několik RZ trvat než se rozjede. Rally začal na pátém místě, po druhé RZ byl již třetí za R. Burnsem a po útoku T. Mäkinena se propadl na čtvrtou pozici. V osmé RZ však havaroval a ze soutěže odstoupil. Bylo to v době kdy útočil na R. Burnse a pouhých ztrácel 0,6 vteřiny.

2. 555 Subaru Word Rally Team (11 bodů)

Po neúspěchu na Rally Monte Carlo si tým Subaru vše vynahradil na Švédské rally. Znovuzrozený T. Mäkinen se propracoval na druhé místo a P. Solberg se po počátečních technických problémech propracoval na šestém místo průběžného pořadí. Tým si připsal celkem jedenáct bodů do hodnocení týmů.

3. AUTOMOBILES Citroën Total (6 bodů)

Nasadil tři vozy do soutěže. Po počátečním úspěchu se po jezdeckých chybách všichni tři jezdci propadli startovním polem. Závěrečný finiš byl pastvou pro oči a rally zdramatizoval. Spokojený byl i manager týmu, neboť jezdci dokázali využít potenciál vozu a probojovali se na bodovaná místa téměř neuvěřitelným způsobem, kdy v jedné RZ dokázali porazit dva soupeře před sebou. Bez bodu tentokráte zůstal C. Sainz.

(9) (19) Carlos Sainz / Marc Marti

Rally začal na osmém místě. Po jezdecké chybě na RZ se propadl na třinácté místo. Po deváté RZ byl již devátý, v následující RZ se posunul na osmou pozici. V závěru soutěže bojoval s T. Gardemeisterem o sedmé místo. Měl ale smůlu. Vůz J. Tuohino který startoval před C. Sainzem vjel do sněhové bariéry a dostal se mimo trať. Diváci pomáhali dostat vůz zpět na trať, a gestikulovali C. Sainzovi aby zpomalil. Ten zpomalil, ale když viděl vůz mimo trať opět přidal. Ztratil však drahocenný čas. Po nevídaném ataku S. Loeba tak zůstal C. Sainzovi černý Petr, když obsadil nebodované deváté místo.

4. Ford Motor CompAny LTD (5 bodů)

Ford do soutěže nasadil tři vozy, v cíli měl pouze jediný vůz který bodoval. M. Martin dokončil soutěž na pátém místě. M Hirvonen byl v druhé desítce a po havárii odstoupil ze soutěže F. Duval. Tovární tým Ford získal pět bodů za páté místo a M. Martin se tak stává jistotou Fordu.

(11) (6) Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen

Rally začal na patnáctém místě a výrazně se prosadil v desáté RZ, kdy se posunul na dvanácté místo. Soutěž dokončil na jedenácté pozici. Sváděl souboj s vozy Hyundai, F. Loixem a A. Schwarzem. Na soutěži spíše sbíral zkušenosti, výrazně neoslnil, ale ani nezklamal.

(-) (5) Francois Duval / Jean-Marc Fortin

V letošním ročníku Švédské rally se mu příliš nedařilo. Po první RZ byl na patnáctém místě, v následující RZ se propad na sedmnácté místo. Své trápení ukončil v páté RZ, když nešťastně trefil sněhovou bariéru a musel ze soutěže odstoupit.

5. Škoda Motorsport (1 bod)

V letošním ročníku Švédské rally skončil Toni Gardemeister na solidním osmém místě. O lepší umístění ho připravil až v poslední RZ Francouz Sebastian Loeb, který se z devátého místa posunul nejen před Toniho, ale také před svého týmového kolegu Carlose Sainze. Za osmé místo získal mladý Fin jeden bod do celkového hodnocení seriálu mistrovství světa. Účet týmu Škoda Motorsport se díku tomu rozrostl v hodnocení továrních značek na tři body. Petr Kohoutek, ředitel týmu Škoda Motorsport, byl s dosaženým výsledkem, vzhledem k nedostatku času na testování vozů při obdobných podmínkách, vcelku spokojený: " Toni a Paavo zajeli skvěle. Klobouk dolů! Didier Auriol sice neatakoval přední pozice, přesto mám radost, že oba vozy dorazily bez problémů do cíle."

18. (14) Didier Auriol / Denis Giraudet

Francouzský jezdec využil především příležitost dokonale se seznámit s jízdními vlastnostmi vozu Škoda Octavia WRC na zledovatělých silnicích. Během závodu si nechal několikrát upravovat podvozek, aby co nejlépe vyhovoval jeho stylu jízdy. Svůj výkon komentuje: "Samozřejmě jsem rád, že jsem tuto rally bez dalších větších kolizí nakonec dokončil, i když můj výsledek není zrovna dvakrát povzbudivý. Při poslední rychlostní zkoušce jsem měl drobné problémy s převodovkou."

(-) Hyundai Castrol World Rally Team (nebodoval)

Finanční problémy se před soutěží podařilo týmu zvládnou. Dokonce do soutěže nasadil tři vozy. V přímém souboji o body tým Hyundai prohrál tentokráte s týmem Škoda.

10. (11) Freddy Loix / Sven Smeets

Začíná soutěž na patnáctém místě, po třetí RZ se propracoval do první desítky na deváté místo. V závěru soutěže prohrává souboj s C. Sainzem a S. Loebem a končí na desátém místě. Za současných podmínek to bylo asi maximum co mohl získat.

13. (10) Armin Schwarz / Manfred Hiemer

Po bodovém zisku z Monte Carla vyšel bodově na prázdno. Od počátku rally se pohyboval v přední polovině druhé desítky. Výrazně se však nedokázal prosadit. V závěru soutěže se propracoval na třinácté místo. Po havárii F. Duvala byl rozlícen, že nebyl vůz odstraněn z trati.

(-) (12) JUSSI VÄLIMÄKI / Tero Gardemeister

Rally začal na sedmnáctém místě, propracoval se dopředu. Po třetí RZ byl dvanáctý ale ze soutěže odstupuje ze čtrnáctého místa průběžného pořadí v šesté RZ.

Čeští jezdci startující v soukromých týmech

14. (24) Roman Kresta / Miloš Hůlka

Dokončil Švédskou rally na velmi solidním čtrnáctém místě. Náročnou soutěž jel vůbec poprvé. Rally začal až z 23. místa. Postupně se propracoval dopředu. Po čtvrté RZ byl devatenáctý a po deváté RZ byl již patnáctý. V jedenácté RZ se dostal na čtrnáctou pozici na které rally dokončil.

Roman Kresta : "Soutěž i konkurence byla neuvěřitelná. O víkendu jsem sice přidal, ale ne tak, abych riskoval předčasné odstoupení. Vím, že ostatní zde jedou na hranici, ale tak to v mistrovství světa chodí. Pro mě bylo důležité získat cenné zkušenosti a poznatky o nastavení vozu i výběru pneumatik podle měnícího se povrchu jednotlivých RZ a to se nám s Milošem podařilo. Vím, kde mám velké rezervy, na kterých nyní musím pracovat," prohlásil.

Jediný český jezdec v celém startovním poli Švédské rallye v neděli zajížděl časy o více než vteřinu na kilometr rychleji něž na stejných RZ které absolvoval v pátek.

Roman Kresta: "Vím, že jsem jel agresivněji, ale přesto jsem nechtěl extrémně riskovat. Celý víkend jsem navíc experimentoval s nastavením podvozku, abych zjistil, co mi nejvíce vyhovuje,"

Spolujezdec Romana Kresty Miloš Hůlka: "Vzhledem k naším zkušenostem v těchto podmínkách to není špatné. Nečekal jsem, že to bude tak obtížná soutěž. V konkurenci všech továrních týmů a skandinávských jezdců by umístění v první desítce nebo časy mezi šesti nejrychlejšími z Monte Carla bylo jen tajným přáním. Na této soutěži by to na první pokus bylo naprosto nereálné. Jsem si jistý, že jakmile se Roman dostane na asfalt, opět bude ve své zóně,"

Pochvalu a uznání si Roman Kresta vysloužil i od samotného realizačního týmu Bozian Racing. Potěšitelné je, že svým výkonem zaujal odbornou motoristickou veřejnost. To se projevilo především zájmem médii a Roman Kresta je vidět!

Třetím závodem sezóny 2003 je první ročník Rally of Turkey, Antalya, 27.02 / 02.03 2003

Michal Hochman
Diskuze (0)