Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes sdílející techniku s Lotusem? Němci mají zájem o čínský hybrid

Lotus Eletre
Lotus Eletre
Lotus Eletre
Lotus Eletre
60 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (0)

Budoucnost je možná elektrická, ale v dohledné době na ni bude stále dohlížet i spalovací motor. Pochopili to i v Číně, kde se dnes ve velkém investuje do vývoje hybridů. Podílet se na tom chce i Mercedes, který má zájem o hybridní techniku Geely.

Že mají čínské automobilky určitý náskok v technologii elektromobilů, je už známý fakt, ale možná to už platí i pro hybridy. Zejména pokud vezmeme v potaz evropské značky, které se do nich také zrovna nehrnuly. Dalším důkazem může být zájem Mercedesu o využití hybridního systému čínské automobilky Geely.

Podle čínských novinářů je Mercedes v pokročilém stádiu vyjednávání o společném vývoji nového hybridu s Geely. Konkrétně má jít o dobíjecí HyperHybrid, o kterém jsme psali v souvislosti s Lotusem. Nový systém má nabídnout elektrický dojezd až 300 kilometrů a díky 900V architektuře se může dobít do 80 % za 12 minut. Kombinovaný dojezd má přesahovat 1000 kilometrů. Lotus jej plánuje nasadit do modelů Eletre a Emeya.

Podobný systém s jiným jménem se už objevil v jiném produktu Geely, velkém SUV Zeekr 9X. Základem pohonu v něm je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s udávanou tepelnou účinností 46 % a výkonem 205 kW. Auto je paralelním hybridem, motor dokáže pohánět kola přímo, ale více se na tom podílí tři elektromotory s kombinovaným výkonem 1030 kW. SUV, dlouhé lehce přes 5,2 metru, díky tomu zrychlí na stovku za 3,1 sekundy a rozjede se na 240 km/h.

Energii dodává velká baterie o kapacitě 70 kWh, tedy jako u větších elektromobilů, napětí je 900V. Dojezd na elektřinu má být 380 kilometrů a kombinovaný přes 1000 kilometrů, ale jde o výpočet v nepřesném cyklu CLTC. Extrémní je na poměry hybridů i nabíjení, které Zeekr udává jako 6C. Vzhledem k velikosti by tedy maximální nabíjecí výkon měl být asi 420 kW a ze 20 do 80 % se má nabít za pouhých 9 minut.

Mercedes by plug-in hybridní systém podle čínských zdrojů pravděpodobně využil v modelech pro tamní trh. Za produkci mercedesů pro čínský trh je zodpovědný společný podnik s automobilkou BAIC, mimochodem vůbec nejstarší v Číně. Začal totiž už v roce 1984, kdy ale produkoval vozy Jeep.

S Geely má ovšem Mercedes i silné spojení. S podílem 9,69 % je Geely druhým největším akcionářem v německé automobilce. A také spolu mají společný podnik, ve kterém se vyrábí vozy Smart. Za vývoj techniky je zodpovědné Geely, a nově mají Smarty i hybridní pohon. Smart #5 EHD má přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovku (120 kW) z vlastního vývoje Geely. Spolupracovat s třístupňovou převodovkou, jde tedy také o paralelní hybrid. Baterie má více než 40 kWh, k autu ale zatím nejsou žádné podrobné technické údaje.

Nové modely, uzpůsobené náročnému trhu, by se Mercedesu rozhodně hodily. Prodeje značky totiž v Číně klesají, za první půl rok se v zemi prodalo 293.100 kusů, což je meziročně o 18 % méně. Padly zejména prodeje elektromobilů, o 24 %, zatímco PHEV modely naopak o 34 % vyrostly.

Video placeholder
Smart #5 trhá evropské nabíjecí rekordy. Dostane výkon supersportu, offroadovou verzi a filmový projektor • Zdroj: Smart YouTube

Zdroj: 36kr, zdroj foto: Geely, zdroj videa: Smart

Začít diskuzi