Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetý Nissan GT-R: Godzilla, fachman a galerie šrotu!

Martin Vaculík Martin Vaculík 6. 9. 2022 • 07:24
141
Zobrazit náhledy (141)
Nissan GT-R Nissan GT-R V roce 2017 došlo k zásadnímu přepracování interiéru. Zůstala však možnost konfigurovat si zobrazení pokročilých údajů na centrálním displeji. K dispozici jsou teploty, tlaky, přetížení i rozdělení točivého momentu. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Přepínat mapy motoru u vozů upravených v Toprun GT-R lze i tlačítkem Cancel na volantu. Kterou jste si „vylosovali“, ukáže otáčkoměr. Technologie Ecutek umožňuje přes mobilní aplikaci a komunikátor v zásuvce OBD vozidla nastavovat celou řadu parametrů. Nejen mapy motoru, ale i plnicí tlak turbodmychadel při robotizovaném sprintu launch control, plameny z výfuku nebo i dělat základní diagnostiku. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Motor je velmi spolehlivý, ale jak točivý moment začne šplhat přes 850 Nm, může se zohnout a přetrhnout ojnice. Její zbytek pak rozmlátí blok. Tuningové fi rmy dodávají ocelové, vyztužené. Vyklápěcí klika je efektní, ztěžuje však vytržení dveří hasiči u havarovaného vozu. Být homologátory, takové samoúčelnosti bychom zakázali. Na této fotce jsou dvě důležité věci. Standardní šestipístkové brzdy s pevně uchycenými třmeny a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, které pan Marvan na vůz doporučuje. Mají už velmi dobrou přilnavost, ale široké mezní pásmo, takže se chovají předvídatelně. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Hřídel uprostřed je karbonový a točí se s motorem. Ten napravo pak pohání od vzadu umístěné mezinápravové spojky přední kola. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Překvapivé je, že výrobce vůbec nedořešil chlazení převodovky. Tento malý výměník je alibismem a přestavba na pořádný v přídi povinnou investicí. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nejčastější závada převodovky je, že se střihne unašeč koše trakčních spojek. Když jej nahradíte tuningovou sadou z plného materiálu, už se to nikdy nestane. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Obrovský točivý moment motoru umí zlámat zuby ozubených kol. Fatálnímu selhání nepředchází žádné selhání konstrukce či technologie, zub má prostě na ten točivý moment malý modul. Obrovský točivý moment motoru umí zlámat zuby ozubených kol. Fatálnímu selhání nepředchází žádné selhání konstrukce či technologie, zub má prostě na ten točivý moment malý modul. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Když jednu věc vyztužíte a jdete s výkonem stále nahoru, záhy se najde další slabé místo. U aut s výkony přes 1000 koní a zesílenou mezinápravovou spojkou už to jsou i přední diferenciály. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Motor je velmi spolehlivý, ale jak točivý moment začne šplhat přes 850 Nm, může se zohnout a přetrhnout ojnice. Její zbytek pak rozmlátí blok. Tuningové fi rmy dodávají ocelové, vyztužené. Motor je velmi spolehlivý, ale jak točivý moment začne šplhat přes 850 Nm, může se zohnout a přetrhnout ojnice. Její zbytek pak rozmlátí blok. Tuningové fi rmy dodávají ocelové, vyztužené. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Radek Marvan ukazuje motor připravený pro výkon nad 1000 koní. Od sériového se odlišuje vyztuženým rámem klikové hřídele, odolnějšími písty i ojnicemi. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Převodovka je úctyhodné soustrojí, když v sobě má dvojici trakčních spojek, šest stupňů, zadní diferenciál a mezinápravovou spojku pro 4x4. Nissan ji dodává jen jako celek za 450 000 Kč. Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nissan GT-R Nejčastější závadou je vybitá baterie. Výrobce už na ni nedokázal najít místo, a tak má jen 45 Ah. Stačí dvacet minut v autě s vypnutým motorem poslouchat rádio a startér už neroztočí.

K 75. výročí Světa motorů jsme připravili i výjimečný bazar. Bude v něm všechno, co máte rádi. Velmi silné, a přitom spolehlivé auto. Zlaté české ručičky, které je znají do šroubku. A krásná výstava zlámané oceli, když se to přežene se zvyšováním výkonu.

Přeplňované motory vysokých výkonů nabízel Nissan ve svých sedanech a kupé Skyline už od osmdesátých let. Poslední provedení, Skyline GT-R (R34) z let 1999 až 2002 s přeplňovaným řadovým šestiválcem 2,6 l (206 kW), dosáhlo kultovního statusu, aniž by kdy mělo volant na levé straně. Krátká kariéra vozu, evropská nedostupnost a chvalozpěvy nadšenců i závodníků vytvořily živnou půdu k šílenství, které nastalo, když se v roce 2007 představila další generace s volantem i nalevo.

Zcela nová technika

Výrobce své příznivce dlouho napínal. První koncept přišel v roce 2001, další v sezoně 2005. Ten už byl velmi podobný pozdějšímu sériovému stavu. Designovými mezihrami se získával čas pro práci na technice, která nikterak nevycházela z předchůdce. Průhledovou kresbu vozu, pod jehož podlahou vedou dva „kardany“, už jste asi někde viděli. Ten první je karbonový a točí se, jakmile nastartujete motor. Převodovka se spojkou je totiž vzadu. Vlastně se spojkami. Převodovka má totiž dvojici soustředných lamelových spojek, podobně jako kdysi Porsche Doppelkuplung či později českým motoristům dobře známé DSG od koncernu VW. Stejný je i princip duté hřídele s převody 2, 4 a 6 a vnitřní plné hřídele pro 1, 3, 5 a zpátečku. Na jednu hřídel se vždy jede, na druhé se mezitím nachystá příští převod – zda bude nižší, či vyšší, to odhaduje řídicí jednotka. Samotné přeřazení pak probíhá synchronizovaným rozpojením jedné spojky a sevřením druhé, takže nedojde k přerušení tahu. Takové převodovky kombinují kontinuální tah planetových automatů s hydrodynamickým měničem a řiditelnost manuálních ústrojí. V případě GT-R se stalo ústrojí vyvinuté americkou firmou Borg Warner a vyráběné japonskou Aichi Machine Industry klíčem ke zrychlení z klidu na 100 km/h za do té doby nepoznaných 3,5 s, postupem času (výroba vozu končí právě letos) vylepšených až na 2,8 s. K tomu byl samozřejmě potřeba i pohon předních kol. Druhá hnací hřídel je tak ocelová a spojuje elektromagneticky aktivovanou lamelovou spojku s předním diferenciálem, kdy pro snížení výšky přídě prochází levá poloosa skrz vanu motoru. To první tak má většina japonských a korejských SUV, jenom lamelová spojka u nich roztáčí kola přední. To druhé je pak obvyklé řešení třeba u BMW a mercedesů, když mají pohon všech kol.

Video se připravuje ...

Neskutečno pod kapotou

Základem bestiální dynamiky (maximální rychlost 310 až 315 km/h) je samozřejmě motor. Šestiválec 3,8 litru budil zpočátku rozpaky, že už není řadový. Jenže prostorově úspornější, vidlicová konfigurace umožnila zvětšit vrtání až na 95,5 mm, tedy hranici toho, co jde ještě bezpečně zapálit jednou svíčkou. Šest velkých válců důrazně nafoukaných dvojicí turbodmychadel IHI tak dohromady dává 357 až 441 kW a 588 až 652 Nm dle varianty. Výrazné zvýšení výkonu i točivého momentu (na 390 kW a 612 Nm) přišlo hned v roce 2011, kdy motor dostal upravená turbodmychadla a větší sací kanály.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč

Doporučujeme

Témata